Zeegaande tjalken.

van: www.kustvaartforum.com
Kor Heidinga
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 mar 2005 17.20 18:51
Locatie: Raalte

Zeegaande tjalken.

Bericht door Kor Heidinga » 26 jun 2005 17.20 18:35

Tijdens mijn vakantie op de motor naar Denemarken heb ik in Svendborg bijgaande foto gemaakt. Buiten de naam Oranje van Svendborg ben ik niets wijzer geworden. Is er iemand die meer weet?
.. foto titel Oranje restaurant ..
Groeten van Kor.


pluijmpje

Bericht door pluijmpje » 27 jun 2005 17.20 11:27

Leuk Kor, om die tjalk weer eens te zien. Toen ik in 1983 voor het eerst in Denemarken vakantie vierde, lag zij daar al als restaurantschip en nu is het zo te zien nog hetzelfde.
Ben je ook nog langs Faaborg gekomen? En lag deze Neerlandia daar nog? Deze foto’s zijn van 1998, maar zij lag daar ook reeds in de 80ger jaren. Of is ze intussen verkocht?

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Jan van der Pluijm

vaerdereij
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij » 27 jun 2005 17.20 19:39

De Neerlandia is een robuuste koftjalk. Deze tjalken onderscheiden zich van andere tjalken, doordat zij zwaarder gebouwd werden en hoger "opgeboeid" zijn, zodat zij veilig op zee kunnen varen. Al met al is de Neerlandia één van de mooiste en stoerste tjalken die nog op de Europese wateren varen
Vaargebied van de Neerlandia is in de periode half mei tot half september de Oostzee. Buiten deze periode wordt er gevaren op het IJsselmeer en het Wad.

Dimensions Neerlandia
length: 35.00 m
width: 5.90 m
draught: 1.70 m
sail surface: 415 m²

History
In 1910 werd bij de werf van de gebroeders Verstockt in Groningen de kiel gelegd van een bijzondere kustvaarder. Deze kustvaarder gleed als Neerlandia te water en werd gebouwd in opdracht van kapitein Hekman. De Neerlandia heeft tot ver in de zestiger jaren de Europese wateren van de Oostzee tot aan de Middellandse Zee bevaren. Nadat de Neerlandia als vrachtschip alles heeft meegemaakt, van zeer zware stormen met meters hoge golven tot totale windstiltes onder een brandende zon, is het schip na een leven van hard werken als vrachtschip omgebouwd tot een zeer comfortabel passagiersschip.
http://www.bootnodig.nl/rent_a_boat_tja ... andia.html

Gevonden via Google. Edwin en Ina zullen het niet erg vinden dat ik een en ander kopieer.
Anne

Afbeelding
Laatst gewijzigd door vaerdereij op 27 jun 2005 17.20 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Stolp
Berichten: 1610
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 27 jun 2005 17.20 21:58

DE ene Neerlandia is de andere niet.Het zijn twee verschillende schepen met dezelfde naam.De grijze Neerlandia is midden 80 er jaren getuigd door Willem Rinsma ,die heeft hem inmiddels verkocht.Willem heeft nu een bunkerstation in het Buiten IJ met de naam ,u raad het al Neerlandia.
Groet Jan
Er is al eens eerder aandacht aan besteed in het forum maar ik kan het niet direct vinden.Het was het eerste schip van Rederij Moerman uit Rotterdam kort na de 2e w.o.

ruud

Bericht door ruud » 27 jun 2005 17.20 22:44

Ahoy Anne,
Ik heb deze van jou maar ff "netjes"aangekleed.En er was een Neerlandia in 1907 en één in 1910, deze dus.
Afbeelding

vaerdereij
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij » 28 jun 2005 17.20 01:13

Bedankt Ruud. Kun je mijn huis en auto ook nog even netjes aankleden?
Anne

ruud

Bericht door ruud » 28 jun 2005 17.20 10:11

Ahoy Anne,
Dat laat ik liever aan specialisten over,dat aankleden; maar hier nog meer foto's van de NEERLANDIA, plus alles wat erbij hoort.
http://www.neerlandia.net/
Technische Daten:
Name: Neerlandia
Ex-Namen: Trefle, Breemu, Grietje, Harmina
Heimathafen: Groningen
Nation: NL
Takelagetyp: TJALK
Schiffstyp: Kufftjalk
Baujahr: 1910
Werft: Verstockt, Martenshoek/Groningen, NL
Loa: 35.00 m
Länge (Rumpf): 26.50 m
Breite: 5.60 m
Tiefgang: 1.60 m
Segelfläche: 350 m2
Schiffsrumpf: Stahl / Steel
Leistung: 185 PS
Maschine: Diesel Scania DS II
***
Portrait des Schiffes:
Letzte Aktualisierung: 22 Dec 2003
für die Handelsschiffahrt gebaut, lief 1910 in Groningen vom Stapel,
Auftraggeber war Kapitän Hekman, robuste Bauweise, Einsatz in Küstengewässern,
bis 1950 Transport von Holz und Getreide zwischen skandinavischen, englischen,deutschen und französischen Häfen
durch Willem Rinsma restauriert, Umrüstung zur Fahrt mit Gästen
danach wurden Ina Knol und Erwin Bronsteijn Eigner des Schiffs
befährt das IJsselmeer und Wattengebiete, sowie die Nord- und Ostsee
Afbeelding

Kor Heidinga
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 mar 2005 17.20 18:51
Locatie: Raalte

Bericht door Kor Heidinga » 17 jul 2005 17.20 08:48

Onderstaande gegevens heb ik gekregen van Bert Kruidhof.
Tjalk.
Roepnaam: …g, …n, …d.
78.5 x 16.0 x .,.. ft.

