Zeegaande tjalken.

van: www.kustvaartforum.com
NEERLANDIA

Neerlandia

Bericht door NEERLANDIA »

Hallo wij zijn Edwin & Sabine Bronsteijn en sinds 2001 zijn wij de eigenaren van de koftjalk Neerlandia. En dan wel de charter. wat ons opviel was dat Jan Stolp erg veel weet over dit soort schepen b.v. wist hij ook veel over de Tromp te vertellen. Wij willen graag van hem het levensverhaal van de Neerlandia horen of zoveel als mogelijk. wij zouden het leuk vinden om van iedereen die oude foto's heeft (van voor onze tijd)
iets te horen. Hopenlijk horen we meer van jullie en we vinden het leuk om op dit forum mee te praten.

groetjes,

Edwin en Sabine
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Als je een tijdje dit forum volgt leer je wel wat bescheidenheid te tonen,die heb ik altijd wel gehad trouwens,want er zitten hier mensen die heel veel weten over "bootjes" dus zal ik niet zeggen dat ik er veel van weet.
Maar goed van de Neerlandia weet ik ook wel het een en ander maar het lijkt mij logischer om Willem Rinsma te benaderen die heeft het schip destijds weer getuigd en heeft er lang mee gevaren,hij was /is een maat van Frits Loomeyer dus daar moet je wezen .Willem heeft tegenwoordig een bunkerstation in het buiten IJ bij Amsterdam .Naam van het station :Neerlandia!
De eigenaar van scheepswerf Nieko,Nico Nijland, in Franeker heeft er nog mee vrachtgevaren en weet er ook veel van denk ik.
Groeten Jan
ed bartels

deense tjalk

Bericht door ed bartels »

Hoi Edwin en Sabine,
Ik duik weer even in de Neerlandia. Hierbij stuur ik de twee foto's van het
model dat ik maakte van haar,de Edith Marie uit Nykobing Falster, de voormalige en latere Neerlandia. Ik kwam daar in de zeventigger jaren aan boord toen ze nog een steenvisser was in Denemarken.
Leuk te horen dat ze in goede handen is!
Groetjes Ed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pentekening. Origineel in mijn bezit.
Gr.Ed
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De ene Neerlandia is de andere niet. Ik heb er hier dacht ik twee verschillende. Ik dacht dat de eerste de ex Bremu was. Ik heb het eigenlijk nooit goed uitgezocht.

gr. Harry

Afbeelding
Neerlandia ex Bremu

Afbeelding
Neerlandia, J. de Groot, Groningen. bj 1909 Gebr. v.d. Wijk, Veendam.
P.G.E.C. Hier gefotografeerd op Norderney
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Ja ,steeds is er bij de Neerlandia verwarring over welke het is maar het gaat dus over de ex Bremu.We hebben het er wel vaker over gehad .Ik zal eens kijken waar dat staat.Maar nogmaals de meeste informatie heeft Willem Rinsma.
Zonder iemand te veroordelen of zo, maar vroeger ,zo sprak opa ,werden de schepen toch meer opgebouwd en in de vaart gebracht vanuit een bepaald ideaal.Ik heb het hier over de zeilende chartervaart.
Tegenwoordig meer om geld te verdienen hoewel er ook uitzonderingen zijn uiteraard,het is op zich al te prijzen dat de huidige eigenaren in de geschiedenis duiken.Het is toch leuk dat de geschiedenis van een schip bewaart blijft.Zo hebben wij veel historische gegevens van ons oude schip maar geen van de opvolgend eigenaren is daar ooit om geweest terwijl hij hier laatst een tijd op de helling heeft gelegen 3 km. hier vandaan.
Groet Jan
ed bartels

deense tjalk

Bericht door ed bartels »

moi Jan,
Ja er is verwarring over die twee Neerlandia's en gezien de foto's van Harry
kan ik zeggen dat de onderste, de Neerlandia van de Groot,'mijn Neerlandia'is, de Edith Marie dus, want ouwe Soerensen liet me de papieren zien met De Groot uit Groningen er op. Ah, dan is het enthousiaste stelletje van de andere Neerlandia. Ook een pracht schip!
Wees er zuinig op. Ik begreep dat de Soli Deo Gloria ook weer herboren wordt? Wat is Nederland dan toch mooi he, mit zien olle tjalkies!
Groetjes Ed
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Hier een foto van de Neerlandia toen Nico Nijland hem had als Grietje Harmina.Foto van 78 in Lemmer.Daarna is hij verkocht aan iemand in de buurt van Arnhem die is met de restauratie begonnen maar niet meer dan dat en daarna Willem Rinsma uit Groningen/Kampen.
In 1910 geb. bij Verstockt en in 28 gemotoriseerd met een 2 cil Deutz van 50 pk.135 ton laadverm. overzee.Vaargebied D (Oost en Noordzee)Naamsein in 40 PGEF .Naamsein in 49 PIAO
In 60 is het schip verlengd met 6 meter .Hij was 25,34 x 5.46 x 2,10.
Overigens heeft ook Chris Woestenburg , ex eigenaar van de Soli deo gloria,het schip ook nog gehad.
Het lijstje van Willem betreft de "Deense "Neerlandia.
Groet Jan
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Dit is een scan van een kopie uit de blauwe wimpel uit de 80 er jaren.
het gaat over het kustvaart bedrijf Moerman.Een artikel van A.J.Boes.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Avontuur/Bert

Bericht door Ben »

Bert Romeling schreef:
Volgens mij is de "AVONTUUR" gebouwd scheepswerf Verstockt te Hoogezand 1902.
Voer in Denemarken als stenfisher onder de naam "ZIBA" voor Jan Agren te Korsor.
Vroegere namen ENTERPRISE,SVEND,GITMAR en SARA.
N.a.v. het bovenstaande heb ik nog twee vragen: De Ziba zou in 1992 nog verkocht zijn als Ram Jensen en is zij nog in de vaart?

Afbeelding
Foto: © Tomas Johannesson als Gitmar.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Deze foto ken je wel zeker ,Ben.
Plaats reactie