van Nievelt Goudriaan & Co

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

van Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Evert Sikkema »

Jan Stolp schreef: 21 feb 2018 13:38 van Nievelt Goudriaan & Co een rederij met een rijk verleden waar ook kustvaarders een rol in gespeeld hebben.
Helaas was er in 1992 geen toekomst meer voor het bedrijf.
Er zijn een aantal boeken verschenen ,gedenk boeken uitgegeven door het bedrijf zelf, maar ook b.v. het boek wat Frank Haalmeijer en Ben Scholten hebben geschreven.
Het slot werd beschreven door George Reuchlin in het boek "De vlag gestreken ".
Desalniettemin zou er best nog wel eens wat leuks naar boven kunnen drijven in dit topic.
Groeten
Jan
Alhena Nigoco.jpg
Alhena Nigoco.jpg (133.09 KiB) 5986 keer bekeken
De Alhena (Nigoco) van 1977.
In 1986 opgelegd
In 1987 verkocht waarbij de naam Theta werd.
In 1988 werd het Gold Fortune.
In 1989 Gold Asia.
In 1996 Tasmia
En in 199 gesloopt.

In 1977 was blijkbaar nog niet te voorzien dat de containerisering zich zo snel zou ontwikkelen, ook in de havens die door NIGOCO werden aangedaan.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Willem den boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:01
Locatie: Heerjansdam

Re: GHV schepen "Oldies"Alhena

Bericht door Willem den boer »

Eindelijk weer eens een van Nievelt Boot op dit Topic, wat een genot weer eens een foto te zien van een Nievelt Boot. Al zo dikwijls gedacht ben ik de enigste met Willem Noordzij samen die daar gevaren heb, zelden dat je een foto ziet van van Nievelt.
Gr, Willem.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

----------------Afbeelding

Nou, vooruit, Willem dan nog maar eens een foto van een ouwe Van-Nieveltboot. De ALDERAMIN van 1920, da's oud genoeg voor GHV-Schepen "Oldies". :wink:
Daar zit trouwens nog een mooi verhaal aan vast, aan die Alderamin van 1920 en de Aldebaran, ook van 1920, beide gebouwd bij Bremer Vulkan voor de Ronald Linie, ook uit Bremen, maar nog voor de aflevering geruild met Van Nievelt voor 10 kleine schepen. Een dergelijk ruilhandeltje hoor je niet zo vaak. Ik kom daar nu niet aan toe, maar dat is natuurlijk een mooi klussie voor Roy om eens haarfijn uit te zoeken welke 10 kleine schepen dat dan wel waren. Hoewel.. ik heb zo'n vaag vermoeden dat Roy dat allang heeft gedaan, dus als hij ons dat nu eens kan vertellen...? :D

Reden dat ik reageer is de volgende. De ALDERAMIN werd tijdens de oorlog getorpedeerd door de U338 onder Manfred Kinzel. De bemanning bestond uit 64 koppen; 15 kwamen om, 49 werden gered, waaronder de kapitein C. (Kees) van Os. Dat was een vriend van onze familie. We woonden samen met nog meer zeemansgezinnen vlak bij elkaar op de Schiedamscheweg in Rotterdam en mevrouw Van Os was voor mij "Tante Bets". Kees keerde na de oorlog gezond en wel bij tante Bets terug en ook daar zit nog weer een prachtig verhaal aan vast, maar ook dat voert me nu te ver.

Kees van Os was een overlever. Hij verspeelde de Alderamin op 17 maart 1943 en werd toen uit zee opgepikt door het escorteschip Saxifrage. Negen maanden later verspeelde hij de ALPHERAT ten oosten van Malta toen konvooi GUS 25 door Duitse bommenwerpers werd aangevallen. Bemanning en passagies moesten het schip verlaten, maar werden allen gered. En door wie werd Kees van Os opgepikt? Weer door het escorteschip Saxifrage. "Verrek," zeiden die Limeys, "ben je daar nou alwéér?" :D

------Afbeelding

Heel ergens anders, buiten dit forum, kwam de thuiskomst van Kees van Os kortgeleden ter sprake, vandaar mijn belangstelling. Kees van Os had een zoon, Bas van Os. die zat aan het begin van de oorlog op school voor zijn 3de rang, is na de oorlog ook bij Van Nievelt gaan varen en is daar kapitein geworden. Mijn vraag aan de oud-Van-Nievelt varensgasten hier: heeft iemand Bas van Os gekend en mogelijk zelfs met hem gevaren? Het was een vriend van mijn neef Jaap Kreumer en ze zaten samen op school. Jaap was van 1920, dus Bas moet ook van die leeftijd zijn geweest. Als hij zijn pensioen bij Van Nievelt heeft gehaald, moet hij daar dus tot ongeveer 1980 hebben gevaren.
Niet belangrijk, hoor; gewoon belangstelling, om die prachtige verhalen nog wat meer in de juiste context te krijgen.

-------------
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Roy »

Tja NiGoCo. Daar heb ik het in januari met Ben nog over gehad om er een apart topic voor te openen. De reden is dat Van Nieveld ook een hele ris coasters gehad heeft alsmede een paar bare-boat charter coasters. Maar goed, misschien dat een ander dat nu op wil pikken.
En dan Theo z'n opmerking over de 10 schepen die naar de Duitse Roland Linie in Bremen gegaan zijn.
Ik kom niet verder dan 8 schepen t.w.:
srs."Markab",(1), geb.1917 en 1.356 brt., op 26 sept.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Witell".
srs."Menkar", (1), geb.1918 en 1.148 brt., op 24 sept.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Ilmar".
srs."Megrez", (2), geb. 1918 en 1.930 brt., op 5 nov.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Karpin".
srs."Mirfak", (1), geb. 1918 en 1.360 brt., op 23 sept.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Justin".
srs."Talita", (1), geb. 1918 en 761 brt., op 4 dec.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Grandon".
srs."Alamak", (1), geb. 1918, en 1.913 brt., op 20 aug.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Rapot".
srs."Adara", (1), geb. 1918, en 821 brt., op 27 nov.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Billung".
srs."Matar", (1), geb. 1919, en 1.297 brt., op 27 aug.-'20 naar de Roland Linie en hernoemd "Wido".

Zoals uit het bovenstaande lijstje mag blijken zijn het er niet meer dan 8 stuks die naar de Roland Linie gingen.
In deze volgorde zijn ze ook in de vloot van NiGoCo gekomen als 19e t.m. 26e schip, zonder dat er andere schepen tussen zaten.
Er is over deze 8 schepen veel meer te vertellen, maar dat komt misschien nog eens een keer op een eigen NiGoCo topic............... :idea: :wink:
Per slot van rekening heeft het Roggebrood topic het ook altijd goed gedaan. 8)

Theo nog bedankt voor je overzicht m.b.t. tot het verloren gaan van de "Alderamin" en "Alpherat".

m.v.g., Roy
Willem den boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:01
Locatie: Heerjansdam

Re: GHV schepen "Oldies"Alhena

Bericht door Willem den boer »

Hay Theo, wat een mooie verhalen, helaas van een overleden varensgezel van van Nievelt, en Roy met het lijstje van oud Nigoco schepen.
Het moet raar lopen als Roy geen antwoord heeft.
M.vr. gr. Willem.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: GHV schepen "Oldies"

Bericht door Theo Horsten »

Marhisdata heeft het bij de Alderamin en de Aldebaran, Vulkan 1920, over 10 kleine schepen, zodoende.
Elders vond ik...
In 1918 kocht men tien nieuwe kleine schepen van de Stoombootrederij v/h J & A van der Schuijt die in de jaren 1918-1920 werden afgeleverd. Twee hiervan de Targis en de Murla hebben geen deel uitgemaakt van de NIGOCO-vloot. Lang zijn ze tien schepen niet in dienst geweest. In 1920 werden ze geruild voor twee nieuw in aanbouw zijnde schepen van de Duitse Roland Linie. Deze twee schepen kwamen als Aldebaran en Alderamin in de vaart.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: van Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Jan Stolp »

Hier zat best nog wel wat voor mij bij .....
Bijlagen
Nievelt.jpg
Nievelt.jpg (142.91 KiB) 5773 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: van Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Roy »

Bedankt Jan !.
Toch fijn dat er nu een NiGoCo topic is.
Theo heeft gelijk met die 10 schepen die naar de Roland Linie gingen. Alleen, ik heb alleen de 8 Van Nieveld schepen opgesomd om reden dat daar naar verwezen werd.
In die dagen werden vaak schepen "op verdacht", dus voor eigen rekening van de werf, op stapel gezet. Vaak werden ze al op de helling, na de tewaterlating, dan wel afgebouwd aan een rederij verkocht. 'k Zal d'r eens naar zoeken hoe het met deze 10 schepen gegaan is. Wordt dus vervolgd.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: van Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Evert Sikkema »

Folder Nievelt Goudriaan met Algorab 01.jpg
Folder Nievelt Goudriaan met Algorab 01.jpg (203.41 KiB) 5633 keer bekeken
Folder Nievelt Goudriaan met Algorab 02.jpg
Folder Nievelt Goudriaan met Algorab 02.jpg (216.95 KiB) 5633 keer bekeken
Hierbij de voor- en achterkant van een folder die ik jaren geleden van Nievelt Goudriaan heb ontvangen. Dat moet na 1960 zijn geweest omdat de Algorab op de voorkant staat.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: van Nievelt Goudriaan & Co

Bericht door Zeepaardje »

Hier een bijdrage van Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.
Buisman's Gebrande Suikerpoeder heeft in 1963 de schepen Mirfak-N en Merak-N van NiGoCo overgenomen en ze als Francois Buisman en Nanning Buisman aan zijn vloot toegevoegd.
Hierbij enkele, misschien reeds bekende foto''s van de Mirfak-N

De foto van het tabak lossen te Harlingen dateert uit 1959, abusievelijk is 1949 vermeld.

Mvg. Johan (Zeepaardje)
Bijlagen
Afbouw Mirfak-n 1949, Martenshoek, Scheepswerf Bodewes.jpg
Afbouw Mirfak-n 1949, Martenshoek, Scheepswerf Bodewes.jpg (60.41 KiB) 5485 keer bekeken
Mifak-N in Harlingen 1949.jpg
Mifak-N in Harlingen 1949.jpg (177.66 KiB) 5485 keer bekeken
Mirfak-N in Harlingen 2.jpg
Mirfak-N in Harlingen 2.jpg (96.18 KiB) 5485 keer bekeken
MIRFAK-N Outbound River Douro Oporto Arrabida Bridge 1963 by Rui Amaro 2.jpg
MIRFAK-N Outbound River Douro Oporto Arrabida Bridge 1963 by Rui Amaro 2.jpg (98.8 KiB) 5485 keer bekeken
MIRFAK-N River Douro Oporto 1949 by Rui Amaro 2.jpg
MIRFAK-N River Douro Oporto 1949 by Rui Amaro 2.jpg (46.28 KiB) 5485 keer bekeken
Plaats reactie