Kolen laden in de Rietlanden

van: www.kustvaartforum.com
Yoshiki
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2017 12:24

Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Yoshiki »

Beste mensen, ik ben bij dit forum uitgekomen vanuit een zoektocht naar de functie en inzet van een vreemd type goederen wagon wat specifiek voor De Rietlanden was. Ze moeten daar zijn gebouwd want ze waren dermate buiten profiel van opzet dat ze nooit dit terrein konden verlaten over het spoor. Eind jaren tachtig stond er nog een en die was al extreem vervallen en zeker twintig jaar niet meer gebruikt.

Waarschijnlijk waren ze voor het laden van kolen brandstof in schepen.

Als iemand meer weet en eventueel zelfs foto's heeft van deze zou ik zeer erkentelijk zijn als deze hier geplaatst worden.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Roy »

Waren die wagons dan niet eigendom van de S.H.V. i.p.v. de N.S. ?.
Een apart topic over de S.H.V. zou helemaal zo gek nog niet zijn.................. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Yoshiki
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2017 12:24

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Yoshiki »

S.H.V.? Ik heb werkelijk geen idee. Het onderstel van de wagon is nog afkomstig van de Staats Spoorwegen die in 1938 definitief opging in de NS. Dit type onderstel is gemaakt van ruwweg 1890 tot de eerste wereldoorlog. In die tijd was het vrij zeker nog niet in gebruik om kolen voor de stoommachines te laden want ik heb behoorlijk wat beelden gezien waarop dat in die tijd gebeurde vanaf de zijkanten van de schepen en het werd dan met de hand ingeschept.

Afbeelding

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Roy »

Dat er via de zij kolen gebunkerd werd is natuurlijk niet waar. Dat is nog nooit gebeurd zelfs !.
Kolen bunkeren gebeurde van boven af en werd zo in de bunkers gestort. De manier van kolen naar boven brengen verschilde van land tot land, maar ook daar zat veel innovatie in. Dit tot varende bunkermachines aan toe.
Op de foto is een houten barge te zien zoals b.v. ook in Port Said gebruikt werden, wat destijds een belangrijke kolen bunker haven was.
De 3 x twee mensen op de stellinkjes kunnen wel met kolenbakken naar boven gehesen worden om daar leeg gestort te worden en dan weer naar beneden gelaten worden om een nieuwe vracht vol te, ( laten ), scheppen.
De opening in de zij is een z.g. break. Die kon voor meerdere doeleinden dienen. Stores aan boord brengen, bemanning, bezoek en of passagiers konden zo ook aan boord komen dan wel weer verlaten.
Ik denk zelfs dat dit een Brits passagiersschip is, maar dat is maar een gok hoor !.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door k-k »

Roy, Die dingen tegen de zijkant van het schip lijken me terchters. Boven de linkse zie je een soort kantelbak, die net leeg wordt gestort.
Ze zullen in de houten schuit vol worden geschept, dan naar boven gehesen (handkracht?) en dan gekiept.
De stellage op de wagon lijkt een soort op hoogte verstelbare trechter. Links onderaan zie je een stortgoot, die op een transportbandje uitkomt.
Is denk ik niet bedoeld voor transport, maar het bewerken van kolen? Door de trechter, of het geheel te draaien kon je de hoofte instellen.
Kwamen andere haken op de pijp. Zou het een soort apparaat zijn om grote brokken steenkool kleiner te maken en dan verder te verschepen/verladen?
Probeer me zomaar iets voor te stellen. Gr. Klaas.
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Louis O. »

Mogelijk een soort trimmachine die men op het luikhoofd plaatst en via de haken op verschillende dieptes kan laten zakken ?
De wagon dient dan alleen voor verplaatsing op de kade.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Roy »

Ik denk niet dat die bunkerluiken zo groot waren Louis.
Hoe kleine dus ook minder de langsscheepse sterkte aangetast werd. Immers, de kolen bunkers zaten kort bij de ketels en, bij mij weten, altijd in de zij. Bovendien zo'n beetje in het midden van het schip. :idea:
Let wel, ik heb geen ervaring met kolengestookte stoomschepen op zee, maar het was niet voor niets dat het gebroken midscheeps type, inclusief de 3 eilanden schepen ruimte tussen de schoorsteen en het brugcomplex hadden.
In de binnenvaart heb ik er wel ervaring mee en waren het relatief kleine ronde of ovale luiken bovenin de bunkers naast de ketel waar de kolen in weggewerkt moest worden.

m.v.g., Roy
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Louis O. »

Ik bedoel ook meer het beladen van schepen met kolen, Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door joop 1 »

Roy wij hebben div schepen opgehaald waarvan de bunkers overdwars van zij tot zij liep was idiaal hoefde je niet zo veel te tremmen ook bij sleepboten wel meegemaakt ik had zelf op de schelde langwerpig vierkante luiken in het gangboord brak je de poten over
Bijlagen
Image (47) kvf.jpg
Image (47) kvf.jpg (189 KiB) 1960 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kolen laden in de Rietlanden

Bericht door Roy »

Zo zien we maar weer. Joop heeft er daadwerkelijk praktijk ervaring mee.
Daar worden we tenminste wijzer van.
Want je strot breken over die luiken, daar kan ik over meepraten. Op de ssb. "Adelaar" brak je er ook je nek over. Wel vreemd, want ik heb op foto's gezien dat die luiken op de Rijnslepers ook wel in het dek verzonken waren geïnstalleerd. Zo kreeg je dus wel een vlak dek.

m.v.g., Roy
Plaats reactie