Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Gert Schouwstra
Berichten: 3374
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Gert Schouwstra » 24 aug 2013 17.20 18:37

Motorspitsen:
In 1929 wilde v/d Peijl een ook serie motorspitsen laten bouwen en plaatste een opdracht hiervoor bij Conrad in Haarlem, die toen ook al de kempenaars zou gaan bouwen. Omdat dit type spits toch niet zo goed beviel, werd deze van de hand gedaan en werd een andere werf gezocht. Dit leidde tot de bekende serie nieuwe motorspitsen die in 1930 en 1931 door Joost Bodewes/De Hoop in Pannerden werden gebouwd. Ze werden allemaal uitgerust met een “Blauwe Deutz”, een tweecilinder tweetakt motor van 70/77 pk, type OMZ-130.
Ik kom op 12 stuks. Maar er waren ook nog 2 andere spitsen die niet in Lobith werden gebouwd:

VICTOR (3140048)
motorspits, 38,65 x 5,05 x 2,43 – 348 ton, gebouwd 1930 bij Gebr Sander in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 8 mei 1930. in 1937 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam VICTOR van J.H. Wey (1961). Nieuwe motor 150 pk Cummins (1963) Verkocht, nieuwe naam VICTORIA (1973). Eind jaren ’80 afgevoerd.

LUCIE (2002341)
Motorspits, 38,75 x 5,03 x 2,43 – 350 ton, gebouwd in 1930 bij Conrad te Haarlem voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”, 1e meting 30 jul 1930. Conrad bouwde in 1930 opeens maar liefst 23 motorspitsen en 6 sleepspitsen. Daarvan is alleen bij de LUCIE geen eigenaar genoteerd. Een schip met deze naam zou goed in de v/d Peijl vloot passen, maar het is dus niet helemaal zeker of dit hem is. Omdat de spits niet voldeed is het casco niet aan de eigen vloot toegevoegd en door v/d Peijl doorverkocht aan Du Coffre in Heer Agimont (België), die het INTERNOS noemde en er een 45 pk, 2 cyl Moës gloeikopmotor inzette. In 1937 werd het schip te Condé betrapt met ruim 5 ton smokkelwaar, door de bank aan de ketting gelegd en in 1939 verkocht. Daarna werd het de WILVINA (2002341) van Bondewei, die er in 1949 een nieuwe 120 pk Kromhout, type 3H3 inbouwde. Rond 1975 werd het verkocht aan een veevoerfabriek, nieuwe naam NOOITGEDACHT 3 van Otto & Ambagtsheer, onder die naam is het gesloopt.

BETSY (3220077)
motorspits, 38,63 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 6 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam ALVERNA van J.J. de Geus met nieuwe motor 90 pk MWM (1949), IRENE van W. Kuilder met nieuwe motor 140 pk Kromhout (1960), CLEOPAS van Veninga (ca. 1970). Staat nog in IVR 1979, maar niet meer in IVR 1991.

EVA (3220078)
motorspits, 38,65 x 5,08 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.

MARTHA (3220079)
motorspits, 38,63 x 5,09 x 2,42 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 10 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, in 1931 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1956 nog in bezit. Verkocht, nieuwe naam DA CAPO van J.W. v/d Hoff (1956). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.

FRIDA (3220080)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,41 – 342 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Pannerden, 1e meting 12 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl/N.V. Transport Mij. Terneuzen, gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Staat nog in IVR 1963, maar niet meer in IVR 1972.

AGATHA (3150159)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 342 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1936 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam RINGVAART 2 van NV de Ringvaart (1960). Laatste vermelding in IVR 1963.

GRETA (3150163)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,43 – 341 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 24 okt 1931, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1934 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Later ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam GRETA van T. Pilon te Terneuzen. (1972) Latere namen: ANNERO, MUTATIE (1975) tot 1978 mee gevaren 1979 gesloopt.

PAULA (3150168)
motorspits, 38,62 x 5,05 x 2,43 – 340 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 feb 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht en nieuwe motor 165 pk GM, nieuwe naam FAUNA van Janse (ca. 1965). Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.

HILDA (3150164)
motorspits, 38,73 x 5,07 x 2,44 – 339 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 4 jul 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1931 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. In 1957 gehermotoriseerd met 110 pk ABC. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.

ROSA (3150165)
motorspits, 38,58 x 5,06 x 2,44 – 345 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 5 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam ROSA, van F. de Nijs (ca 1960), RIO van C. Pols met nieuwe motor 165 pk GM (ca 1970), CORRIE van A. Dane (1978), niet meer vermeld in IVR 1991.

LIENA (3150166)
motorspits, 38,60 x 5,07 x 2,44 – 346 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 18 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Nieuwe motor 80 pk ABC (1952). Verkocht, nieuwe naam LIENA van A.J. Faasse (ca. 1965), niet meer vermeld in IVR 1979.

WANDA (3150169)
motorspits, 38,76 x 5,05 x 2,42 – 336 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 25 sep 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70/77 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Verkocht, nieuwe naam JAGEAD (1958) van Hagenaar. Staat nog in IVR 1972, maar niet meer in IVR 1979.

IDA (3150167)
motorspits, 38,70 x 5,05 x 2,44 – 337 ton, gebouwd 1931 bij de Hoop in Lobith, 1e meting 16 okt 1935, eig. G.F.P. v/d Peijl, in 1935 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1935 in de vaart en ondergebracht bij NV Handel en Scheepvaart Mij “De Schelde”. Andere motor 70 pk Bolnes uit 1947 (ingebouwd in 1960). Na verkoop latere namen: ESPERANCE van J. v/d Dussen met nieuwe motor 205 pk Scania Vabis (1970). MARGRIET van Viking Int. Leasing (1979), ADRI-G, TRIADE van Bathoorn, In 2012 nieuw achterschip met experimentele voortstuwing (O-foil) ingebouwd, op basis van een horizontale vleugel.

Dit was de laatste lijst. V/d Peijl heeft na de oorlog ook nog een nieuwe vloot opgebouwd, maar dat zou ik nog helemaal moeten gaan uitzoeken.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.


averheijden
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2012 17.20 10:06

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door averheijden » 06 sep 2013 17.20 08:50

L.S,
Aande hand van bovenstaand artikel kreeg ik een bericht van Dhr. Jan Weeda hierover

Hallo Alfons,

Op zaterdag 24 augustus j.l. stond nevenstaand bericht over een Thomassen motor op Scheepsforum.

Berichttitel: Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen
... “Terneuzen”. In 1949 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Verkocht, nieuwe naam: MARJAN van Volker & Zandee (1952), eig. Zandee en nieuwe motor 240 pk Thomassen (1963), nieuwe motor 300 pk Volvo Penta (1985), Tussen 1995 en 1999 afgevoerd. MACHIENSTEEN 16 (2101038) sleepkempenaar, 50,09 x 6,58 x 2,12 ...

N.a.v dit bericht een reactie van mijn kant. Genoemde motor nr. 4842 is in 1985 door bemiddeling van Thomassen terecht gekomen bij de Museum Buurt Spoorweg. De motor werd opgeslagen als reservemotor voor een bestaande motor in een diesellocomotief. Eind 2010 is de motor in de lok in elkaar gelopen. Howden-Thomassen heeft in de afgelopen tijd de motor uit de Marjan als basis gebruikt om weer een compleet gereviseerde motor samen te stellen voor de locomotief. Omdat de motor uit het schip niet voorzien was van drukvulling is gebruik gemaakt van gereviseerde cilinderkoppen en de drukvulgroep van de vastgelopen motor.

Bijgaand heb ik een compleet verhaal toegevoegd met nog enkele foto's. Ik begrijp dat dit misschien te lang is voor Scheepsforum. Maar ik wilde jullie dit niet onthouden.

m.vr.gr.

Jan Weeda


Ps: de rest foto's en pdf volgt nog
Met vriendelijke groet
Alfons

maarpol
Berichten: 4521
Lid geworden op: 05 mar 2006 17.20 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door maarpol » 06 sep 2013 17.20 11:25

ELISABETH (3020333)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,49 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 22 sep 1930. Verkocht en omgebouwd tot sleepbeunschip, nieuwe naam LA PALOMA (1959). In 1962 gemotoriseerd met 2 x 100 pk Daf, laatste namen COR-H, COR, in 2010 gesloopt te ’s-Gravendeel.

Het schip was omgebouwd tot beunschip door V D Peijl , het schip zonk na een aanvaaring en werd geligt en aan CG Heuvelman Krimpen ad Ijssel verkocht . Ging de vaart in als La Paloma en daarba Cor H. Ik heb er zelf alleen mee gevaaren toen en was precieseen auto met wat water in de beun en die 2x 120 Pk Daf er in. Zal vanavond even een foto vinden die ik zelf gemaakt hebt.
Groeten Martin

Roest rust nooit.

maarpol
Berichten: 4521
Lid geworden op: 05 mar 2006 17.20 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door maarpol » 11 sep 2013 17.20 18:37

De Ex Elisabeth


Afbeelding

Afbeelding

Cor H Bij de HVO in Vlaardingen
Groeten Martin

Roest rust nooit.

deschipperuitgrave
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 aug 2009 17.20 19:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave » 29 dec 2013 17.20 13:15

J.Visser schreef:hallo
Foto Greta rond 1975 stond na 1972 als Greta op naam van T. Pilon schipper te Terneuzen

groet Jos
Het meisje op de foto is op 18 april 1961 geboren, dus de foto is wel degelijk van halverwege jaren zestig.
Tonko Pilon voer er in die periode als zetschipper op voor De Hoop en heeft het schip later overgenomen.

Groet
No more excuses, only results!

deschipperuitgrave
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 aug 2009 17.20 19:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave » 03 jan 2014 17.20 19:19

De laatste meetbrief van de in 1979 gesloopte Mutatie, ex Annero, ex Greta.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Groeten van Peter
No more excuses, only results!

deschipperuitgrave
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 aug 2009 17.20 19:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave » 22 jan 2014 17.20 17:51

Het huurcontract tussen Jan Kleine, die de Greta van Tonko Pilon had gekocht, en de Hoop.

Afbeelding

Het contract is ondertekend door de zoon van Jan Kleine, Klaas.

Groeten van Peter
No more excuses, only results!

deschipperuitgrave
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 aug 2009 17.20 19:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave » 20 jun 2014 17.20 08:28

De pompboot Cementstroom van De Hoop die tot 1978 dienst heeft gedaan.

Afbeelding

Groeten van Peter.
No more excuses, only results!

Roy
Berichten: 3332
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Roy » 13 jan 2016 17.20 13:32

Ach..............., daar hebben we De Hoop toch gevonden. :roll: :wink:

m.v.g., Roy

Kees Keijzer
Berichten: 7112
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Kees Keijzer » 19 jan 2016 17.20 12:46

Hier de outfit van het boek; 100 jaar de Hoop, over de schepen en schippers van die Terneuzenze scheepvaart onderneming;
Afbeelding
Afbeelding
Een vrij uitvoerige beschrijving van het reilen en zeilen van de Peijlschepen zoals ze in de volksmond genoemd werden met foto's van alle schepen.
Met dank aan de schrijvers.
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding



Plaats reactie