Boele en Oosterwijk.

kabo
Berichten: 3419
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door kabo »

Heren, de foto komt uit een collectie foto´s uitgegeven in 1959 en is gemaakt door Frits Rotgans. Misschien hebben jullie daar wat aan.
Gr. Bas
Hans
Berichten: 7601
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Dank je wel Bas.
Er komt steeds meer informatie die er op wijzen dat het wel degelijk een a.s. Oosterwijk schip is wat daar vaart.

Klasse Jan, die foto.
Ik kon hem niet vinden.
Groet,
Hans.
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Denk niet dat het kolenbootje via het A-Rijnkanaal naar Utrecht is gegaan. Het kantoor zal in Utrecht hebben gezeten en ik kan me ook nog een sloperij?/oud ijzeropslag herinneren op de West-oever net ten Noorden van de Demka-brug. Kan me weer niet herinneren dat ik daar sloopschepen heb gezien. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Frits Rotgans , daar hebben we genoeg prachtige vlijmscherpe foto's van gezien op het forum.Een beroemdheid !

Er was geen scheepssloperij in Utrecht, De Verenigde Utrechtse IJzerhandel was van grootvader van Seumeren ( Mammoet) die had een zeer groot
aandelenpakket Hoogovens. De levering van oud-ijzer aan Hoogovens e.d. liep via enkele van dergelijke leveranciers.
Sloperijen in HIA enz. konden alleen leveren via deze kartel. VUIJ kocht veel sloopschepen ( als financier) en verdeelde ze over sloperijen.

Dat systeem van exclusieve levering bestaat volgens mij nog steeds, denk dat ons forum-lid Joop-1 hier het fijne nog van weet.

De 'Noordzee" ex Firedog is omgebouwd bij scheepswerf "De Biesbosch" te Dordrecht, hebben we foto's van.
De "Atlantic" ex .......... (zoeken we op ) is gelijktijdig omgebouwd , maar waar ? Mij onbekend , maar ik denk dat het schip van de foto daar naar onderweg was, dus ergens aan de Merwede of Waal gezien het plaatje. De meetbrief is weer in Rotterdam uitgegeven, dus de meetplaats geeft ook geen info.

Karel

Atlantic ex Fireglow ( II ) 1944
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Karel, Zou er een verband kunnen zijn tussen het schroot bij Utrecht en de Demka? Of had de Demka geen smelterij? Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9002
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Kees Keijzer »

Volgens mij had Demka in het havengebied Lage Weide ook een vestiing maar slopen deden ze er niet dacht ik.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Hans
Berichten: 7601
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Uiteindelijk is er ook niet gesloopt maar doorverkocht.
De schepen waren wel voor de sloop verkocht aan die Utrechtse IJzerhandel maar die was misschien zelf helemaal niet van plan om te slopen maar om door te verkopen.
Wie zal het zeggen.
Er zullen er niet veel meer zijn die nog uit eigen ervaring kunnen putten ben ik bang.
Mogelijk vanuit de overlevering.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Demka Utrecht en de Kabelfabriek Alblasserdam hadden beiden Staalovens ( koepelovens) en werden door het zelfde exclusieve clubje bediend.
Er zijn in een ver verleden wel wat schandalen boven water gekomen over hun handelen. ( Schrootaffaire-schrootfraude)
De VUIJ had een verleden met slopen van spoorweg-materialen en locomotieven in de 19e eeuw.
De "oude" van Seumeren was schathemelrijk toen hij zijn bedrijf verkocht en naar Spanje ging om scheepssloperijen te beginnen wat mislukt is.
Na terugkomst zijn de zonen in kranen begonnen. Maar het handelen in sloopschepen werd er gewoon bij gedaan.

Karel
Jan Stolp
Berichten: 2237
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Jan Stolp »

Deze kwam ik ook nog tegen ..
Groeten
Jan
Bijlagen
fireglow039.jpg
fireglow039.jpg (207.57 KiB) 892 keer bekeken
karelzijpe
Berichten: 3096
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Krammer in betere tijden, moet nog wel een beetje pompen.
krammer 2012.jpg
krammer 2012.jpg (70.21 KiB) 804 keer bekeken
Karel
Plaats reactie