Kolen laden in de Rietlanden
Re: Kolen laden in de Rietlanden
Roy normaal zijn het ronde gietijzeren deksels met een halve slag draaien zitten ze gelijks dek en waterdicht. nou ja op zee deden wij er vet tussen je ziet aan de plank op de boeing wel dat er ook in het gangboord geladen werd ging 8 ton in de bunkers en aan weers zijde 1 ton aan dek met druk varen was het in 1 week weg 8 ton. en dan zeggen ze dat stoom zo mooi is was er nog 2 ton over die moest je dan in een bunkertje van 80 cm breed voor vandaan halen krijg er weer pijn mn rug van
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Kolen laden in de Rietlanden
Het afgebeelde grote schip is de Rotterdam (als je de bijschriften mag geloven).
Ik heb nog een afbeelding gevonden van De Rietlanden, jaartal onbekend maar aan de foto kwaliteit te zien rondom de tweede wereldoorlog. Het is niet tijdens de oorlog want op een van de kranen wappert de Nederlandse vlag. Op de foto staan drie van de speciale wagons afgebeeld met ertussen een wagon met buizen en ervoor een met een grote schep er op.
Ik heb nog een afbeelding gevonden van De Rietlanden, jaartal onbekend maar aan de foto kwaliteit te zien rondom de tweede wereldoorlog. Het is niet tijdens de oorlog want op een van de kranen wappert de Nederlandse vlag. Op de foto staan drie van de speciale wagons afgebeeld met ertussen een wagon met buizen en ervoor een met een grote schep er op.
Re: Kolen laden in de Rietlanden
Helaas heb ik geen detailfoto's van de "Rotterdam",(4), 1908-1940, maar ze had wel een bies op haar romp.................
Maar waarom stel je deze vraag niet in bladen als Rail Hobby of Rail Magazine ?. Onder hun lezers zitten de echte trein kenners.
m.v.g., Roy
Maar waarom stel je deze vraag niet in bladen als Rail Hobby of Rail Magazine ?. Onder hun lezers zitten de echte trein kenners.
m.v.g., Roy
Re: Kolen laden in de Rietlanden
Met die grote schep bedoel je een grijper voor aan de kraan? Het was gebruikelijk dat men voor verschillende bulkproducten andere grijpers gebruikte. Heeft te maken met de struktuur en de soortelijke massa. Gr. Klaas.
Re: Kolen laden in de Rietlanden
Foto schijnt gemaakt te zijn in of rond 1923 te Hoboken. Inderdaad de SS Rotterdam.
Trein bladen en forums zou een goed idee zijn, en daar was ik ook begonnen, maar ik ben daar al vanaf ergens zomer 2015 mee bezig. Totaal geen idee in die wereld.
Met logisch redeneren kom je natuurlijk ook een eind (ze kunnen het terrein niet af dus zijn strikt voor De Rietlanden geweest, de 'trechter' kan van de wagon af maar de uitstort mond blijft er aan zitten en is draaibaar, er waren op dat terrein veel grotere grijpers <die benoem ik niet nog eens verkeerd> dus het moet om redelijk precisie werk zijn gegaan, foto's waarop ze nog rijdbaar en bruikbaar zijn komen op zijn laatst uit de jaren vijftig).
Conclusie die ik trok is dat ze zeer waarschijnlijk gebruikt zijn voor het kolen bunkeren van kleinere en middenformaat zeeschepen, kustvaarders dus.
Nu ben ik niet iemand van puur aannames dus probeer ik te verifiëren. Dat is de reden dat ik hier uit ben gekomen.
mvg, Yoshiki
Re: Kolen laden in de Rietlanden
De aanhouder wint hoor !.
Inderdaad, aannames zijn we hier ook niet zo van. Het verhaal moet gewoon kloppen. Wat dat aangaat controleren we elkaar hier ook hoor. Weliswaar met respect voor elkaar. dat spreekt voor zich.
Het ss."Rotterdam" en Hoboken, ( New York ), is een zeer waarschijnlijke combinatie gezien het vaargebied van dit schip, ( veerpontje op N.Y.).
Ze is trouwens ook wit geverfd geweest i.v.m. cruise werk gedurende winter periodes, dan wel overcapaciteit op de N.Y. route.
In ieder geval weten we nu waar dergelijke houten bakken ook gebruikt werden...............
m.v.g., Roy
Inderdaad, aannames zijn we hier ook niet zo van. Het verhaal moet gewoon kloppen. Wat dat aangaat controleren we elkaar hier ook hoor. Weliswaar met respect voor elkaar. dat spreekt voor zich.
Het ss."Rotterdam" en Hoboken, ( New York ), is een zeer waarschijnlijke combinatie gezien het vaargebied van dit schip, ( veerpontje op N.Y.).
Ze is trouwens ook wit geverfd geweest i.v.m. cruise werk gedurende winter periodes, dan wel overcapaciteit op de N.Y. route.
In ieder geval weten we nu waar dergelijke houten bakken ook gebruikt werden...............
m.v.g., Roy