.-cil. .-takt e.w. dieselmotor ( ) van

Te water op ……1894 en ……1894 opgeleverd door Scheepswerf ???, Groningen (Werf No. …) aan

…………. Als ORANJE ????

19..: Verkocht aan ………… en herdoopt NEDERLAND (….).

19..: Verkocht aan H.C. Jeppesen, Nyord, Denemarken (OUYU). – 73g, 50n, 136d. motor 36 pk.

19..: Verkocht aan J.L. Andersen, Stege, thuishaven Nyord, Denemarken. – ORANJE (OUYU).

Afm. Nu 78g, 55n, 136d. – 78.5 x 16.0 x 6.8 ft. – motor van 67 ipk. (DSL 49)

19..: Verkocht aan J.L. Andersen, Nyord, Denemarken.

19..: Verkocht aan H. Andersen, Svendborg zelfde naam ORANJE (OUYU). (DSL 64)

19..: Verkocht aan J.K.Jensen, Ollerup (thuishaven Svendborg)

thans restaurantschip te Svendborg (Waarneming Luc augustus 2003)

ed bartels

deense tjalk

Bericht door ed bartels » 21 dec 2005 17.20 15:31

He! Ik ga me er nu ook mee bemoeien. De Neerlandia.
In de jaren zeventig kwam ik wel eens aan boord van de Edith Marie. Een
tjalk, die als steen visser in Nykobing(Falster) met een eu, in Denemarken
de wateren rond west Falster afstruinde. De gebroeders Sorensen hadden haar in 1960 al gekocht van Jacob de Groot uit Groningen. Als ik zo'n schip zie liggen, klauter ik meteen aan boord en moet daar het mijne van weten. (Zo kwam ik , toen ik de Neerlandia voor het eerst zag ook aan boord van een Zweed die ik herkende als de Rini waar ik zelf op gevaren had. En de sleper Golfbreker kwam ik daar ook tegen. Het stikt daar van de ex-Hollanders)
Nu heb ik het over de Neerlandia die gebouwd werd in 1909 bij vander Wijk in Veendam.
25x5,2x1.5 meter. De Neerlandia die in Faaborg lag en was omgebouwd tot woonschip van Soren Kiersgaard, een Deen, weer als zeilschip uitgerust.271 vierk.meter. In Wagenborg honderd jaar komt zo voor in de scheepslijst en ook in 'coasters'van A. Boerma uit 1992.
Tussen Sorensen en Kiersgaard zat nog een Sorensen en heette ze Guldborgsund STF28, staat voor Steenfisker 28 uit Sundby.
Bij Kiersgaard in Faaborg heette ze Koftjalk Neerlandia. Een man met gevoel voor historie.
Ik heb een twintig cm. model van haar gemaakt zoals ze was toen ik daar wel eens aan boord kwam, maar als wad en sont vaardertje. Gewoon van stevig karton en gewinkel met alles wat bruikbaar is daarvoor. Leuk om te doen en ik heb dan een herinnering.
Maar ik heb ook nog een grote pentekening boven staan die ik via'Ruud'zal laten plaatsen want daar heb ik geen kaas van gegeten en bij imagechack of hoe dat heet gaat het steeds mis. Ruud heeft ook de foto van het model. Misschien wil hij die eens plaatsen in het nieuwe jaar.
Maar waar ik nu mee zit is het feit, zijn er net zulke foto's van 'mijn'Neerlandia als van de Neerlandia van de charter, die ik overigens als achtergrond op mijn desktop heb staan, prachtig!
Ik zou van 'mijn'Neerlandia wel een schilderij willen maken. Moet ik wel toestemming van de eigenaar hebben natuurlijk. Is dat nog steeds Kiersgaard?

Fijne jaarwisseling allemaal, Ed Bartels
Zie schilderijen van Ed op kombuispraat

ed bartels

deense tjalk

Bericht door ed bartels » 04 jan 2006 17.20 15:14

Hoi kustvaarders,
Allereerst de beste wensen voor 2006!!
Voor de kerst had ik Ruud beloofd eens wat foto's te maken op zolder van schilderijen en tekeningen die liggen te liggen.
Zook van de Edith Marie, de oude Neerlandia uit 1909. Geb.Gebr. van der Wijk Veendam, 92 br.140dw, 27,10x5,20x2,12 meter voor OOstland uit Hoogezand. 1923 Jan Karssies uit Veendam. 1925,Jacob de Groot uit Groningen,1939 met de Groot nog even voor Carabeka gevaren, 1941 De Duitsers alsJK29,Vs839,en als V1614 in Husum terug gevonden en naar Niestern gesleept. Na de oorlog terug bij de Groot in 1946 en voor Wagenborg gevaren en in 1957 uit de zeevaart. In 1960 gekocht door de Denen en als Stenfisker Edith Marie in Nykobing Falster(DK) in de vaart.
De tekening is in 1975 gemaakt ter plaatse in Nykobing.
In 1980 naar familie van de broeders Sorensen in Sundby,ook in DK.
in 1981 als Koftjalk Neerlandia door de Deen verbouwd tot woonschip en in 1982 met zeilen uitgerust.
Nou zal ik Ruud uit Helmond vragen of hij deze afbeelding kan plaatsen want daar heb ik geen kaas van gegeten. (Toch eens bestuderen, is wel handig als je het zelf kunt)
Groetjes Ed Bartels(zie ook Zeemeeuw op Kombuispraat)



Plaats reactie