Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Door familie omstandigheden was ik de afgelopen maanden niet in de gelegenheid om fotos terug te plaatsen.
Gisteren eigenlijk voor het eerst weer wat teruggezet. Gaat om de paginas 195 t/m 197.
Het terug zoeken van fotos in mijn bestanden gaat erg langzaam omdat de niet meer terug te plaatsen fotos
van Imageshack hun eigen code hadde en ik sommige van die fotos onder een andere naam in mijn eigen
archief heb zitten.
Nou ja, zo blijven we bezig zal ik maar zeggen.
Ik hoop het ontstane gat ooit dicht te krijgen.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Rustig aan Hans, het is veel werk maar het geeft toch ook veel voldoening als het weer is aan geheeld.
Leuk om die plaatjes van '53 weer terug te zien, laatst zaten we nog in '49 en dan valt het verschil met '53 in schepen, kranen en zuigers toch wel erg op. Zag dat halve rijnschip weer voorbij komen en krijg toch het idee dat dat die eerste "Waal" zou kunnen zijn gezien de afmetingen.
En zo blijven we toch weer wat puzzelen over de "pre-historie" , weder-opbouw en Delta-rampenplan. Toch een uniek stukje geschiedenis voor z'n klein landje.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Ja, klopt Karel.
Het geeft altijd weer voldoening als ik een foto heb teruggevonden en weer terug heb geplaatst.
En je komt er zo weer toe om nog weer eens alles langs te lopen en te herlezen.
Over die Waal gesproken, ik heb eerder op het forum een foto gezet van de sleepboot Marco van Kooren.
Dat is toch het zelfde halve schip.
file_zpsfd787af4.jpg
file_zpsfd787af4.jpg (155.02 KiB) 890 keer bekeken
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Op de "Marco" heb ik in 1973 nog bij de Oosterschelde werken gevaren. We waren o.a. zuigerboot bij een zuiger van de H.A.M. in het haventje van Wissekerke.
Dat bakkenzuigertje is, denk ik, de "Margriet". Daar heb ik in mei 1966 diverse malen met de "Gouwestad" bij de Stormpolder ballastzand bij gelost.
Mooie overzicht plaat hoor !.

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Dat is hem weer, volgens kenners een Walsum schip ook nog in actie geweest bij de bouwput Haringvliet.

Karel
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Een gekke vraag misschien.
Is er ooit al eens uitgezocht van welk Walsumschip er hier sprake van is?
Groet,
Hans.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Hallo Hans,

Ik heb hier ooit geroepen dat dit het achterschip van een Walsumschip was. Dat roep ik nog steeds hoor, niets veranderd.
Ik ben niet echt een expert tav de Walsum schepen maar, om met Leo te spreken, ik herken ze als ik ze zie.
De Navigatie (11 jaar voetstappen op staan) was een zusje van het bewuste achterschip maar ik ben denk ik te jong om te weten welk schip dit geweest zou kunnen zijn.
Damco had ook een aantal van dit type rondvaren.

grt Wim
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Ik heb net ook al zitten kijken en zag dat er Walsumschepen later als Damco door het leven gingen.
Ik dacht met de Walsum 29 aardig in de buurt te komen maar volgen Binnenvaart.eu is dit schip tot 1973
als Damco 131 in de vaart geweest en toen gesloopt in Gent.
Dus die kan he niet zijn geweest.
Ik zal ook nog eens verder zoeken.

Heb inmiddels de Walsum 4 gevonden.
Deze had 12 ruimen en is in de oorlog zwaarbeschadigd geraakt.
Opgelegd in Ridderkerk en daarna in 1950 voor de sloop naar Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht.
En dat zou dan wel weer eens een link naar Oosterwijk kunnen zijn.
Groet,
Hans.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Die Walsum 4 zou zo maar het bewuste schip geweest kunnen zijn. Dit model had inderdaad 12 ruimen.

grt Wim
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Hans, Walsum als bouwplaats invoeren en type schip sleepschip, dan komen de in Holland geregistreerde schepen te voorschijn.

Maar die kleintjes van 78-79 mtr. hebben nog een breedte van 9.50 -9.49 mtr De Waal uit 1949 was 9.37 mtr.

Karel
Plaats reactie