Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

jomach

Re: sorry beginneling

Bericht door jomach »

J.Visser schreef:ik had de vraag anders moeten stellen over de foto's
ik ben al een paar jaar bezig met verzamellen en heb ook kontakt met Gerrie
mijn vraag is over foto's zijn van de Machiensteen 14,17,18.
om mijn hellemaal bekent te maken ik ben de bouwer van het moddel Annelies
20-21-02 2010 sta ik weer in de zeeland hallen te Goes
groeten jos
He Jos ik mis hier nog de Machiensteen 19, heb ik zelf nog opgevaren, ben al aan het zoeken naar foto's ervan was een spits met zo'n sluisdeur als roer met 80 pk abc, heeft daarvoor een stoommachine ingestaan, de bunkergaten kon je nog zien aan de zijkant van de stuur/woonhut. Heeft rond 1958/59 een nieuw vlak gekregen en een friese luikenkap bij Schram in Bolnes,
is toen een paar maanden later verkocht, ik weet alleen niet meer aan wie en onder welke naam het schip verder gegaan is.
grt
jomach
jomach

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door jomach »

Wrijfhout schreef:Jos Visser vroeg mij onderstaande foto te plaatsen.
hallo Harry
hier heb ik weer een foto,daar weet ik wel het schip maar niet waar?
er is mijn verteld dat het stevensweert is maar dat herken ik niet om dat ik daar veel ben geweest met het schip om te laden
de foto is denk ik van rond 1950 de Eugenie zit aan de grond.
wil uw deze foto voor mij op het forum zetten. of uw moet iets herkennen.

groet Jos Visser
Afbeelding
Dit is in de buurt van Wessem mijn vader zat er toen op als schipper, volgens mij was het ergens in 1954/1955.
heb er zelf ook een foto'tje van, alleen heel slecht
grt
jomach

Afbeelding
jomach

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door jomach »

Hallo Allemaal
Ik ben eens benieuwd of er iemand is die iets weet over de "Terneuzen 7", dit schip had de maten van een kempenaar, maar was plomper van bouw en nam ook meer tonnen mee, bij ons noemde ze het een bolsewiek of zoiets, was in ieder geval afwijkend van bouw dan de andere kempenaars, ik ben namelijk opgegroeid op dat schip tot het verkocht werd en we overstapten op de "Eugenie" in 1953.
Ik had er een foto van maar kan het nergens meer vinden, deze was dacht ik genomen in de Haag ergens. De Hoop had ook sleepspitsen, op mijn eerste levensjaren voer mijn vader toen dacht ik op de "Govert Jan Willem" of zoiets. met in het midden een hoge mast ivm slepen op de kanalen, ben al overal aan het zoeken geweest naar dit soort schepen maar helaas tot nu toe geen resultaat mss via deze weg dat ik wijzer wordt. De Hoop had ook schepen met de naamgeving "Porfier"of zoiets met oplopende nummering, genoemd naar product dat gebruikt werd/wordt in de water en wegenbouw. een heel hard gesteente.
grt
jomach
jomach

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door jomach »

Hallo Allemaal
Het schiet mij ineens te binnen, in Dordrecht lagen 2 kempenaars aan de kade waar een legereenheid was in gekwartierd, volgens mij de genie, toen hebben ze mij eens wijs gemaakt dat dit voormalige peilschepen waren, of in ieder geval 1 ervan, is er soms iemand die hier meer over kan vertellen????
grt
jomach
jomach

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door jomach »

Hallo Allemaal
heb hier nog een paar pijl schepen, heb erop gevaren tot ze verkocht werden. Verdere gegevens heb ik er niet van.
De Terneuzen 7 foto genomen in 1951 in Den Haag

Afbeelding

Afbeelding

De Machiensteen 19 foto genomen medio 1959 in Amsterdam op weg naar Ijmuiden

Afbeelding

grt
johan
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door deschipperuitgrave »

De Greta, halverwege zestiger jaren in Rijssel.

Afbeelding

Tonko Pilon vist naar een kinderfiets die in het vuur van het kinderspel te water is geraakt.
No more excuses, only results!
J.Visser

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door J.Visser »

hallo
Foto Greta rond 1975 stond na 1972 als Greta op naam van T. Pilon schipper te Terneuzen

groet Jos
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Gert Schouwstra »

Op basis van gecombineerde gegevens uit Rijnvaartregisters en de liggers van het kadaster en verschillende andere bronnen, waaronder dit forum, heb ik maar eens een eigen vlootlijst samengesteld. Dat is nog een beste puzzel en hij is dus altijd voor verbetering vatbaar. Het is nooit compleet en ik bepekt mij hierbij vooral tot de vooroorlogse schepen, maar het geeft best wel een aardig overzicht:

SARA MARIA (2101100)
sleepspits 42,97 x 5,04 x 2,42 - 407 ton, gebouwd in 1908 bij v/d Auwera in Baasrode, in 1919 aangekocht door Govert Frederik Pieter van der Peijl in Terneuzen. In 1938 over naar NV Transport Mij “Terneuzen”. In 1951 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Latere namen JOSEPHUS en ANJO III van J. Paal (1957). In IVR 1972 niet meer vermeld.

GOVERT JAN WILLEM (2304229)
Klipperaak, 33,01 x 6,22 x … 223 ton, gebouwd te Hansweert in 1910, ex-PIETERNELLA van P.B. Lantsheer, verworven door G.F.P. v.d. Peijl, datum onbekend maar waarschijnlijk voor 1920 al weer verkocht, latere naam: VOLHOUDER van M.P. Wijgand. Daarna voorzien van een zijschroefinstallatie, naam: VOLHOUDER (1937) van J. Boertien. Komt in IVR 1956 niet onder deze naam en IVR 1963 helemaal niet meer voor.

