Rederij Stanfries.

pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries

Bericht door pieter53 »

De leeftijd van de stationsbrug Franeker had ik hier vandaan :?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ko de Bruijn

Re: Rederij Stanfries

Bericht door Ko de Bruijn »

Stanfries, beurtvaart, bodediensten, ah, breek me bek niet open....
Mijn bet-overgrootvader begon de beurtvaart tussen Enkhuizen en Amsterdam in 1857, zo te lezen met een zeil tjalkje. In 1904 kwam daar een motortjalk voor in de plaats. Vanaf 1910 waren er twee stoomschepen
in de dienst op Amsterdam en Zaandam, de Vereeniging en de Vereeniging II. In 1928 werd de eerste Chevrolet vrachtwagen aangekocht. Ik heb hier een foto van vlak voor de oorlog, waar er drie beurtscheepjes tegen de wal liggen aan de Dijk te Enkhuizen. Ik zelf kan me herrinneren dat er twee beurtscheepjes waren, maar al snel was er nog maar één over. De Vereenging, 81 ton, kapitein C. de Jong. Ik kan me herinneren dat er een schotse ketel instond, met olie gestookt, en een schuinliggende zuiger en stang, die je zag bewegen. Stoom wiches, en wat rook die stoom lekker.
Later heeft mijn vader er een stomme diesel motor in laten zetten. En in 1965 ofzo daarom trent is de laatste beurtvaarder verkocht, vreselijk. Net alsof ze een stuk uit je hart halen. Ik zat al op zee, dus ik weet er weinig van.
Ik vond het prachtig om met de boot mee te varen, als kind. Om zes uur vertrek, om tien uur aan de Prins Hendrik Kade, om vier uur weer terug.
De hele dag laden en lossen op het handje en met de bomen. Veel zakken zaad. Ook wel terug met hout aan dek, kisten bier aan dek, van alles en nog wat, stukgoed. Prachtig. Je dacht toen dit blijft altijd zo. Helaas niet.
Ik heb wel fotos, ik zou ze kunnen scannen, weet niet hoe ze hier op te krijgen.
Ik kan me nog herinneren in het wijde West-Friesland van toen, bode diensten met paardewagen. Later werden alle bodediensten opgeheven, het bestaat niet meer. Mijn vader had in de jaren na de oorlog twee auto´s op Amsterdam, een oplegger op Rotjeknor, en een op de Zaan. Dan in de morgen lossen, sorteren, en bestellen, rond Enkhuizen, en in de Streek, Grotebroek, Lutjebroek etc. De andere dorpen werden bediend door hun eigen bodes. Fantasies werk. Ik zou het nog willen doen zonder er voor betaald te worden.
Nu heeft Nederland snelwegen, en steeds minder rust. Hoeft van mij niet meer. Ko de Bruijn.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rederij Stanfries.

Bericht door pieter53 »

Jan van der Doe schreef:Afbeelding
Jan heeft hem al eens geplaatst dus alleen de gegevns van de foto en de download link voor de volledige foto:


Beschrijving Afgesloten IJ
Gezien in noordoostelijke richting naar voorhaven Noordhollands Kanaal tot de dokken.
Op de voorgrond vaartuig de Stanfries II met als kapitein F. de Jong.
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering januari 1932 ca.
Afbeeldingsbestand OSIM00004004721

https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0004004721
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie