Gespot in en rond Overijsel en Drenthe
Geplaatst: 16 jun 2006 22:35
We zijn er even een paar weekjes met de boot tussen uitgeweest. Nu is het nog lekker rustig maar het was ook wel nat... Weinig kans om wat mooie foto's te maken, maar ook nu was het: NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN. Als je maar lang genoeg wacht.
Hierbij een impressie van wat we zoal tegenkwamen. We begonnen met de sleepbootdagen in Zwartsluis, prachtig. Zie via deze link de foto's die ik op het sleepvaartforum plaatste.
viewtopic.php?t=1767
Daarna ging de reis naar Meppel en via de Hoogeveensevaart en de Verl. Hoogeveensevaart naar Almelo.
Vaar maar even mee,
gr. Harry
Na in Meppel eerst flink 'afgetikt' te hebben bij de olieboer, tot dan toe hadden we meer diesel in de kachel dan met de motor verstookt, zagen we de Stad Nijkerk in lossing...
...even verderop werd de laatste lading uit de Belgische Surita geschraapt.
Om de hoek, bij scheepswerf De Kaap, zagen we een oude bekende. De Regalo van Joop van Wijngaarden. Nog altijd een mooi product van een bekende werf: Botje en Ensing te Groningen. Gebouwd als Twenthe Rotte. Volgens mij woont de schipper bijna zijn hele leven aan boord van dit schip!
Bij ons vertrek uit Meppel lag het sleepschip Votum Cordis, dat tijdens de sleepbootdagen zo mooi 'acte de présance' gaf, in lossing... Even verderop worden containers overgeslagen!
Aan de wal stond dit mooie luxe motorretje waarvan ik helaas geen naam heb. Wel kon ik lezen dat D.J. van Meeteren er ooit eigenaar van was...
De eerste die we op de Hoogeveensevaart tegenkwamen was de Arta uit Maasbracht...
Kort nadat wij in Echten hadden vastgemaakt kwam de Alwa 1 met schipper Leunis in zicht. Hij had gevlochten betonijzer geladen, zo leek het.
Weer een uurtje later volgde de met grind voor Hoogeveen geladen Jetta...
... die flink wat prut omhoog draaide!
sluis bij Hoogeveen.
De volgende stop was Noordseschut waar voor de recreatievaart prima voorzieningen zijn.
Als je zo tussen de hoge wallen vaart moet ik onwillekeurig denken aan de verhalen van 'opoe' die als kind in 'de liene' moest lopen met haar broertjes en zusjes wanneer ze om turf gingen. En hoe vaak heeft mijn vader niet verteld dat hij hier zelf de Kromhout maar aan de gang gooide als ome Klaas niet uit bed wilde komen, want die had nooit haast?
Ons geusje van Bevrachtingskantoor Van der Veen brengt ons altijd schippers aan boord... Zo kwamen we deze reis, onder anderen, in gesprek met een Zand en Grind-boer. Die vertelde dat er vroeger bij bruggetjes als op deze foto 'zonnegeld' betaald moest worden, wilde je er voor zonsopkomst of na zonsondergang nog door.
Of deze zijtak naar een betonfabriek in Nieuw Amsterdam nog door de scheepvaart wordt gebruikt betwijfel ik. Zelf heb ik er pijnlijke herinneringen aan. Niet dat het nog zeer doet, maar toch... Bijna veertig jaar geleden kreeg ik daar de bons van mijn schippersmeisje, die ik nog niet zo lang geleden weer heb ontmoet. Ze blijkt nota bene nog geen tien kilometer bij mij vandaan te wonen!
Met drie schepen hebben we de Pinksterdagen in Coevorden doorgebracht. Net Hansweert vroeger op zondag, niks te doen...
Bij Wemeijer lag een drietal spitsen: Animo III, Marfreija en Hensie.
Gelukkig konden we dinsdagmorgen weer verder. Nadat we de brugwachtster na enkele telefoontjes achter de koffie weg wisten te halen. Vanaf het water kon ik gelukkig nog een paar foto's van scheepswerf De Vlijt maken. Het m/s Bon Espoir stond droog en de spits tewater is de Eben Haezer.