GOVERT JAN WILLEM (3220044)
sleepspits, 38,59 x 5,07 x 2,31 - 344 ton, gebouwd te Baasrode in 1904, ex-KROONLAND, vanaf 1920 eigendom van G.F.P. van der Peijl in Terneuzen. Vernoemd naar Govert Jan Willem van der Peijl (1916-1958). In 1935 over naar NV Transport Mij. “Terneuzen”, schipper Leendert Oele. Latere namen: ALBATROS, WILJA, SECUNDA van P.Meijer (1959) en omgebouwd tot motorvrachtschip met 165 pk GM uit 1950, BASTAARD van J.H. van IJsebaert (1973). In 1991 niet meer in IVR opgenomen.

CORNELIA (3220048)
motortjalk, 17,00 x 4,53- 59 ton, gebouwd te Rotterdam in 1906, ex-AGATHA JOHANNA van NV v/h Negerez Hz, vanaf 1921 eigendom van G.F.P. van der Peijl in Terneuzen. Motortype onbekend. Niet vermeld in IVR.

JAN GERRIT (3220049)
Boeieraak, 13,62 x 3,73 - 32 ton, gebouwd in 1898 in Drimmelen, ex-JONGE LEENDERT van L. Schüller, in mei 1921 aangekocht door G.F.P. v/d Peijl in Drimmelen/Terneuzen. Niet vermeld in IVR.

TERNEUZEN
Zolderschuit, 22,67 x 5,55 - 117 ton, gebouwd in 1925 bij de Terneuzensche scheepsbouw Mij N.V. voor de Neuzensche Handel in Bouwmaterialen, Cement, IJzer en betonfabricage De Hoop v/h G.F.P. v.d. Peijl. Niet vermeld in IVR.

Govert Frederik Pieter van der Peijl te Terneuzen verwierf een serie TERNEUZEN-schepen, waarvan de eerste vier eerst voor eigen rekening geëxploiteerd waren door gebroeders Paans in Rodevaart. Die hadden blijkbaar een eigen rederij, waar v/d Peijl een belang in kreeg. Op 9 januari 1925 nam v/d Peijl ook een aantal “NEVER THOUGT”-sleepschepen over van NV Jac. Muller & Zn te Dordrecht en noemde ze MACHIENSTEEN. Al deze schepen kregen een volgnummer achter hun naam. Rond 1938 werden de meeste schepen ondergebracht in de NV Transport Mij. “Terneuzen” te Terneuzen, een van de werkmaatschappijen van v/d Peijl:

TERNEUZEN 1 (2303111)
motorschip, 38,50 x 5,07 x 2,41 - 303 ton, gebouwd 1921 bij Paans Roodevaart met 70 pk en daar ook in exploitatie. In 1928 aangekocht door G.F.P. van der Peijl. In 1929 gemotoriseerd met 80 pk Kromhout. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verkocht, nieuwe naam: HENRIETTE van Heimensen (1952), nieuwe motor125 pk Brons (1963). Nieuwe naam: FOURAGE van Baas Veevoeders (ca. 1973). In 1991 niet meer in IVR opgenomen.

TERNEUZEN 2 (3220059)
19,03 x 4,22 x 1,67 - 58 ton, gebouwd 1922 bij Paans Roodevaart en daar ook in exploitatie. In 1922 aangekocht door de Neuzensche Handel in Bouwmaterialen, Cement, IJzer en betonfabricage De Hoop v/h G.F.P. v.d. Peijl. In 1934 gemotoriseerd met 36 pk Deutz. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen” tot na 1972. In 1979 niet meer in IVR.

TERNEUZEN 3 (2200738)
aakschip, 28,22 x 5,01 x 2,12 - 175 ton, gebouwd in 1896 bij Welgelegen in Hoogezand (of in 1904), ex-EBENHAËZER. In 1920 als TERNEUZEN 3 aangekocht door Paans in Roodevaart en ca. 1928 over naar v/d Peijl. In 1936 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verkocht, nieuwe naam: DELTA van Fa. Kuiper (ca. 1960). Midden jaren ’70 afgevoerd.

TERNEUZEN 4 (2303543)
motorspits 38,50 x 5,08 x 2,43 - 303 ton, 70 pk Kromhout, type 2M3, gebouwd 1922 bij Paans Roodevaart voor “NV Transportmij Terneuzen IV”. In 1925/30 over naar v/d Peijl. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Weer verkocht en latere namen: HELENA (1956), nieuwe motor 80 pk Industrie, SYLVIA van Mij sleepschip Providence (1957), nieuwe motor 120 pk Daf (1964), LIBERTE van Kolkman (1966) tot na 1972. In 1979 niet meer in IVR.

TERNEUZEN 5 (3220046)
sleepspits 42,50 x 5,07 x 2,34 – 405 ton, ex-CHARBONNIÉRE Nr. 19, gebouwd in 1901 bij van Damme/van Praet te Baasrode. In 1935 over naar de N.V. Transport Mij. v.d. Peijl. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verkocht, latere naam: QUO VADIS (1946) van Ir. A. Oosters, QUO VADIS van Hendriksma (1952). In dat jaar gemotoriseerd met 88/110 pk Deutz uit 1943, die in 1957 werd vervangen door een 160/178 pk Kaeble. In 1972 nog in IVR, in 1979 niet meer.

TERNEUZEN 5 [II] (3220146)
Motordekschuit met zandzuiginstallatie, 31,43 x 6,10 x 1,60 – 121 ton, gebouwd in 1939 bij De Overtoom in Amsterdam, waarschijnlijk in 1950 aangekocht door NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1963 nog in bezit. Zij was een voormalige zolderbak omgebouwd tot zelfzuigend en zelflossend motorschip met 70 pk. Het schip heeft van 1952 dienst gedaan en kreeg in 1954 een brandmerk. Zij werd verkocht aan fa Dekker uit Papendrecht en omgedoopt in D17 (1965). In 1979 nog in IVR, in 1991 niet meer.

TERNEUZEN 6
sleepspits 42,77 x 5,08 x 2,44 – 423 ton, ex-L’AVENIR Nr. 1, gebouwd in 1909 te Baasrode. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1956 niet meer in IVR.

TERNEUZEN 7
sleepspits, 37,85 x 5,05 305 ton, aangekocht in 1924 door v/d Peijl, na enkele jaren weer verkocht naar België. Nieuwe naam: GERMAINE (1928).

TERNEUZEN 7 [II] (3220035)
sleepkempenaar (bolsjewiek), 50,00 x 6,60 x 2,52 - 609 ton, gebouwd in 1928 bij Krupp Germania in Kiel, in 1938 aangekocht vanuit België door NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verkocht en gemotoriseerd met 232 pk MWM, nieuwe naam: SPERA van P. van Veen (1960), ANWO van Wouter Schouwstra (ca.1971) [inderdaad, ook familie van mij], INJARE van Pilon (1979), ALMERE (ca. 1985), nieuwe motor 300 pk Volvo (1989), AVANTI van Weijma (1989). Tussen 1995 en 1999 afgevoerd.

TERNEUZEN 8
sleepspits, 38,01 x 5,05 - 298 ton. Gekocht in 1924 door v/d Peijl, na enkele jaren weer verkocht naar België. Nieuwe naam: ZWERVER (1927), eig. Frans van Steen te Antwerpen.

MACHIENSTEEN 11
Gegevens onbekend. Passage Lobith gemeld op 10 dec 1927, schipper v/d Feyter. Laatste vermelding is een aankomst in Enkhuizen op 15 juni 1933.

MACHIENSTEEN 12
Gegevens onbekend. Passage Hansweert gemeld op 19 aug 1947, schipper Pieters.

MACHIENSTEEN 13 (2101035)
sleepschip, 51,56 x 7,16 - 620 ton, ex- NEVER THOUGT 2, gebouwd 1914 bij Boot in Vrijenban, In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verkocht en gemotoriseerd met 150 pk Crossley, nieuwe naam ARBECO van Leenman (1950) omgebouwd tot duwbak ARBECO van Leenman (1977) In 1979 nog in IVR, jaren’80 afgevoerd.

MACHIENSTEEN 14 (2101036)
sleepkempenaar, 50,10 x 6,58 x 2,18 - 530 ton, ex-NEVER THOUGHT 6, gebouwd in 1922 bij Boot in Vrijenban, In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1931 overgeschreven. In 1940 gereedgehouden als blokkadeschip in de Maaslinie, boven de stuw van Linne. In 1947 gemotoriseerd met 120 pk Deutz. Verkocht en latere namen: SIJMEN-L van L.S. de Vries (ca. 1960), VERA (ca. 1973). Eind jaren ’70 afgevoerd

MACHIENSTEEN 15 (2101037)
sleepkempenaar, 50,00 x 6,60 - 515 ton, gebouwd in 1917 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1949 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Verkocht, nieuwe naam: MARJAN van Volker & Zandee (1952), eig. Zandee en nieuwe motor 240 pk Thomassen (1963), nieuwe motor 300 pk Volvo Penta (1985), Tussen 1995 en 1999 afgevoerd.

MACHIENSTEEN 16 (2101038)
sleepkempenaar, 50,09 x 6,58 x 2,12 - 525 ton, gebouwd in 1922 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1949 gemotoriseerd met 80 pk ABC. . Verkocht, nieuwe naam GERDIE van G.J. Faas (1959), Nieuwe motor 235 pk Kromhout (1963), FLORO van J v/d Berg (1980), CASA NOVA van Fredriksen met nieuwe motor, 300 pk DAF (1986). Nog in de vaart.

MACHIENSTEEN 17 (2101039)
sleepkempenaar, 50,08 x 6,59 x 2,13 - 525 ton, ex-NEVER THOUGHT 21, gebouwd 1921 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1948 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Verkocht, nieuwe naam ADELINE van J. Meurs, met nieuwe motor 300 pk Deutz en verlengd naar 60 m – 600 ton. (1957), nieuwe naam JALA van Vegter (1964), nieuwe motor 365 pk Caterpillar (1972), nieuwe naam CUPIDO van Molengraaf (1975). Gesloopt in 1998.

MACHIENSTEEN 18 (2101040)
sleepkempenaar, 50,08 x 6,59 x2,13 - 523 ton, ex-NEVER THOUGHT 20, gebouwd 1922 (of 1914?) bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Verder geen informatie bekend. Schip komt niet voor in IVR 1956 en 1963.

MACHIENSTEEN 19 (2101041)
sleepspits, 38,75 x 5,05 x 2,36 – 369 ton, ex-NEVER THOUGHT 8, gebouwd 1920 bij van Duijvendijk in Lekkerkerk, In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1941 ingeschreven als stoomschip (332 ton). De bunkergaten waren aan de zijkant van de stuurhut aangebracht. In 1947 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Heeft in 1958 een nieuw vlak en een friese luikenkap bij Schram in Bolnes gekregen, is toen een paar maanden later verkocht. Latere namen JABRU van Boertien (1959) en STORMVOGEL (1971). Komt niet meer voor in IVR 1979.

MACHIENSTEEN 20 (2101042)
sleepspits, 38,60 x 5,05 x 2,13 – 286 ton, ex-NEVER THOUGHT 25, gebouwd 1922 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl. In 1938 gemotoriseerd met 70 pk Deutz en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Latere namen: ELCO (1953) van C. Beenen, Nieuw motor 116 pk Deutz (1952), VIGILA van Bouwe Schouwstra te Zwolle (1960) [inderdaad ook familie van mij], LOUISA, ONDERNEMING van Geneugelijk (ca 1970). Komt niet meer voor in IVR 1979.

MACHIENSTEEN 21 (2101043)
sleepspits, 38,41 x 5,05 – 286 ton, ex-NEVER THOUGHT 22, gebouwd 1922 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1934 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Latere naam: BOUWSTOFFEN 3. Niet meer in IVR 1963 opgenomen.

MACHIENSTEEN 22 (2101044)
sleepspits, 38,60 x 5,05 - 286 ton, ex-NEVER THOUGHT 24, gebouwd 1922 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1936 gemotoriseerd met 77 pk Deutz. Verkocht, latere namen: JOHAN van Hokken (ca.1960), COMBI II, LAETARE van L. de Ronde (1963), gemotoriseerd met 150 pk Caterpillar uit 1954. In 1979 nog in de vaart, komt niet meer voor in IVR 1991.

MACHIENSTEEN 23 (2101045)
38,75 x 5,05 – 286 ton, ex-NEVER THOUGHT 23, gebouwd 1922 bij Boot in Vrijenban. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1934 gemotoriseerd met 70 pk Deutz. Latere naam: DE DRIE GEBROEDERS van J. Bos (ca. 1960), In IVR 1972 nog vermeld, in IVR 1979 niet meer.

MACHIENSTEEN 24 (2101046)
sleepschip, 46,50 x 7,08 x 2,11 – 464 ton, ex-DEPENDANT (1901) van F. Volker, later Jacob Fransen, ex NEVER THOUGHT 7, gebouwd 1901 bij Nerderlof in Sliedrecht. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1950 gemotoriseerd met 80 pk ABC. Op 19 nov 1962 geladen met zand op de kruising Oude Maas/Krabbersgeul bij het Duivelseiland overvaren door de Russische tanker Sverdlovsk en gezonken. Schipper Heyens, zijn vrouw en baby van vijf maanden en de matroos, kwamen gelukkig allemaal levend van boord.

TERNEUZEN 26
sleepschip, 43,70 x 7,21 x 2,31 – 451 ton, sleepschip, ex-ST. ANTOINE (1884), ex-MARTHA PETRONELLA van K. Brandjes en W.T. Dalmeijer (1891), gebouwd in 1884 te Charlois. In 1925 gekocht door G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Laatste vermelding IVR 1956. In 1963 niet meer bij v/d Peijl.

TERNEUZEN 27 (2303359)
klipperaak, 29,80 x5,03 x 1,86 - 109 ton, ex-ELIZABETH van Tjipper Goos, gebouwd 1910 bij Paans in Roodevaart. Aangekocht in 1928 door G.F.P. van der Peijl en verdiept tot 159 ton. In 1932 gemotoriseerd met 65 pk Deutz. In 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1963 niet meer bij v/d Peijl.

PORFIER 28 (3220040)
sleepspits, 42,75 x 5,11 x 2,41 – 427 ton, sleepspits, gebouwd in 1925 bij de Terneuzensche scheepsbouw Mij N.V. voor G.F.P. van der Peijl en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. Laatste passage vermelding in 1956.

NRC 17-10-1925: Ter Neuzen, 16 October. Gistermiddag is met goed gevolg van de werf der N.V. Ter Neuzensche Scheepsbouw Mij. te water gelaten het 425 tons stalen sleepschip „Ter Neuzen 28" voor rekening van den heer G. F. P. van der Peijl te Ter Neuzen. De afmetingen van het schip zijn: 42.80 X 5.05 X 2.40 M. Hét gebouwd volgens het type van het speciaal Belgische sleepschip, z.g. spits. In afwijking hiervan is het schip voorzien van het model Hollandsche luiken en roef. Bovendien is het van constructie sterker, gebouwd. De afwerking van roef en kajuit zal geheel in eikenhout worden uitgevoerd door de meubelfabriek van den heer C.A. Kaan te Ter Neuzen. Op de vrijgekomen helling wordt terstond de kiel gelegd voor een soortgelijk schip.
Noot: Ik ga er vanuit dat dit hetzelfde schip is als de PORFIER 28.

PORFIER 29 (3220039)
sleepspits, 42,89 x 5,07 x 2,41 – 421 ton, sleepspits, gebouwd in 1926 bij de Terneuzensche scheepsbouw Mij N.V. voor G.F.P. van der Peijl. Te water gelaten op 4 maart 1926 en in 1938 over naar de NV Transport Mij. “Terneuzen”. In 1947 gemotoriseerd met 100 pk Deutz. Laatste passage vermelding 1955.

Algemeen Handelsblad 6-3-1926: Te Terneuzen is te water gelaten het nieuwgebouwde sleepschip “Porfier 29", met 425 ton, gebouwd voor den heer G. F. P. v. d. Peijl, aldaar. Op de plaats waar nu de helling ligt, zal een dok worden gebouwd van 105 M lang en 13 m breed.

Behalve schepen met een volgnummer komen er nog een aantal nieuwe schepen met bij de vloot:

SARI (3040580)
Motorschip 24,98 x 5,05 x 1,66 – 104 ton, gebouwd in 1930 bij O. Smith in Stadskanaal voor G.F.P. van der Peijl, 1e meting op 2 juni 1930, Volgens inschrijving een motorschip van 50 pk, maar pas in 1934 uitgerust met een 70/77 pk Deutz. Eind jaren ’30 over naar N.V. Transport Mij. “Terneuzen”. In 1979 niet meer in het IVR opgenomen.

ANDRIES
Open spitsvaartuig, 16,3 x 4,46 – 40 ton, gebouwd in 1907 in Moerbeke. In 1927 over naar N.V. Bouwmaterialenhandel “De Hoop” te Terneuzen. Verder niets bekend.

VROUW ANNA (3220096)
klipperaak 21,43 x 3,74 x 1,28 - 64 ton, ex-DE VROUW ANNA, gebouwd te Buitenpost in 1911. In 1941 als stoomschip VROUW ANNA van 36 ton naar N.V. Transport Mij. Terneuzen.

Eind jaren '20 kwam er een nieuwbouwgolf op gang, waarbij v/d Peijl flink ging bestellen. Daarover straks meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Gert Schouwstra »

De Kempenaars:
Hierna werden er 34 kempenaars besteld voor N.V. Transport Mij. Terneuzen die gebouwd zijn bij Conrad. Ze werden in 1929 besteld. Een deel werd nog tijdens de bouw doorverkocht. Blijkbaar ging de hele aanbesteding niet zonder slag of stoot, zoals hieronder in de krantenberichten te lezen staat. Ik ben benieuwd waarom uiteindelijk de keuze op Conrad is gevallen. Deze schepen waren populair bij het leger, er is in elk geval een fors aantal omgebouwd tot hospitaalschip.

Aanvullend werd bij Conrad ook nog een motorspits besteld (waarschijnlijk heette die LUCIE), maar die voldeed niet en is direct na oplevering doorverkocht naar België. In de kranten staan hierover de volgende berichten:

Voorwaarts 1-2-1929:
Vanmorgen werd door den heer G F. P. van der Peyl uit Terneuzen in „Coomans" aanbesteed het bouwen van 10 sleepschepen type Kempenaars en 4 sleepschepen type Spits. Ingekomen waren 10 biljetten, n.l. van Heinricht Schless, Perrich, 10 Kempenaars 61.200 Mark en 4 Spitsen 33.200 Mark per stuk; Terneuzensche Scheepsbouw Mi). 3 Kempenaars ƒ 29.250 en 4 Spitsen ƒ 20.500 per stuk; N.V. Scheepswerf Jonkers en Stans, H.I. Ambacht. 10 Kempenaars ƒ 334.000; N.V. van Stapel te Enkhuizen, 1 Kempenaar ƒ 31.000, 2 Kempenaars ƒ 30.800 en 3 of meer ƒ 30.000 per stuk; N.V. Scheepswerf „De Rijn" Dordrecht, 4 Spitsen ƒ 22.000, 10 Kempenaars ƒ 32.000 per stuk; N.V. Scheepswerf v.h. de Groot en van Vliet te Slikkerveer, 10 Kempenaars ƒ 289.850; N.V. Industrieele Mij. „De Noord" te Alblasserdam, 10 Kempenaars f 302.500; N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Mij. te Haarlem, 10 kempenaars ƒ 309.000; De Haan en Oerlemans, Heusden, 10 Kempenaars ƒ 314.000; N.V. Schram en Zn., werf „Piet Hein" te Bo!nes, 10 Kempenaars ƒ 30.400 per stuk; J. Th. Fikkers. Veendam, 2 Spitsen ƒ 16.900 en 4 Spitsen ƒ 18.500 per stuk.

Algemeen Handelsblad 2-2-1929:
Namens den heer G. F. P. van der Peijl te Terneuzen werd gisteren, te Rotterdam aanbesteed het bouwen van 10 sleepschepen, type Kempenaar, en 4 sleepschepen Spits-model. Laagste inschrijver was voor 10 stuks type Kempenaar de firma De Groot en V. Vliet te Ridderkerk voor ƒ 289.850; laagste voor 4 stuks type Spits firma Fikkers te Veendam voor ƒ 70.800.

Algemeen Handelsblad 28-2-1929:
Door den scheepsmakelaar P. A. van Bouchante te Terneuzen is voor rekening van den heer G.F.P. van der Peyl, aldaar, opdracht gegeven aan de N.V. Werf Conrad te Haarlem, tot het bouwen op hare werf te Zaandam van tien sleepschepen (type Kempenaar) met optie voor 14 stuks, groot circa 550 ton. De afmetingen der schepen bedragen 50 m., breedte 6.60 m. en holte 2.40 m. Zij worden modern gebouwd en ingericht met dekmotor en pompinstallatie.

Voorwaarts 22-3-1929:
Door den scheepsmakelaar P. A. van Bouchante, te Terneuzen, is thans wederom aan de N.V. Werf Conrad, te Haarlem, opdracht gegeven voor het bouwen op hare werven te Zaandam van acht sleepbooten, groot 585 ton, zoodat nu in totaal achttien dergelijke schepen op deze werf zullen worden gebouwd, waarvan 14 stuks door den heer G. F. P. van der Peyl, te Terneuzen.

Algemeen Handelsblad 21-7-1929:
Door den scheepsmakelaar P. A. van Bouchante, te Terneuzen, is wederom voor rekening van de N. V. Transport-maatschappij „Terneuzen", directeur de heer G. F. P. van der Peyl, te Terneuzen, opdracht gegeven aan de N.V. Werf „Conrad", te Haarlem, tot het bouwen van twintig sleepschepen, groot circa. 600. Ton. Op de werf van het filiaal van de N. V. „Conrad" te Zaandam zijn thans reeds veertien dergelijke schepen van 570 ton in aanbouw, zoodat nu voor genoemde maatschappij 34 sleepschepen op deze werven gebouw, zullen worden. Bovendien werd dezelfde werf nog opdracht gegeven voor den bouw van een motorvrachtboot, groot 350 ton, eveneens voor genoemde maatschappij.


De volgende 21 kempenaars werden door van der Peijl ondergebracht bij N.V. Transport Mij "Terneuzen”. Daarnaast waren er uit deze serie ook nog de kempenaars TO en FRANK, die eerst voor een Belgische eigenaar hebben gevaren, maar later aan de Peijl-vloot zijn toegevoegd.

NEELTJE (3020312)
sleepkempenaar, 49,97 x 6,60 x 2,43 – 572 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 21 jan 1930. In 1955 omgebouwd tot motorschip met 165 pk ABC. In 1969 verkocht aan fa Verschoor N.V. Te Rotterdam. Later verkocht en omgedoopt in SEBASTIAAN vervolgens in 1994 gesloopt.

ADRIAANTJE (3020314 / 2006513)
sleepkempenaar, 49,97 x 6,59 x 2,43 – 568 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 3 feb 1930. In 1939 gevorderd door het Militair vaartuigen depot te Rotterdam en bij Boele Bolnes omgebouwd tot hospitaalschip, nieuwe naam OPERATIESCHIP NR.4 - GENERAAL HENNES (1939). Na de oorlog bij de Rijksvaartuigendienst als RV 72, verkocht als MARGARETHA (1967) met nieuw nummer 2006513 en in 1968 gemotoriseerd met 230 pk Scania Vabis. Latere naam LA PALOMA (jaren 80). Komt in 1991 niet meer in het IVR voor.

MADELEINE (3020316)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,43 – 569 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 10 feb 1930. In 1957 gemotoriseerd met 220 pk ABC. Staat in 1972 nog in IVR.

JEANNE (2001209)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 569 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 17 feb 1930. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. Verkocht aan R. Haar uit Meppel en omgedoopt naar GRIETJE (1969). Latere namen nog HECOHADI en MADI en vervolgens in 1999 gesloopt te ‘s-Gravendeel.

HENRIËTTE (2001210)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 569 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 24 feb 1930. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. In 1939 gevorderd door het Militair vaartuigen depot te Rotterdam en bij Boele Bolnes omgebouwd tot hospitaalschip, nieuwe naam VERBANDSCHIP NR. 10 - GENERAAL QANJER (1939). Van het lot van dit schip is verder niets bekend, waarschijnlijk heeft het de oorlog niet overleefd.

JOHANNA (2001211)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 569 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 27 feb 1930. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”, in 1956 gemotoriseerd met 2 x 80 pk ABC. Verkocht en omgebouwd tot motorbeunschip, nieuwe naam: EENDRACHT (1968), nieuwe motor 230 pk Deutz en afmetingen 51,71 x 6,62 x 2,32 – 492 ton. In 1983 nieuwe motor 340 pk Volvo. Nieuwe naam: ROMA (2008)

GERMAINE (3020320)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,43 – 569 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 28 feb 1930. In 1952 gemotoriseerd met 2 x 80 pk ABC. Latere naam JANNEKE (eind jaren ’70), 2 x 120 pk Daf. Komt in 1991 niet meer in IVR register voor.

MARGARETHA (2001213)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 569 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 7 mrt 1930. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”, in 1965 gemotoriseerd met 165 pk ABC. In 1969 verkocht aan fa Verschoor N.V. Te Rotterdam. Na faillissement fa Verschoor N.V. gesloopt.

MIA (2001212)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 569 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 20 mrt 1930. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”, In 1953 gemotoriseerd met 2 x 80 pk ABC, in 1965 nieuwe motoren 2 x 144 pk Daf. Latere naam: JOHANNES (IVR 1979) Tussen 1995 en 2000 afgevoerd.

ISABELLA (2304744 / 2312409)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 28 mei 1930. In 1939 gevorderd door het Militair vaartuigen depot te Rotterdam en bij Boele Bolnes omgebouwd tot hospitaalschip, nieuwe naam OPERATIESCHIP NR.5 - GENERAAL SCHRIJVER (1939). Op 3 oktober 1944 te Rotterdam gebombardeerd, na de oorlog uiteindelijk wel hersteld. Pas in 1967 duikt het schip weer op als FREDERIK met een nieuw brandmerk (2312409) en is het in 1968 gemotoriseerd met 230 pk Scania Vabis. Latere namen VAYA CON DIOS (1974) nieuwe motor 380 pk Scania Vabis, en KIM-ELYSE (1999).

NETTY (2304745)
sleepkempenaar, 50,00 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 30 mei 1930. In 1953 gemotoriseerd met 2 x 80 pk ABC. In 1979 niet meer in IVR.

CESARINE (2304746)
sleepkempenaar, 50,00 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 2 juni 1930. Verder niets bekend, nummer komt niet voor in IVR 1956.

GEERTJE (2304801 /2312731)
sleepkempenaar, 49,98 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 3 juli 1930. In 1939 gevorderd door het Militair vaartuigen depot te Rotterdam en bij Boele Bolnes omgebouwd tot hospitaalschip, nieuwe naam VERPLEEGSCHIP NR.9 - GENERAAL GIESBERS (1939). Ook dit schip heeft de oorlog overleefd. Direct na de oorlog is het onder dezelfde naam ingezet als logementsschip voor duikers van de Mijnen Opsporings Dienst (MOD). Vanaf het schip werd allerlei duikwerk verricht. In augustus 1947 is het schip in IJmuiden aan de Landmacht gegeven. In 1969 krijgt het schip nog een nieuw brandmerk (2312731).

ELISABETH (3020333)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,49 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 22 sep 1930. Verkocht en omgebouwd tot sleepbeunschip, nieuwe naam LA PALOMA (1959). In 1962 gemotoriseerd met 2 x 100 pk Daf, laatste namen COR-H, COR, in 2010 gesloopt te ’s-Gravendeel.

SUZAN (3020334)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,49 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 23 sep 1930. In 1961 verkocht, nieuwe naam NELLY, en gemotoriseerd met 232 pk MWM.

ANGELE (3020336)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,43 – 568 ton, gebouwd sept. 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 23 sep 1930. In 1940 gereedgehouden als blokkadeschip in de Maaslinie, boven de stuw van Linne. In 1961 verkocht, nieuwe naam ST MARIA en gemotoriseerd met 175 pk MWM.

EUGENIE (3020335)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 24 sep 1930. In 1969 verkocht aan fa Verschoor N.V. Te Rotterdam, gemotoriseerd met 2 x 100 pk Daf. Na faillissement fa Verschoor N.V. gesloopt.

CATHARINA (3020337)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 17 okt 1930. In 1957 gemotoriseerd met 220 pk ABC. In 1969 verkocht aan fa Verschoor N.V. Te Rotterdam. Na faillissement fa Verschoor N.V. gesloopt.

JACOBA (3020341)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,49 – 597 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 11 nov 1930. Latere namen IDA, HARRY. Lag in de jaren ’60 als munitieschip in het Balgzandkanaal. In 1986 gesloopt in Zwijndrecht.

AGGI (3020342)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 597 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem voor G.F.P. v/d Peijl / N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 11 nov 1930. In 1948 gemotoriseerd met 2 x 80 pk Kromhout. In 1969 verkocht aan fa Verschoor N.V. Te Rotterdam. Daarna verkocht en omgedoopt in MARLEEN V (eind jaren ’70). Nieuwe motoren 2 x 145 pk. Ergens in de jaren ‘80 te IJmuiden overvaren, opgelegd in Hendrik-Ido-Ambacht en enkele jaren later gesloopt.

MARIA (3220065)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,42 – 571 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam voor G.F.P. v/d Peijl, 1e meting 24 dec 1929. Later ondergebracht in N.V. Transport Mij "Terneuzen”. In 1953 gemotoriseerd omgebouwd tot zandzuiger/kraanschip met 200 pk ABC. De kraan stond in de midden en de stuurhut voorop. In 1961 een nieuwe kraan omdat de oude gekanteld was. In 1979 niet meer in het IVR opgenomen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart en handelmaatschappij De Hoop Terneuzen

Bericht door Gert Schouwstra »

Een deel van de door v/d Peijl bij Conrad bestelde kempenaars werd direct vanaf de werf verkocht aan particulieren. Dit zijn in totaal 17 schepen. Het overgrote deel hiervan, misschien ook wel allemaal, is in opdracht van v/d Peijl gebouwd, zoals we in het eerdere krantenbericht konden lezen.

ANTONIO (2304476)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,43 – 571 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 1 nov 1929, verkocht aan Eugen de Neef te Antwerpen (B). In 1949 gemotoriseerd met 200 pk Hercules. In 1956 nog vermeld, maar in 1963 niet meer onder deze naam.

MARIABURG (6000421)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,43 – 571 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 14 nov 1929, verkocht aan T.C. Claeys te Emelghem (B). Gemotoriseerd in 1947 met 180 pk Hercules, Latere namen ISOLA (1971), THABO (1979), nieuwe motor 400 pk GM, verlengd tot 55 meter – 621 ton, CINDY (1988). In 2010 nog in de vaart.

MAAS
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,43 – 571 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 18 nov 1929, verkocht aan J. Boeij te Antwerpen (B). In 1954 gemotoriseerd met 320 pk Modag. In 1963 nog vermeld, maar in 1972 niet meer onder deze naam.

LAURENT (2304490)
sleepkempenaar, 49,96 x 6,60 x 2,43 – 572 ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 12 dec 1929, verkocht aan Eugen de Neef te Antwerpen (B). In 1956 niet meer onder deze naam vermeld.

CRIGEE of GRIGEE (2006156)
sleepkempenaar, 50,00 x 6,64 x 2,33 – 498, ton, gebouwd 1929 bij Conrad in Zaandam.
Dit is de ex-Antonio, ex-Maas of ex-Laurent. Aangekocht vanuit België Nieuwe naam GRIGEE (1964) met brandmerk 2006165, deze loste veel zand in het dokje van Merksem. In 1969 gemotoriseerd met 350 pk Kromhout, nieuwe naam IDOLE (1969), MUTATIO (1975). Nieuwe motor 420 pk Deutz. Tussen 1995 en 1999 gesloopt.

VRIJBUITER (2304607)
sleepkempenaar, 49,97 x 6,60 x 2,43 – 568 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, verkocht aan In ’t Veld te Sliedrecht. 1e meting 21 mrt 1930. In 1940 gevorderd door de Duitse Wehrmacht om te worden gekopt voor operatie Seelöwe. In 1944 teruggegeven en voorzien van nieuw voorschip. Van 1950 tot 1972 gebruikt als munitieschip voor Defensie. Verkocht, nieuwe naam ELISABETH (1972) en in 1973 gemotoriseerd met 240 pk GM uit 1966. In 1979 nieuwe motor zelfde type. In 1999 gesloopt te ’s-Gravendeel.

ABBERNA (2304610)
sleepkempenaar, 49,97 x 6,59 x 2,43 – 568 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem , verkocht aan A.H. Swets in Hardinxveld. 1e meting 6 mrt 1930. In 1961 door Swets gemotoriseerd met 230 pk Deutz. Nieuwe naam EXPLORER (1977), verlengd naar 55,88 m - 654 ton, nieuwe motor 365 pk Caterpillar (1978). VYSA (ca. 1993) ORION (1999). Tussen 2001 en 2004 afgevoerd.

EMMANUEL (2304464)
sleepkempenaar, 49,97 x 6,59 x 2,43 – 567 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, gebouwd in opdracht van G.F.P. van der Peijl, maar nog op de werf verkocht aan Dingeman Blom te Heumen, 1e meting 1 apr 1930. In 1939 gevorderd door het Militair vaartuigen depot te Rotterdam en bij Boele Bolnes omgebouwd tot hospitaalschip, nieuwe naam VERBANDSCHIP NR.8 - GENERAAL TEN HOVE (1939) en ZRD 14 van de Zeereddingsdienst(1940-44). In 1944 gebombardeerd buiten Zierikzee en gezonken. Het wrak is onlangs door een duikteam geïdentificeerd.

SPES (2304811)
sleepkempenaar, 49,98 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, verkocht aan NV Scheepvaartmaatschappij “Ewout” in Rotterdam. 1e meting 18 juli 1930. Latere naam CODAM 78 (1943). In 1948 gesloopt.

WILHELMINA (2304812)
sleepkempenaar, 49,98 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, verkocht aan J.P. Feyker te Terneuzen. 1e meting 18 juli 1930. In 1934 als WILHELMINA naar NV Scheepvaartmaatschappij “Daan” in Rotterdam. Latere namen CODAM 77 (1939), DAMCO 77 (1947), BRIDUBA 5 (1973). In 1975 gesloopt bij Stolk in H.I.-Ambacht

TO (2304850)
sleepkempenaar, 49,98 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, verkocht aan H. van Duinen in Gent (B) en in 1935 nog op deze naam. 1e meting 21 aug 1930. In 1956 eigendom van N.V. Transport Mij "Terneuzen”. In 1970 gemotoriseerd met 234 pk Caterpillar. Nieuwe naam: JOANNA (ca. 1982). Tussen 1990 en 1994 afgevoerd.

FRANK (2304851)
sleepkempenaar, 49,98 x 6,60 x 2,52 – 609 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Haarlem, verkocht aan H. van Duinen in Gent (B) en in 1935 nog op deze naam. 1e meting 21 aug 1930. In 1956 eigendom van N.V. Transport Mij "Terneuzen”. Verkocht, nieuwe naam LINDERIEN (ca. 1960). In 1964 gemotoriseerd met 200 pk Gardner. Nieuwe naam VIA RECTA (ca. 1973), SEMPER SPERA (ca. 1978) VARIUS (ca. 1982). Tussen 1995 en 1999 afgevoerd.

CORNELIS JOHANNES (2304690)
sleepkempenaar, 50,00 x 6,60 x 2,50 – 597 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 2 apr 1930, verkocht aan Fa. Zanen & Verstoep te Gouda.

GERDA BELIA (2304698)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 596 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 15 apr 1930, verkocht aan Fa. Zanen & Verstoep te Gouda.

JOHANNA DINA (2304691)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 596 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 16 apr 1930, verkocht aan Fa. Zanen & Verstoep te Gouda.

JANSJE (2304692)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 596 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 24 apr 1930, verkocht aan Fa. Zanen & Verstoep te Gouda.

MEINSJE (2304693)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 596 ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 24 apr 1930, verkocht aan Fa. Zanen & Verstoep te Gouda. In 1958 gemotoriseerd met 230 pk Deutz. Verkocht, nieuwe naam RIO (1972). In 1975 nieuwe motor 340 pk Caterpillar. Tussen 1990 en 1993 afgevoerd.

VIGILIA (2304717)
sleepkempenaar, 49,99 x 6,60 x 2,50 – 597, ton, gebouwd 1930 bij Conrad in Zaandam, 1e meting 28 apr 1930, verkocht P. de Keijzer in Rotterdam. Verkocht naar Duitsland als VIGILIA (1954). In 1956 gemotoriseerd met 360 pk MAK en in 1961 verlengd tot 64,65 x 6,60 x 2,41 - 671 ton. Waarschijnlijk rond 1979 afgevoerd.

Rijnschepen:
In 1930 bouwde Joost Bodewes van scheepswerf De Hoop in Pannerden/Lobith een drietal Dortmunders voor van der Peijl. Piet Hein leverde in 1929 nog twee RHK-schepen. Bij het begin van de oorlog gingen deze allemaal over naar Lehnkering. Het is moeilijk dit te herleiden. De Lehnkering-nummers lopen door elkaar en ik ga er vanuit dat de geschiedenissen niet helemaal kloppen. Wat ook niet helpt is dat Lehnkering de “gaten” in de vloot steeds weer vol nummerde met nieuwe schepen.

CORNELIA (3220060)
Sleepschip, 79,94 x 9,49 x 2,56 - 1383 ton, gebouwd 1928 bij De Groot & van Vliet, scheepswerf Piet Hein in Slikkerveer voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 9 jan 1929. Schipper A. Bedet. Verkocht, nieuwe naam L-28. van Fa. Lehnkering te Emden (28-11-1942). Verdere geschiedenis onbekend. Nieuwe naam L-51 MAGDEBURG. In 1942 gebombardeerd en gesloopt.

ANNA (3220061)
Sleepschip, 79,94 x 9,49 x 2,56 – 1383 ton, gebouwd in 1929 bij De Groot & van Vliet, scheepswerf Piet Hein, Slikkerveer, bouwnummer 163 voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 16 apr 1929. Schipper A.A.A. van Driel. Op 28 jan 1940 verkocht naar Lehnkering in Emden, nieuwe naam L-41 BERLIN.

TRUDE (3150141 / 4603990)
Sleepdortmunder, 67,10 x 8,21 x 2,37 - 927 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 22 sep 1930. Verkocht, nieuwe naam L-42 MAGDEBURG van Fa. Lehnkering te Emden (ca. 1942). Omgebouwd tot motorschip met 500 pk MWM -843 ton bij Hilgers in Rheinbrohl, naam L-28 FRANKFURT van Fa. Lehnkering te Duisburg (1948). Verkocht, nieuwe namen: THERESE STRAUB (1956) en vergroot tot 78 m -986 ton, nieuwe motor 600 pk Deutz (1962), TRANSSCHIFF (1962). Europanummer 4603990. Vergroot tot 86 m – 1185 ton, nieuwe motor 852 pk Cummins (1997).

PIETERNELLA (3150143)
Sleepdortmunder, 67,01 x 8,21 x 2,37 - 927 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 15 okt 1930. Schipper A.M. v/d Bos, Verkocht, nieuwe naam L-9 van Fa. Lehnkering te Emden (ca. 1940). Komt onder die naam niet voor in IVR 1956.

JULIANA (3150145)
Sleepdortmunder, 67,01 x 8,19 x 2,37 - 927 ton, gebouwd 1930 bij de Hoop in Lobith voor N.V. Transport Mij "Terneuzen”. 1e meting 24 nov 1930. Verkocht, nieuwe naam L-11 DORTMUND van Fa. Lehnkering te Duisburg (ca. 1940). Omgebouwd tot motorschip met 380 pk MAN (1949). Nieuwe motor 520 pk MAN (1959) Komt onder die naam voor in IVR 1963, maar niet in IVR 1972.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie