Als ik dat zo allemaal (weer eens) lees, krijg toch sterk de indruk dat de Anzac & de Lascar niet zozeer prototypes waren voor de kleinere VICs alswel de voorbeelden. Ze werden trouwens gebouwd bij Scott & Sons (Bowling) Ltd.
https://puffersandvics.org/Scotts.htm
https://www.scottsofbowling.com/index.htm
Puffers en VIC's.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Puffers en VIC's.
Klopt als een bus Peter, Hay heeft er wel zelf een paar gebouwd, maar niet de ANZAC en de LASCAR.
Op die website puffersandvics staat er ook nog het volgende over:
Op die website puffersandvics staat er ook nog het volgende over:
The puffer design remained relatively unchanged until the dark days of World War 2. In 1941 the British Government established a Ministry of War Transport (MOWT) by amalgamating the Ministry of Transport and the Ministry of Shipping. It was given the remit of procuring the shipping resources necessary to serve the nation at war. One of these requirements was for Victualing Inshore Craft (VICs) to transport a variety of cargoes, including fuel, ammunition and food, to ships at anchor in and around our ports, and between coastal locations. The MOWT had to look no further than the Clyde puffers for an unsophisticated design that could be built quickly and cheaply and so the first batch of 64 VICs ordered in 1941 were of a design identical to the immediate pre-war puffers Lascar and Anzac built by Scotts at Bowling for J & J Hay.
Crinan Boatyard in Argyll have copies of the original plans for Anzac and Lascar and have noted during their rebuild of VIC27 that she conforms almost 100% with them. It is interesting to note that, although diesel engines had started to become the norm for ships of this size, the VICs were powered by the same twin cylinder compound steam engines as the puffers because the simplicity of the design enabled them to be manufactured in relatively low technology factories, leaving the scarcer high technology facilities free to devote their resources to the much more complex internal combustion engines. Later deliveries of VICs were of a changed design, somewhat longer that the canal-limited size of their predecessors, welded instead of riveted, and with some of the last built being diesel powered.
When the war ended, the need for the fleet of VICs diminished and by 1947 many were starting to be disposed of by the MOWT. At what look like bargain prices of between £3,000 and £4,000 each it is not surprising that many entered the merchant fleets of countries around the world, from the UK to the Mediterranean, Africa and the Far East. Our main interest here of course is those which came to the Clyde, around 20 it is believed, and these are all included in the “Puffer” index of this site.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Puffers en VIC's.
Moi Gert,
Bij Hay hebben ze als opdrachtgever en ook als scheepsbouwer vast wel mede de hand gehad in het ontwerp.
Maar wie die latere grotere vierkante dingen getekend heeft is mij niet duidelijk.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Bij Hay hebben ze als opdrachtgever en ook als scheepsbouwer vast wel mede de hand gehad in het ontwerp.
Maar wie die latere grotere vierkante dingen getekend heeft is mij niet duidelijk.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Re: VIC schepen
Gert Schouwstra schreef: ↑08 dec 2017 17:23 ....... lengthened slaat op de Improved VIC's. dus de 80 ft. en niet de 67 ft. versie.
Re: Puffers en VIC's.
Zo kaal als het enigzins mogelijk was..
Als ik het zo lees mogen de officieren nog van geluk spreken dat ze een hut hadden..
Geen electra aan boord, dus op het water van letterlijk alles afgesneden.
Als ik het zo lees mogen de officieren nog van geluk spreken dat ze een hut hadden..
Geen electra aan boord, dus op het water van letterlijk alles afgesneden.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Re: Puffers en VIC's.
Dit was wel de versie zoals ze in de oorlog voor de M.O.D. voeren,normaal hadden ze ook niet zoveel bemanning aan boord hoor.
Dat hield meestal wel op met drie man die dan gezellig met z'n allen voorin bivakkeerden.
Groeten
Jan
Dat hield meestal wel op met drie man die dan gezellig met z'n allen voorin bivakkeerden.
Groeten
Jan
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Puffers en VIC's.
Ik vond nog Dit Album met heel veel foto's van Clyde puffers.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Puffers en VIC's.
@Gert, wat een mooie foto's staan op die website. Bedankt!
Op het internet vond ik dit ook nog over de Victual ex VIC 77.
Op het internet vond ik dit ook nog over de Victual ex VIC 77.
Re: Puffers en VIC's.
Het eerste bericht van dit onderwerp liet een foto zien van een "grote" VIC in Maasbracht.
Heeft Ben nog bij de fotograaf nagevraagd of hij er zelf meer over kon vertellen?
Heeft Ben nog bij de fotograaf nagevraagd of hij er zelf meer over kon vertellen?
Re: Puffers en VIC's.
@Peter, de fotograaf zal vanavond kijken of hij meer foto's en info heeft.