Heren, de foto komt uit een collectie foto´s uitgegeven in 1959 en is gemaakt door Frits Rotgans. Misschien hebben jullie daar wat aan.
Gr. Bas
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Dank je wel Bas.
Er komt steeds meer informatie die er op wijzen dat het wel degelijk een a.s. Oosterwijk schip is wat daar vaart.
Klasse Jan, die foto.
Ik kon hem niet vinden.
Er komt steeds meer informatie die er op wijzen dat het wel degelijk een a.s. Oosterwijk schip is wat daar vaart.
Klasse Jan, die foto.
Ik kon hem niet vinden.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Denk niet dat het kolenbootje via het A-Rijnkanaal naar Utrecht is gegaan. Het kantoor zal in Utrecht hebben gezeten en ik kan me ook nog een sloperij?/oud ijzeropslag herinneren op de West-oever net ten Noorden van de Demka-brug. Kan me weer niet herinneren dat ik daar sloopschepen heb gezien. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Frits Rotgans , daar hebben we genoeg prachtige vlijmscherpe foto's van gezien op het forum.Een beroemdheid !
Er was geen scheepssloperij in Utrecht, De Verenigde Utrechtse IJzerhandel was van grootvader van Seumeren ( Mammoet) die had een zeer groot
aandelenpakket Hoogovens. De levering van oud-ijzer aan Hoogovens e.d. liep via enkele van dergelijke leveranciers.
Sloperijen in HIA enz. konden alleen leveren via deze kartel. VUIJ kocht veel sloopschepen ( als financier) en verdeelde ze over sloperijen.
Dat systeem van exclusieve levering bestaat volgens mij nog steeds, denk dat ons forum-lid Joop-1 hier het fijne nog van weet.
De 'Noordzee" ex Firedog is omgebouwd bij scheepswerf "De Biesbosch" te Dordrecht, hebben we foto's van.
De "Atlantic" ex .......... (zoeken we op ) is gelijktijdig omgebouwd , maar waar ? Mij onbekend , maar ik denk dat het schip van de foto daar naar onderweg was, dus ergens aan de Merwede of Waal gezien het plaatje. De meetbrief is weer in Rotterdam uitgegeven, dus de meetplaats geeft ook geen info.
Karel
Atlantic ex Fireglow ( II ) 1944
Er was geen scheepssloperij in Utrecht, De Verenigde Utrechtse IJzerhandel was van grootvader van Seumeren ( Mammoet) die had een zeer groot
aandelenpakket Hoogovens. De levering van oud-ijzer aan Hoogovens e.d. liep via enkele van dergelijke leveranciers.
Sloperijen in HIA enz. konden alleen leveren via deze kartel. VUIJ kocht veel sloopschepen ( als financier) en verdeelde ze over sloperijen.
Dat systeem van exclusieve levering bestaat volgens mij nog steeds, denk dat ons forum-lid Joop-1 hier het fijne nog van weet.
De 'Noordzee" ex Firedog is omgebouwd bij scheepswerf "De Biesbosch" te Dordrecht, hebben we foto's van.
De "Atlantic" ex .......... (zoeken we op ) is gelijktijdig omgebouwd , maar waar ? Mij onbekend , maar ik denk dat het schip van de foto daar naar onderweg was, dus ergens aan de Merwede of Waal gezien het plaatje. De meetbrief is weer in Rotterdam uitgegeven, dus de meetplaats geeft ook geen info.
Karel
Atlantic ex Fireglow ( II ) 1944
Re: Boele en Oosterwijk.
Karel, Zou er een verband kunnen zijn tussen het schroot bij Utrecht en de Demka? Of had de Demka geen smelterij? Gr. Klaas.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Boele en Oosterwijk.
Volgens mij had Demka in het havengebied Lage Weide ook een vestiing maar slopen deden ze er niet dacht ik.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Boele en Oosterwijk.
Uiteindelijk is er ook niet gesloopt maar doorverkocht.
De schepen waren wel voor de sloop verkocht aan die Utrechtse IJzerhandel maar die was misschien zelf helemaal niet van plan om te slopen maar om door te verkopen.
Wie zal het zeggen.
Er zullen er niet veel meer zijn die nog uit eigen ervaring kunnen putten ben ik bang.
Mogelijk vanuit de overlevering.
De schepen waren wel voor de sloop verkocht aan die Utrechtse IJzerhandel maar die was misschien zelf helemaal niet van plan om te slopen maar om door te verkopen.
Wie zal het zeggen.
Er zullen er niet veel meer zijn die nog uit eigen ervaring kunnen putten ben ik bang.
Mogelijk vanuit de overlevering.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Demka Utrecht en de Kabelfabriek Alblasserdam hadden beiden Staalovens ( koepelovens) en werden door het zelfde exclusieve clubje bediend.
Er zijn in een ver verleden wel wat schandalen boven water gekomen over hun handelen. ( Schrootaffaire-schrootfraude)
De VUIJ had een verleden met slopen van spoorweg-materialen en locomotieven in de 19e eeuw.
De "oude" van Seumeren was schathemelrijk toen hij zijn bedrijf verkocht en naar Spanje ging om scheepssloperijen te beginnen wat mislukt is.
Na terugkomst zijn de zonen in kranen begonnen. Maar het handelen in sloopschepen werd er gewoon bij gedaan.
Karel
Er zijn in een ver verleden wel wat schandalen boven water gekomen over hun handelen. ( Schrootaffaire-schrootfraude)
De VUIJ had een verleden met slopen van spoorweg-materialen en locomotieven in de 19e eeuw.
De "oude" van Seumeren was schathemelrijk toen hij zijn bedrijf verkocht en naar Spanje ging om scheepssloperijen te beginnen wat mislukt is.
Na terugkomst zijn de zonen in kranen begonnen. Maar het handelen in sloopschepen werd er gewoon bij gedaan.
Karel
Re: Boele en Oosterwijk.
Deze kwam ik ook nog tegen ..
Groeten
Jan
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- fireglow039.jpg (207.57 KiB) 899 keer bekeken
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Krammer in betere tijden, moet nog wel een beetje pompen.
Karel