Beyca schepen
Re: Beyca schepen
Welkom Ludo-Mets,laat maar komen die foto`s van Beyca / Emca ,ik wacht vol spanning af ?
groet Henk.
groet Henk.
Re: Beyca schepen
Er staan er ook nog een paar op de site van ver. de binnenvaart. oa de Veere (emca32) en de Atlantic engery (emca 31)
Re: Beyca schepen
Prachtig Wim bedankt voor de foto van de ex.Emca 15
groeten Henk
groeten Henk
Re: Beyca schepen
De enige Beyca die ik tot nu toe heb kunnen vinden, en nog geen beste foto ook,
gr. Harry
Beyca 22
ex St. Judas Thadeus
later Nomadisch en nu Fiducia
gr. Harry
Beyca 22
ex St. Judas Thadeus
later Nomadisch en nu Fiducia
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Beyca schepen
Ja Harry dat is een BEAUTY , daar heeft onze stuurman van de IJsselmeer na ons op gevaren daar ben ik toen wel eens aan boord geweest ,hij lag toen aan de boompjes prachtig schip met een Bolnes motor in de machinekamer ,ik probeer al enige tijd de eigenaar van toen te achterhalen voor foto`s maar zonder succes... jammer .
maar bedankt voor deze voor mij mooie foto.
groet Henk.
maar bedankt voor deze voor mij mooie foto.
groet Henk.
Re: Beyca schepen
Volgens mij stonden er zelfs twee Bolnessen in van 450 pk (uit m'n hoofd)
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Beyca schepen
Hoi Harrywrijfhout schreef:Volgens mij stonden er zelfs twee Bolnessen in van 450 pk (uit m'n hoofd)
gr. Harry
Je zat in de buurt Beyca 22 , 2 x 400 pk Bolnes
groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Beyca schepen
Op het binnenvaartforum zag ik een oproep over Beycaschepen.Ik kan daar wel wat over schrijven.Rederij Beyca had een bevrachtingskantoor,dat zetelde in het "Witte Huis"en 6 tankschepen,n.l.de
Beyca 1 t/m6,schepen van ca.1300 ton,met een Werkspoor diesel van van ca.800 pk.De Beyca 18 heeft nooit bestaan.
.Later is de Beyca 20 gekocht,een ex Haniël Kurier,met 2 MWM motoren van 400 PK van vòòr 1940,die kwamen uit een Kriegs-
marine vaartuig,deze motoren hadden 2 in-en 2 uitlaatkleppen per cylinder(watheden ten dage bij auto's heel normaal is.Daarna kwam de Beyca 21,een omgebouwd sleepschip van van ca.2300 ton,2maal SKL
van 700 pk.gefabriceerd in de voormalige DDR.Dan de Beyca 23,ook een
omgebouwd sleepschip van ca.2300 ton,1 maal SKL van 880 PK.En dan
de Beyca 22,ex "St.Judas Thaddeus".Op dat schip heb ik van 1965 t/m
1971 gevaren als schipper,begin 1968 bij de verkoop naar de Beyca ben ik met de
ïnventaris"overgenomen door de Beyca.De Beycaschepen voeren in tegenstelling tot de Emcaschepen onder Nederlandse vlag,de Emca's
onder Belgische vlag.De Emca's hadden GM motoren,behalve de nieuwbouwschepen,die hadden weer SKL's.Ook kan ik U melden dat er
bij de Beyca's geen groen voorkwam,hoogstens op een stukje van de rederijvlag,en misschien op een paar schepen het roefdek.Ik denk dat de vele schepen die sommige lezers gezien hebben,Damco- schepen zijn geweest,die hadden nl.de boeing voor-en achter groen-wit-groen
,dat waren er wel een paar honderd,en het groen-wit-groen
hard werken en weinig poen,gat ook niet op,want alle Nederlandse
rederijen betaalden CAO.loon,waar toen niets mis mee was(en nu ook
nog niet).Alle Beycaschepen hadden een sleephaak,maar de Beyca 22
had een strangenlier met 2strangen,1van 250 meter24 mm dik,en een
van 450 meter,22 mm dik,2strangenklemmen van Mampay uit Dor-
drecht,die ik vanuit de stuurhut kon uitvieren tot de sleepschepen op de gewenste lengte hingen.Van alle reizen die ik met dat schip heb
gemaakt,is zeker 3/4 met een sleep in aanhang,en met laag water met 2 schepen,zowel op-als afvarig.De 2 Bolnessen van 400 pk wa-
ren dan wel geen krachtpatsers,maar met de 2 Kort-straalbuizen ont-
wikkelden we toch wel zo'n 950 pk.