Tegenover de jachthaven in Almelo, waar we gastvrij werden ontvangen, ligt vlak bij het stadscentrum een Pannenkoekenschip dat de vroegere naam Destinatie nog draagt.
Tot zover onze reis, morgen verder...
Hierbij een impressie van wat we zoal tegenkwamen. We begonnen met de sleepbootdagen in Zwartsluis, prachtig. Zie via deze link de foto's die ik op het sleepvaartforum plaatste.
viewtopic.php?t=1767
Daarna ging de reis naar Meppel en via de Hoogeveensevaart en de Verl. Hoogeveensevaart naar Almelo.
Vaar maar even mee,
gr. Harry
Na in Meppel eerst flink 'afgetikt' te hebben bij de olieboer, tot dan toe hadden we meer diesel in de kachel dan met de motor verstookt, zagen we de Stad Nijkerk in lossing...
...even verderop werd de laatste lading uit de Belgische Surita geschraapt.
Om de hoek, bij scheepswerf De Kaap, zagen we een oude bekende. De Regalo van Joop van Wijngaarden. Nog altijd een mooi product van een bekende werf: Botje en Ensing te Groningen. Gebouwd als Twenthe Rotte. Volgens mij woont de schipper bijna zijn hele leven aan boord van dit schip!
Bij ons vertrek uit Meppel lag het sleepschip Votum Cordis, dat tijdens de sleepbootdagen zo mooi 'acte de présance' gaf, in lossing... Even verderop worden containers overgeslagen!
Aan de wal stond dit mooie luxe motorretje waarvan ik helaas geen naam heb. Wel kon ik lezen dat D.J. van Meeteren er ooit eigenaar van was...
De eerste die we op de Hoogeveensevaart tegenkwamen was de Arta uit Maasbracht...
Kort nadat wij in Echten hadden vastgemaakt kwam de Alwa 1 met schipper Leunis in zicht. Hij had gevlochten betonijzer geladen, zo leek het.
Weer een uurtje later volgde de met grind voor Hoogeveen geladen Jetta...
... die flink wat prut omhoog draaide!
sluis bij Hoogeveen.
De volgende stop was Noordseschut waar voor de recreatievaart prima voorzieningen zijn.
Als je zo tussen de hoge wallen vaart moet ik onwillekeurig denken aan de verhalen van 'opoe' die als kind in 'de liene' moest lopen met haar broertjes en zusjes wanneer ze om turf gingen. En hoe vaak heeft mijn vader niet verteld dat hij hier zelf de Kromhout maar aan de gang gooide als ome Klaas niet uit bed wilde komen, want die had nooit haast?
Ons geusje van Bevrachtingskantoor Van der Veen brengt ons altijd schippers aan boord... Zo kwamen we deze reis, onder anderen, in gesprek met een Zand en Grind-boer. Die vertelde dat er vroeger bij bruggetjes als op deze foto 'zonnegeld' betaald moest worden, wilde je er voor zonsopkomst of na zonsondergang nog door.
Of deze zijtak naar een betonfabriek in Nieuw Amsterdam nog door de scheepvaart wordt gebruikt betwijfel ik. Zelf heb ik er pijnlijke herinneringen aan. Niet dat het nog zeer doet, maar toch... Bijna veertig jaar geleden kreeg ik daar de bons van mijn schippersmeisje, die ik nog niet zo lang geleden weer heb ontmoet. Ze blijkt nota bene nog geen tien kilometer bij mij vandaan te wonen!
Met drie schepen hebben we de Pinksterdagen in Coevorden doorgebracht. Net Hansweert vroeger op zondag, niks te doen...
Bij Wemeijer lag een drietal spitsen: Animo III, Marfreija en Hensie.
Gelukkig konden we dinsdagmorgen weer verder. Nadat we de brugwachtster na enkele telefoontjes achter de koffie weg wisten te halen. Vanaf het water kon ik gelukkig nog een paar foto's van scheepswerf De Vlijt maken. Het m/s Bon Espoir stond droog en de spits tewater is de Eben Haezer.
Tegenover de jachthaven in Almelo, waar we gastvrij werden ontvangen, ligt vlak bij het stadscentrum een Pannenkoekenschip dat de vroegere naam Destinatie nog draagt.
Tot zover onze reis, morgen verder...