Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Tsja, daar hebben we inderdaad nog een los eindje te pakken.
Het ponton van de Agami.
Wat Karel al terecht opmerkte is het woord ponton hier niet op zijn plaats.
De Agami stond op een stuk tanker. Vanuit de overlevering sprak men over ertstanker
maar absolute zekerheid daarover heb ik niet.
Het zou dus een mogelijkheid zijn dat het een stuk van een gewone tanker is geweest.

Nu ga ik even theoretiseren.
De British Resolution werd in april 1959 door Oosterwijk aangekocht.
De kraan Albatros is gebouwd in 1962.
De kraan en de verbouwde British Resolution lagen in september 1962 in Capelle.
Als ik het schat zal het schip waarop de Albatros zoals die op de foto staat ongeveer 100 meter lang zijn.
Dit is een schatting gemaakt op basis van de lengte van de langszij liggende Merwede, want die was 70 meter lang.
Als de Albatros 100 meter lang was dan blijven van de oorspronkelijke tanker 42 meter over.

De British Resolution was 19 meter breed.
Het schip van de Agami was iets breder dan de Flamingo die ongeveer 13 meter breed was.
Ik schat dat de lengte van het schip van de Agami iets van 30 meter was.
De hoogte van het schip van de Agami was aanzienlijk minder dan die van de Albatros.
De Delfshavense Schie is geschikt voor schepen van 2,75 diep.
Ik denk dat de Agami van bodem tot dek een meter of 6 a 7 was.
De vraag is nu kun je uit het van de Albatros overgebleven deel het schip voor de Agami maken?
Jammer is dat ik tot op heden nog nergens de maten van de Agami en de Albatros heb kunnen vinden.

De Agami kwam in 1963 naar de Aelbrechtskade dus binnen het tijdsbestek klopt het allemaal wel.

Wat vinden jullie??
Groet,
Hans.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Hans,

Hoogte en diepgang is mooi, maar hij moest toch ook door de Parksluis?
Die is dacht ik 13/14 mtr? Of heb ik het verkeerd begrepen? :x

grt Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Hans, Van de Br. Resolution bleef theoretisch 43 meter over. Dat waren de kop en de kont en daar maak je nooit een "vierkant" ponton van.
Breedte van de Parksluis (grote kolk) 13,57 mtr. Gr. Klaas.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door navigatie »

Dank je Klaas.
Lijkt mij ook wel een uitzonderlijk kraanponton worden.
grt Wim
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Hans »

Het "ponton" van de Flamingo was 12,70 breed.
Dat van de Agami was breder, dat is op de foto's te zien.
Oosterwijk kennende zal de breedte dus niet veel minder dan 13,50 geweest zijn.
Geschat naar de lengte van bijvoorbeeld het sleepschip Maas denk in dat de Agami rond de dertig meter moet zijn geweest.
Dus 30 x 13,50 x 6 zouden dan ongeveer de maten moeten zijn.
In ieder geval is hij 2 x zonder schade door de Parksluizen gegaan.
Dat het overgebleven deel van 42 meter van de British Resolution omgebouwd is tot Agami is maar een hersenspinsel van mij.
Ik heb daar nog nooit een bevestiging voor kunnen vinden.

Dat ponton of schip, hoe je het noemen wil, van de Agami zag er uit alsof er een soort van grote damwanden
op elkaar waren geplaatst maar dan niet vertikaal maar horizontaal.
Het is zo jammer dat er niet meer foto's van zijn.
Het was zwaar staal maar ze was niet dubbelwandig.
Aan de waterzijde was ze horizontaal afgeschot met zware houten balken (zoals een schrootjeswand), waarschijnlijk om te voorkomen dat ze lek zou raken bij het aanleggen van een schip.
Meer kan ik er eigenlijk ook niet aan toevoegen.
Blijft de vraag, waar kwam dat "ponton" vandaan???
Bijlagen
agami3_zps34b88af2.jpg
agami3_zps34b88af2.jpg (131.94 KiB) 799 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Door mijn vraag ( eigenlijk gesteld om de tijd te doden tot de Zijpe weer gaat knallen) over het drijflichaam van de H.M. Agami en de reacties hierop, begonnen de "grijze celletjes"weer te werken en kwamen er weer verhalen en gedeeltelijke waarnemingen boven drijven.

Jaap Oosterwijk heeft een keer een gedeelte uit een slooptanker ( erts) laten snijden bij Boele Bolnes, door de tanker wat scheef te pompen werd hij te water gelaten . Dit is het verhaal wat ik gehoord heb uit zeer betrouwbare bron, dit was in het Agami-tijdperk.

Jaren later, ik voer met de Zijpe rond 1970 werd er uit een tanker bij Boele Bolnes een grote ponton gesneden en te water gelanceerd voor Smit-Tak.
Er was overleg geweest met J.C. Oosterwijk en Smit-Tak en de werf vooraf. Eigenlijk was J.C. de bedenker van deze pontons.

Zo, nu hebben we weer wat! Nog even een plaatje erbij.
AR-1965D-2.jpg
AR-1965D-2.jpg (103.55 KiB) 782 keer bekeken
Het klopt niet helemaal want bij de tewaterlating in Slikkerveer zat het voor -en achterschip nog aan Moederschip van de ponton.

Karel
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Wel aardig getheoretiseerd Hans, maar ik denk dat het niet kan.
Immers, je kan aan het tankerdeel van de "Albatros" zien dat de uiteinden al inlopen naar een voor- dan wel achterschip. Dit zou dan in moeten houden dat het drijvende gedeelte van de "Agami" een echt scheepsmodel zou moeten hebben, gesteld dat het een deel van de ex "British Resolution" zou zijn. Maar, was dit wel zo ?.

m.v.g., Roy

sorry, ik zie dat er al een antwoord was...………..
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Laat ik nu toevallig in die tijd bij Boele gewerkt hebben !.
Het was de Franse Shell tanker "Isocardia" waar de twee pontons voor Tak gebouwd werden. Ik denk dat dit 1968 of 1969 geweest is.
Het achterschip was al bij Rijsdijk verwijderd, toen de "Isocardia" bij Boele kwam.
De verbouwing ging als volgt. Het tankgedeelte werd horizontaal in tweeën gesneden en verticaal ook. Vervolgens werd het ene gedeelte op het andere gezet zodat er een vlak gebouwd kon worden. Hierna werd het gestapelde gedeelte op het nieuwe vlak gezet en vast gelast. Intussen werd de andere helft op het eerste gedeelte gezet zodat daar ook een vlak voor gebouwd kon worden, dan wel voor gefabriceerd neergelegd worden. Dan kwam het tweede gedeelte weer terug en werd ook aan het vlak gelast. De beide helfte werden ook weer aan elkaar gelast. vervolgens werd het nieuw gecreëerde ponton op sleeën gezet en werd de "Isocardia" scheef gepompt. Hierna vond de tewaterlating plaats.
Het volgende ponton lag nu helemaal open en die kreeg een nieuw dek. Uiteraard werden er vlakke kop en konten aangezet en het boeggedeelte gesloopt. Of dat laatste ook bij Boele gebeurd is of dat het met een bok afgevoerd is weet ik niet meer.
Dan krijg je nou als je geen showroommodel van zo'n 18 jaartjes meer bent...…………..

Dit was dus geen klussie voor Oosterwijk maar voor W.A.v./d.Tak.

m.v.g., Roy
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Roy, ik voer daar iedere keer voorbij en heb dat gevolgd. Maar wat ik bedoel, Oosterwijk had op deze wijze al een keer een ponton gecreëerd bij Boele Bolnes. Vandaar dat ik vermoed dat dat het stukje was waarop de Agami stond. Het idee van een ponton fabriceren op deze wijze kwam uit de koker van ouwe Jaap, want bij Boele waren ze niet zo clever onder ons gezegd, als je begrijp wat ik bedoel,tussen twee haakjes.

Volgens mij zat Lee Towers nog de kraan daar toentertijd ! of zit ik er naast.!

Het was inderdaad de Isocardia Roy, ik heb het even nagevraagd bij ouwe maten uit die tijd en het was nog v.d Tak.

Karel
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Er is in het verhaal een ertstanker voorbij gekomen. Zouden die in die tijd al damwandvormige schotten hebben gehad en dat er bij het maken van het ponton de zijtanks zijn weggesneden? Er blijft dan een middengedeelte met damwandachtige zijden over. Misschien meer wishful thinking. Gr. Klaas.
Plaats reactie