Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

van: www.kustvaartforum.com
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door k-k »

Roy, Het lijkt simpeler dan het is. Bij tankers is het gebruikelijk dat in laad en losplaatsen de hoofdmotor te allen tijde gebruiksklaar moest staan. In goed overleg is er wel een alternatief in de vorm van een sleepboot, maar daar zitten behoorlijke kosten aan vast. Ook wordt genoemd het vele wisselen van MK personeel. Dit schip heeft min of meer vanaf het begin problemen met de hoofdmotor gehad. Dat hadden rederij en werf samen op moeten lossen. En niet elke rederij had een adequate technische dienst met support aan het schip. Ik vraag me daarbij dan af; Welke rol speelt dan de kapitein. Kan en moet hij weigeren om uit te varen? Ook die lieden staan natuurlijk onder druk. Zijn ook hele krantenartikelen aan gewijd. Kijk maar eens op Kombuispraat. Zoeken op naam schip + explosie. Wordt je niet vrolijk van. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ASTRID NAESS in an bouw bij de NDSM.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

k-k schreef: 24 sep 2018 20:17 Roy, Het lijkt simpeler dan het is. Bij tankers is het gebruikelijk dat in laad en losplaatsen de hoofdmotor te allen tijde gebruiksklaar moest staan. In goed overleg is er wel een alternatief in de vorm van een sleepboot, maar daar zitten behoorlijke kosten aan vast. Ook wordt genoemd het vele wisselen van MK personeel. Dit schip heeft min of meer vanaf het begin problemen met de hoofdmotor gehad. Dat hadden rederij en werf samen op moeten lossen. En niet elke rederij had een adequate technische dienst met support aan het schip. Ik vraag me daarbij dan af; Welke rol speelt dan de kapitein. Kan en moet hij weigeren om uit te varen? Ook die lieden staan natuurlijk onder druk. Zijn ook hele krantenartikelen aan gewijd. Kijk maar eens op Kombuispraat. Zoeken op naam schip + explosie. Wordt je niet vrolijk van. Gr. Klaas.
Re: Bij tankers is het gebruikelijk dat in laad en losplaatsen de hoofdmotor te allen tijde gebruiksklaar moest staan. In goed overleg is er wel een alternatief in de vorm van een sleepboot,

Gedurende het laden en lossen was er geen sleepboot te zien en in de MK sleutelen.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Gert, heel hartelijk dankvoor het opzoeken en plaatsen van de gegevens van de schepen de toen bij de rederij voeren.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
na de explosie geleept naar New York.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door k-k »

Jan, Bij ons op de raffinaderij was het voorschrift dat tijdens laden en lossen de hoofdmotor gereed moest zijn voor direct gebruik en de kapitein tekende daarvoor. Dat men dat dan niet naleeft is moeilijk te controleren door de steigeroperator. Die moest alleen rondjes aan dek maken en bepaalde dingen controleren. Zelf maakte ik wel eens uitgebreidere rondes, maar dat werd niet altijd op prijs gesteld. Keek meestal wel even in de MK wat daar aan de schroefas stond. Zal mijn brede belangstelling zijn geweest. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Earling Naess

uit: Life Magazine December 1962.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Zeker in Rotterdam Klaas, en ook in St. Nicolas op Aruba en Willemstad op Curacao om er maar een paar te noemen.

Overigens de boten die in mijn tijd op bij de raffinaarderij op Aruba, waren liggen nu al jaren te koop in Hamilton, ON.

Groet,
Jan.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Roy »

Dag Klaas & Jan,

Ik begrijp jullie reacties. Zelf heb ik op de "Acmaea" van Snel Denkers gevaren en ben dus op de hoogte van het reilen en zeilen op dergelijke schepen.
Waar ik op doelde zijn zaken als vast zittende afsluiters, een nood aggregaat dat niet bedrijfsklaar is, ergo zonder brandstof staat en zo waren er nog wel wat zaken die ik in het relaas tegen kwam waarbij ik me afvroeg hoe dat kwam.
Ik had dan ook expliciet gesteld, dat de z.g. zaterdagse werkzaamheden niet uitgevoerd werden. Het zal duidelijk zijn dat daar geen zuigertrekken onder valt...… :wink:
Dat die Stork HOTLo van het begin af aan niet goed functioneerde heb ik in het verleden ook op Kombuispraat gevolgd...………….. 8)
Terzijde hiervan, ik vind het wel reuze interessant om meer over de Naess / Norness te weten te komen. De eigenaar is voor mij net zo'n soort figuur als Daniel Ludwig waar ik overigens een behoorlijk komplete vlootlijst van heb.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
links op de foto Simon,rechts Kees Heemskerk later bootsman en die zoek ik.

Afbeelding

Afbeelding

op een van de eerste reizen in de PG.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie