Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Tsja Karel, de Walsum 4 was ruim 11 meter breed dus dat is wel een dingetje.
Groet,
Hans.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Hans,

Ik heb ook even gezocht, maar de Walsum 4 is op een andere werf gebouwd en heeft ook andere maten. Die is het dus niet, helaas.
Volgens een (onvolledige) bouwlijst van Werft Walsum gaat het om de schepen van het model met de naam Walsum met nr van 23 tot 32.
Ik heb het voor alle duidelijkheid over dat halve achterschip.
grt Wim
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Is dit misschien in oude IVR Registers terug te vinden ?.
Voor alle duidelijkheid; ik heb geen van deze registers, ( meer ).

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

Die eerste WAAL (1949) had afmetingen 43,86 x 9,37 x 2,75 - 617 ton. (dat is het halve schip)
gemeten op 28 sept 1949 in Krimpen a/d IJssel voor NV Boele & Oosterwijk.
Gebouwd bij Schiffswerft J. Frerichs & Co. AG in Einswarden (D), maar welk schip dit is geweest?
Deze werf heeft ongeveer 500 schepen gebouwd in de periode tussen 1905 en 1935.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Blijft een hele puzzel, er is die eerste naoorlogse jaren een hoop troep terecht gekomen bij de sloperijen alhier.
Ik denk niet dat de Waal als half schip iets te maken heeft met z'n karakteristiek schip als een Walsum- schip zoals de Navigatie.

Voor zover als ik kan nagaan zijn er inderdaad 10 stuks gebouwd met de eerste naam Walsum en die afmeting van 90.60 x 11.55.
Die foto van het achterschip met die roef met 2 ramen waren uniek voor dat model ( ken ze uit mijn Damco-tijd).
Heb ze alle 10 onder de loep genomen, de Walsum 28 werd de Navigatie ( graag een paar foto's Wim, ter vergelijking).
De Walsum 30 is in 1948 Jama geworden en naar België verkast. De Walsum 31 is tenietgegaan in 1955.

Blijft moeilijk, staan alle 10 in de liggers en bij MMR. + brandmerken.

Karel
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Ja Karel, foto's zeggen natuurlijk veel meer dan verhalen, maar..... Ik heb niet zoveel foto's van het schip, meer familiekiekjes. Zeker van het achterschip, waar een en ander duidelijk wordt is lastig.
De loze ruimte onder de stuurhut was bij ons dicht gebouwd tbv de badkamer en keuken. Aan de voorkant is ruim 12 opgeofferd voor de machinekamer en aan dek is de roef met 2 ramen verlengd. Aan stb een machinistenwoning en aan bb een extra slaapkamer en loodsen kamer.

Ik zal nog eens naarstig zoeken als ik weer thuis ben. :roll:
Nooit geweten dat er een forum zou ontstaan en zo'n foto wat zou vertellen. :D

grt Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik was er in 2007 ook al eens mee bezig geweest, zag ik:
Walsum 23, gebouwd in 1925 bij Gute Hoffnung in Walsum, 1770 ton. Vanaf 1951 Damco 128. Gesloopt in 1974.

Walsum 28, gebouwd in 1925 bij Gute Hoffnung in Walsum, 1820 ton. In 1947 omgebouwd tot motorschip Navigatie in 1983 Heljo, in 1991 Unitas, daarna Celina, in 2001 Mairow en in nu Rubriship 6.

Walsum 29, gebouwd in 1925 bij Gute Hoffnung te Walsum, 1782 ton. Vanaf 1951 Damco 131, in 1973 gesloopt.

Walsum 32, gebouwd in 1925 bij Gute Hofnung te Walsum, 1769 ton. Vanaf 1951 Damco 132, vanaf 1974 Parana, in 1986 gesloopt.

Vanaf 1946 varen de Walsum-schepen opeens onder de vlag van Stichting Beheer Rijnschepen in Den Haag. Daar kwamen de schepen van de pro-duitse rederijen, die niet als betrouwbaar werden beschouwd in terecht. In de periode 1948-1951 gaan alle schepen over naar Damco. De naam Walsum gaat van de schepen af en ze krijgen een Damco nummer.

Alleen de Walsum 26 en Walsum 31 lijken na de oorlog niet meer in de vaart te zijn gekomen en dat zijn volgens mij mogelijke kandidaten. Van de 31 staat op 26 sept 1949 het volgende bericht in het Leidsch Dagblad:

SABOTAGE BIJ BERGING NED. SLEEPSCHIP.
Sedert het einde van de oorlog zit in de Rijn bij Biserich het 1700 ton metende sleepschip "Walsum 31", dat daar is gezonken. De maatschappij "Walsum" staat onder beheer van het Ned. Beheersinstituut. Nu eindelijk is uitgemaakt aan wie het wrak toebehoord en aan een Nederlandse bergingsmaatschappij opdracht is gegeven het schip te lichten en naar ene Nederlandse werf te brengen, hebben de Duitsers, zo vernemen wij, de berging gesaboteerd door het schip vol stenen en zand te storten, waardoor als het ware een eilandje in de Rijn is ontstaan. het zal nu interessant zijn om te vernemen hoe deze "oorlogsschade" weer geregeld wordt.....
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Mooi samengesteld Gert,
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er bij het achterschip geen datum te zetten is door de Oosterwijkkenners.

Naast de door jou genoemde schepen waren de Damco 129 en 130 van hetzelfde model.
Daarnaast is er ook de Harpen 81 nog geweest, exact hetzelfde model. Ik weet alleen niet wanneer deze gesloopt is. Ik weet in ieder geval nog wel dat hij in de vaart was.

Of de door Karel genoemde Jama van dit type was of een maatje kleiner (zoals de Beata bijv.) weet ik dan weer niet. :oops:

grt Wim
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Als ik ook eens een poging mag wagen.
Zo het kunnen dat één van de gezonken sleepschepen zo beschadigd was dat met het voorste gedeelte weinig tot niets meer aan te vangen was ?. Dat men zo tot het plan gekomen is het achterschip als stationair ponton om te bouwen ?.
Als dit inderdaad een mogelijkheid is, wordt het lijstje van kanshebbers mogelijk een stuk kleiner. Ook een sloper als Heuvelman in Krimpen a./d. IJssel of een sloopwerf aan de Lek kan ook een achterschip achteraf doorverkocht hebben.
't Is maar weer eens een probeerseltje hoor !.

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

De Walsum 31 tenietgegaan in '55 , ze hebben hem toch maar opgeruimd.

De Walsum 26 was voor WO II al in Duitse handen geloof ik, hieronder wat gegevens :
walsum 26 ( 318 B Rott 1926 ) R7732.JPG
walsum 26 ( 318 B Rott 1926 ) R7732.JPG (116.43 KiB) 868 keer bekeken
Karel
Plaats reactie