van Nievelt Goudriaan & Co
-
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
- Locatie: Anna Paulowna
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Merak-N
- Bijlagen
-
- Iceberg collision.jpg (148.01 KiB) 3389 keer bekeken
-
- SG333a.jpg (64.98 KiB) 3389 keer bekeken
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
ook de Hinrika-Tekla heeft er jaren voor gevaren was ik matroos op
Henk 1964
Henk 1964
-
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
- Locatie: Anna Paulowna
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Henrica Thekla 1958
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Blijkbaar was er ook wat passagiers accomodatie op de kustvaartuigen die in 1949 besteld werden, getuige deze foto van de passagiershut op de " Mirach-N"
Groeten
Jan
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- passagiershut mirach-N.jpg (112.98 KiB) 3180 keer bekeken
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Helaas heb ik niets over een passagiers accommodatie van de "Mirach-N" kunnen vinden. Echter, onwaarschijnlijk is het zeer zeker niet.
Per slot van rekening was NiGoCo een grote vaart rederij die ervaring met passagiersvervoer had.
In 1947 nam deze rederij voor het eerst deel in de K.H.V. en wel met chartertonnage en een deelneming in een schip t.w. de "Follonica".
Nadat in 1948 en 1949 de 1e twee series van twee schepen in de vaart genomen waren. Besloot NiGoCo om het met wat grotere K.H.V. schepen te gaan proberen. De 2 x 399 brt. schepen werden opgevolgd door 2 schepen van net onder de 500 brt.
De volgende 4 schepen waren bij Van Nieveld weer de voorlopers van een relatief groot aantal K.H.V. schepen die uitblonken in schoonheid.
Het waren de "Mirzam-N", "Markab-N", "Menkar-N" en "Mirach-N". Zowel in feederdiensten als in de lijnvaart voldeden ze uitstekend. Ook de voorgenoemde 4 schepen werden ingelegd in lijndiensten tussen Noord Afrika en Frankrijk. Hiernaast werd een lijndienst tussen Rotterdam en Portugal opgezet die een relatief lang leven zou krijgen. Om enig idee van de groei van de K.H.V. poot bij Van Nieveld te krijgen; in 1954 had men al 17 eigen K.H.V. schepen in de vloot !.
Het viertal meette 498 brt., waren rond de 210 nrt. en hadden een draagvermogen van 772 ton. De "Markab-N" maakte een uitzondering en had een draagvermogen van 590 ton. Dit kwam door het gegeven dat ze ingericht was om gekoelde lading te vervoeren.
Ze waren naar algemene K.H.V. maatstaf zwaar getuigd, t.w.; 4 laadbomen van elk 3 ton SWL. Dit was natuurlijk ook wel nodig om zelf stukgoed te kunnen laden en lossen in havens waar geen ladingbehandeling installaties aanwezig waren.
U bent geheel vrij om dit relaas verder te illustreren...............
info; deels eigen archief en het Van Nieveld boek van Frank Haalmeijer & Ben Scholten.
m.v.g., Roy
Per slot van rekening was NiGoCo een grote vaart rederij die ervaring met passagiersvervoer had.
In 1947 nam deze rederij voor het eerst deel in de K.H.V. en wel met chartertonnage en een deelneming in een schip t.w. de "Follonica".
Nadat in 1948 en 1949 de 1e twee series van twee schepen in de vaart genomen waren. Besloot NiGoCo om het met wat grotere K.H.V. schepen te gaan proberen. De 2 x 399 brt. schepen werden opgevolgd door 2 schepen van net onder de 500 brt.
De volgende 4 schepen waren bij Van Nieveld weer de voorlopers van een relatief groot aantal K.H.V. schepen die uitblonken in schoonheid.
Het waren de "Mirzam-N", "Markab-N", "Menkar-N" en "Mirach-N". Zowel in feederdiensten als in de lijnvaart voldeden ze uitstekend. Ook de voorgenoemde 4 schepen werden ingelegd in lijndiensten tussen Noord Afrika en Frankrijk. Hiernaast werd een lijndienst tussen Rotterdam en Portugal opgezet die een relatief lang leven zou krijgen. Om enig idee van de groei van de K.H.V. poot bij Van Nieveld te krijgen; in 1954 had men al 17 eigen K.H.V. schepen in de vloot !.
Het viertal meette 498 brt., waren rond de 210 nrt. en hadden een draagvermogen van 772 ton. De "Markab-N" maakte een uitzondering en had een draagvermogen van 590 ton. Dit kwam door het gegeven dat ze ingericht was om gekoelde lading te vervoeren.
Ze waren naar algemene K.H.V. maatstaf zwaar getuigd, t.w.; 4 laadbomen van elk 3 ton SWL. Dit was natuurlijk ook wel nodig om zelf stukgoed te kunnen laden en lossen in havens waar geen ladingbehandeling installaties aanwezig waren.
U bent geheel vrij om dit relaas verder te illustreren...............
info; deels eigen archief en het Van Nieveld boek van Frank Haalmeijer & Ben Scholten.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Bulk carrier ASMIDISKE at Antwerp, photo dated 02/07/1964, photographer unknown.
I remember her and sister ASTEROPE in the grain trade into Hull in 1969/1970 period.
I remember her and sister ASTEROPE in the grain trade into Hull in 1969/1970 period.
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Dus ze horen eigenlijk hier thuis? Heb nog een paar foto`s. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Verkocht naar China in 1973. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet
-
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
- Locatie: Anna Paulowna
Re: van Nievelt Goudriaan & Co
Johan/Zeepaardje