Boele en Oosterwijk.

piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door piet42 »

dat zat er natuurlijk in foto wel bekend nog maar een jaar geleden
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door brander »

Roy schreef: 01 sep 2018 09:56 Dag Klaas en Karel.

Bedank voor jullie reacties.
Ja, ik weet niet beter dan dat die bakken ook uit Heusden vandaan kwamen. Het voormalige De Haan & Oerlemans heeft ook onder de vleugels van Cornelis Verolme schepen aan de lopende band gebouwd.
Goed, de namen staan nu ook op een rijtje; "BB.700" t/m. "BB.709". De gegevens heb ik nog niet, maar daar is ook wel weer aan te komen.
Via Google is het me niet gelukt om ze in de vloot c.q. materieel lijsten te vinden. Ook weet ik niet of deze 10 beunbakken in de vloot van Oosterwijk gezeten hebben. Het lijkt me wel waarschijnlijk daar de 4 duwbootjes ook aan de vloot van Oosterwijk toegevoegd zijn.

m.v.g., Roy
@ Roy
Bij de 4 duwboten waren ook 6 bakken te weten BK 1801 enzv 3 gebouwd in Heusden en 3 bij de VDSM in de Botlek met speciale duw kniën zodat de duwboot zonder het gebruik van koppeldraden met een hydraulisch haak systeem kon koppelen.
ym-3.jpg
ym-3.jpg (90.11 KiB) 1045 keer bekeken
ym-5.jpg
ym-5.jpg (97.6 KiB) 1045 keer bekeken
ym-7.jpg
ym-7.jpg (103.07 KiB) 1045 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Eind 60-er jaren losten ze voor in de Amerikahaven te Amsterdam. Werd toen in IJmuiden het Forteiland afgegraven? Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de extra informatie Joost.

m.v.g., Roy
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door brander »

k-k schreef: 09 sep 2018 23:59 Eind 60-er jaren losten ze voor in de Amerikahaven te Amsterdam. Werd toen in IJmuiden het Forteiland afgegraven? Gr. Klaas.
Ze werden geladen onder de zeezand ontzilter Aquila binnen de sluizen van IJmuiden. Buiten de sluizen werd zeezand gestort door een hopper ,weer opgezogen met een andere zuiger en naar de ontzilter geperst. Het ontzilte zeezand werd gebruikt voor de uitbreiding van de havens in Amsterdam
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Dit systeem bestaat nog steeds Klaas.
Het kan het beste vergeleken worden zoals de "Ahoy" en haar opvolgers dit bij Rood 16, ( de Zandweg ) deden.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de antwoorden. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Gelukkig heb ik dat "ontzilten" nooit meegemaakt, dat is van na mijn tijd ! "t Was ergens in Amsterdam bedacht geloof ik.
Maar als ik al die grote projecten bekijk die voor die tijd zijn aangelegd met zout -zand , heb ik er toch nooit klachten over gehoord, of problemen.

Kijfhoek, Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam , Capelle a/d IJssel, Maassluis, Eemhaven ,Kleine Ring Antwerpen etc. Aanleg A58 Met zoutzand en zout water van uit de Westerschelde, met controle op het slootwater en zonder schade voor het milieu of landbouw !
Broekpolder Vlaardingen en Dijkpolder Maassluis zijn over de vloed ook volgespoten met zoutwater en verontreinigde baggerslib, het zout was geen probleem.

Kortom ik begrijp het niet helemaal, maar kloppen doet het niet.

Karel
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan van der Doe »

karel,
De meeste plaatsen, die jij noemt staan of waren in open verbinding met de Noordzee.
In Amsterdam mocht allen zand gebruikt worden wat ontzilt was.

Ook was dit na mijn tijd, maar ik herinner het nog wel. Ook het vaartuig wat er voor gebruikt werd van foto's.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door brander »

BosKalis AQUILA binnen de sluizen te IJmuiden zeezand ontzilten.
A i969.jpg
A i969.jpg (101.87 KiB) 932 keer bekeken
A 1969 2.jpg
A 1969 2.jpg (108.47 KiB) 932 keer bekeken
AQUILA bij de Verolme werf aan de Botlek.
A 1968.jpg
A 1968.jpg (101.69 KiB) 932 keer bekeken
Plaats reactie