Puffers en VIC's.

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door p.arendz »

Als ik dat zo allemaal (weer eens) lees, krijg toch sterk de indruk dat de Anzac & de Lascar niet zozeer prototypes waren voor de kleinere VICs alswel de voorbeelden. Ze werden trouwens gebouwd bij Scott & Sons (Bowling) Ltd.
https://puffersandvics.org/Scotts.htm
https://www.scottsofbowling.com/index.htm
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt als een bus Peter, Hay heeft er wel zelf een paar gebouwd, maar niet de ANZAC en de LASCAR.
Op die website puffersandvics staat er ook nog het volgende over:
The puffer design remained relatively unchanged until the dark days of World War 2. In 1941 the British Government established a Ministry of War Transport (MOWT) by amalgamating the Ministry of Transport and the Ministry of Shipping. It was given the remit of procuring the shipping resources necessary to serve the nation at war. One of these requirements was for Victualing Inshore Craft (VICs) to transport a variety of cargoes, including fuel, ammunition and food, to ships at anchor in and around our ports, and between coastal locations. The MOWT had to look no further than the Clyde puffers for an unsophisticated design that could be built quickly and cheaply and so the first batch of 64 VICs ordered in 1941 were of a design identical to the immediate pre-war puffers Lascar and Anzac built by Scotts at Bowling for J & J Hay.

Crinan Boatyard in Argyll have copies of the original plans for Anzac and Lascar and have noted during their rebuild of VIC27 that she conforms almost 100% with them. It is interesting to note that, although diesel engines had started to become the norm for ships of this size, the VICs were powered by the same twin cylinder compound steam engines as the puffers because the simplicity of the design enabled them to be manufactured in relatively low technology factories, leaving the scarcer high technology facilities free to devote their resources to the much more complex internal combustion engines. Later deliveries of VICs were of a changed design, somewhat longer that the canal-limited size of their predecessors, welded instead of riveted, and with some of the last built being diesel powered.

When the war ended, the need for the fleet of VICs diminished and by 1947 many were starting to be disposed of by the MOWT. At what look like bargain prices of between £3,000 and £4,000 each it is not surprising that many entered the merchant fleets of countries around the world, from the UK to the Mediterranean, Africa and the Far East. Our main interest here of course is those which came to the Clyde, around 20 it is believed, and these are all included in the “Puffer” index of this site.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door p.arendz »

Moi Gert,
Bij Hay hebben ze als opdrachtgever en ook als scheepsbouwer vast wel mede de hand gehad in het ontwerp.
Maar wie die latere grotere vierkante dingen getekend heeft is mij niet duidelijk.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: VIC schepen

Bericht door Ben »

Gert Schouwstra schreef: 08 dec 2017 17:23 ....... lengthened slaat op de Improved VIC's. dus de 80 ft. en niet de 67 ft. versie.
vic 66 ft..jpg
vic 66 ft..jpg (52 KiB) 2203 keer bekeken
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Jinny »

Zo kaal als het enigzins mogelijk was..
Als ik het zo lees mogen de officieren nog van geluk spreken dat ze een hut hadden..
Geen electra aan boord, dus op het water van letterlijk alles afgesneden.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jan Stolp
Berichten: 2237
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Jan Stolp »

Dit was wel de versie zoals ze in de oorlog voor de M.O.D. voeren,normaal hadden ze ook niet zoveel bemanning aan boord hoor.
Dat hield meestal wel op met drie man die dan gezellig met z'n allen voorin bivakkeerden.
Groeten
Jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond nog Dit Album met heel veel foto's van Clyde puffers.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Ben »

@Gert, wat een mooie foto's staan op die website. Bedankt!

Op het internet vond ik dit ook nog over de Victual ex VIC 77.

Victual 1945 ex vic 77 yard rowhedge iron works, essex, foto 1981-08-20.jpg
Victual 1945 ex vic 77 yard rowhedge iron works, essex, foto 1981-08-20.jpg (40.11 KiB) 2136 keer bekeken
victual 1945 ex vic 77.JPG
victual 1945 ex vic 77.JPG (74.41 KiB) 2136 keer bekeken
victual 1945 ex vic 77 levensloop.JPG
victual 1945 ex vic 77 levensloop.JPG (58.75 KiB) 2136 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door p.arendz »

Het eerste bericht van dit onderwerp liet een foto zien van een "grote" VIC in Maasbracht.
Heeft Ben nog bij de fotograaf nagevraagd of hij er zelf meer over kon vertellen?
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Puffers en VIC's.

Bericht door Ben »

@Peter, de fotograaf zal vanavond kijken of hij meer foto's en info heeft.
Plaats reactie