Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door pieter53 »

wrijfhout schreef:Afbeelding
Waar ligt de Terneuzen II te lossen?

Jos Visser mailde mij deze foto met het verzoek hem te plaatsen, maar wat hij graag weten wil is: waar is dit?
De Hoop is bezig met een jubileumboek, vandaar.

gr. Harry
Ik ontving zojuist deze foto en bericht:
Afbeelding
Wij varen een luxe motor uit 1922. Omdat wij eigenlijk niets weten van de geschiedenis van ons schip zijn we dit nu aan het uitzoeken. Kunt u ons daarbij helpen?
Ons schip heet momenteel Twee Gebroeders, maar de originele naam is Terneuzen 2. Dit staat in onze meetbrief.

Ook weten we dat ons schip gebouwd is bij Paans te Roode Vaart. De afmetingen zijn 19,04x4,22x0,80m. Ook is hij gebrandmerkt onder nr. 59B te Goes in 1929. Wij weten niet wie de opdrachtgever/eigenaar destijds was. Wel vermoeden we dus gezien de naam dat het scheepje rond Terneuzen heeft gevaren.
Het lijkt er erg op of het om hetzelfde scheepje gaat.
De liggers van de meetdienst vertellen ons:
Het schip werd op 28 februari onder nummer 1158 te Zevenbergen gemeten.
Eerste eigenaar: N.V. Neurensche Handel in Bouwmaterialen, Cement, Ijzer en betonfabricage De Hoop v/h/ G.F.P. v.d. Peijl
Motor 15 pk.
Laadvermogen 58,388 ton.
Verder zoals hierboven vermeld.

Wie weet meer en vooral wie heeft foto's?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
J.Visser

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door J.Visser »

hallo eigenaar van de Terneuzen II
op het forum onder modelbouw binnenvaartschepen op BLZ 24
staat de Terneuzen II als modelschip gebouwd

het klopt dat het schip van G.F.P. van der Peijl te Terneuzen is gweest.

groet Jos
J.Visser

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door J.Visser »

hallo Kenners
ik heb een vraag of iemand weet of dit schip nog vaart.
het was de Machiensteen 19 met de laatste naam in 1971 Stormvogel op naam van Th Van Teeffelen te Maasbracht.
is niet uit geschreven bij het Kadaster en staat te boek zodanig in de vaart.
ik heb er nog één:
de Machiensteen 22 met de laatste naam in 1963 Laetâre op naam van L. de Ronde,schipper te Rotterdam
is niet uitgeschreven bij het Kadaster en staat te boek zodanig in de vaart.
Als iemand iets weet wat er mee is gebeurd ,dan hoor ik dat graag.
bedant voor de medewerking.
groet Jos
J.Visser

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door J.Visser »

JaJa
Je zet een bericht en er kijk bijna geen mens naar deze pagina
ik heb al een keer geschreven dat De Hoop Terneuzen hier niet thuis hoord

maar ja wie ben om daar over te oordelen?

groet Jos
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door pieter53 »

Gezien ik dagelijks met taal bezig ben zou ik graag van jou willen weten
wat het verschil is tussen een scheepvaartmaatschappij en een rederij.
Dit kan wat mij betreft zowel om taalkundige als jurdische verschillen gaan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Kees Keijzer »

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van een kennis met een foto van een motorplaat van een A B C 4 MDU;
Afbeelding
Bij navraag bleek bij A B C het archief niet meer compleet te zijn, dus vraag ik het hier ook maar eens aangezien ze bij de Hoop ook met die motoren werkten.
Dus wie weet het schip waar de motor ingestaan heeft?
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
J.Visser

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door J.Visser »

hallo Kees

ik heb voor je mijn verzameling schepen van De Hoop waar een ABC in stond nagekeken.
naar mijn weten stond er geen type motor van het plaatje in de schepen

groet Jos
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een van de twee ABC uit het m/s Netty

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Afbeelding
De Ida was wat genoemd werd een "Peijlspitsje', eigendom van De Hoop uit Terneuzen, officieel ingebracht in de Naamloze Vennootschap Handel en Scheepvaart Maatschappij 'De Schelde' waarvan de familie Van der Peijl grootaandeelhouder was. De Transportmaatschappij Terneuzen had in de jaren dertig bij monde van zijn directeur G.P.F. van der Peijl een opdracht tot de bouw van acht motorspitsen afgegeven aan Scheepswerf De Hoop in Terneuzen. Deze solo actie van de directeur viel niet in goede aarde bij de overige aandeelhouders van de Trama, met name niet bij de heer Swenden, een Belgische grootindustrieel die fortuin had gemaakt in de steenbakkerij-industrie. Van der Peijl besloot de schepen voor eigen rekening te laten (af)bouwen en richtte daarvoor de eerder genoemde maatschappij De Schelde op. Toen die hobbel genomen was ging de werf failliet. Het is dan 1932 en Europa zit in een diep economisch dal met desastreuze gevolgen voor handel, industrie en scheepvaart...

Afbeelding
14 april 1932, twee spitsen zijn klaar om te water te worden gelaten.
De namen van de acht spitsen zijn: Agatha, Gretha, Paula, Hilda, Ida, Rosa, Liena en Wanda. Dit zijn de namen zoals die in het in 1991 uitgegeven jubileumboek worden genoemd, maar daar hoort zeker ook nog de Eva bij...
Post Scriptum
Mij blijkt nu dat de Eva geen eigendom was van Mij. De Schelde maar van Transport Mij. Terneuzen. Als enige van de negen spitsen heeft dit schip een Goes' brandmerk terwijl de overige schepen een Arnhems brandmerk hebben. De Eva is net als de overige spitsen in Lobith gebouwd, maar mogelijk dat alleen dit schip in Terneuzen is afgebouwd doordat de werf failliet is gegaan en zodoende aan een afwijkend brandmerk is gekomen. Dit zijn louter veronderstellingen, misschien dat iemand dit kan bevestigen.

Afbeelding
Deze foto van een aantal Peijl-spitsen in Terneuzen heeft bij mij altijd vragen opgeroepen. Nu is mij duidelijk waarom de schepen, nog zonder naam, daar voor de kant liggen. Door het faillissement van scheepswerf De Hoop moet van der Peijl zelf zorgen voor de afbouw van sommige van zijn schepen. (zie naschrift hierboven)

Afbeelding
In het jubileumboek van de firma De Hoop, dat in 1991 werd uitgegeven, wordt geschreven dat de motoren in eigen beheer werden ingebouwd, de opbouw van een kajuit met woongedeelte en het dichtleggen van het ruim door het aanbrengen van luiken door de timmerlieden van De Hoop in Terneuzen werden gedaan. Deze foto laat zien dat dat zeker niet voor alle schepen gold. Mogelijk dat de Ida in eigen beheer werd afgebouwd aangezien dat schip, op de foto boven goed te zien, een Friese kap luiken heeft. Het kan natuurlijk zijn dat dat later bij alle acht spitsen is veranderd.

Afbeelding
De Oostkolk in Terneuzen met de motorspits Hilda en de luxemotor Maria.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave »

De Mutatie (ex Annero, ex Greta).

Afbeelding

Foto is uit 1976 en door mijn moeder gemaakt.
Mijn vader heeft er van 1975 tot 1978 mee gevaren en haar in 1979 i.v.m. de sloopregeling laten slopen.
Mijn carrière begon in 1977 aan boord van dit schip.
Wij vervoerden cement voor De Hoop, meestal naar de Deltawerken.

Groeten Peter
No more excuses, only results!
Plaats reactie