Dit was een klein stukje Beyca geschiedenis van zo'n 40 jaar geleden.
Beyca 1 t/m6,schepen van ca.1300 ton,met een Werkspoor diesel van van ca.800 pk.De Beyca 18 heeft nooit bestaan.
.Later is de Beyca 20 gekocht,een ex Haniël Kurier,met 2 MWM motoren van 400 PK van vòòr 1940,die kwamen uit een Kriegs-
marine vaartuig,deze motoren hadden 2 in-en 2 uitlaatkleppen per cylinder(watheden ten dage bij auto's heel normaal is.Daarna kwam de Beyca 21,een omgebouwd sleepschip van van ca.2300 ton,2maal SKL
van 700 pk.gefabriceerd in de voormalige DDR.Dan de Beyca 23,ook een
omgebouwd sleepschip van ca.2300 ton,1 maal SKL van 880 PK.En dan
de Beyca 22,ex "St.Judas Thaddeus".Op dat schip heb ik van 1965 t/m
1971 gevaren als schipper,begin 1968 bij de verkoop naar de Beyca ben ik met de
ïnventaris"overgenomen door de Beyca.De Beycaschepen voeren in tegenstelling tot de Emcaschepen onder Nederlandse vlag,de Emca's
onder Belgische vlag.De Emca's hadden GM motoren,behalve de nieuwbouwschepen,die hadden weer SKL's.Ook kan ik U melden dat er
bij de Beyca's geen groen voorkwam,hoogstens op een stukje van de rederijvlag,en misschien op een paar schepen het roefdek.Ik denk dat de vele schepen die sommige lezers gezien hebben,Damco- schepen zijn geweest,die hadden nl.de boeing voor-en achter groen-wit-groen
,dat waren er wel een paar honderd,en het groen-wit-groen
hard werken en weinig poen,gat ook niet op,want alle Nederlandse
rederijen betaalden CAO.loon,waar toen niets mis mee was(en nu ook
nog niet).Alle Beycaschepen hadden een sleephaak,maar de Beyca 22
had een strangenlier met 2strangen,1van 250 meter24 mm dik,en een
van 450 meter,22 mm dik,2strangenklemmen van Mampay uit Dor-
drecht,die ik vanuit de stuurhut kon uitvieren tot de sleepschepen op de gewenste lengte hingen.Van alle reizen die ik met dat schip heb
gemaakt,is zeker 3/4 met een sleep in aanhang,en met laag water met 2 schepen,zowel op-als afvarig.De 2 Bolnessen van 400 pk wa-
ren dan wel geen krachtpatsers,maar met de 2 Kort-straalbuizen ont-
wikkelden we toch wel zo'n 950 pk.
Dit was een klein stukje Beyca geschiedenis van zo'n 40 jaar geleden.
Re: Beyca schepen
Op de website van de vereniging"De Binnevaart"staat een kleurenfoto
van de Beyca 22,als men op schepen op de "Fiducia"van Schouwstra
klikt.Diezelfde foto staat ook op de voorpagina van het periodiek van
"Vereniging de Binnenvaart"nummer 1 van februari 2005.
van de Beyca 22,als men op schepen op de "Fiducia"van Schouwstra
klikt.Diezelfde foto staat ook op de voorpagina van het periodiek van
"Vereniging de Binnenvaart"nummer 1 van februari 2005.