Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Dank je Hank
Dan kijken we richting sluis? Zo te zien aan de schaduwen?
Ik heb daar zelf niet zo'n goede voorstelling van daar.
Sorry dat ik niet eerder reageerde.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Gisteravond heb ik gekeken naar het eerste deel (er komen nog 2 delen) van de "Ondergang van de Van Imhoff" op Nederland II. Het schip dat in 1942 gebombardeerd werd en waarbij 411 Duitse en Oostenrijkse geïnterneerden om het leven zijn gekomen, terwijl nog heel veel gevangenen gered hadden kunnen worden.
Als ik iets over een schip hoor, zie of lees, dan kijk ik vaak of het betreffende schip ook nog zusterschepen had of heeft.
In dit geval was de Van Imhoff een schip uit een serie van 4 schepen, namelijk de Van Rees, de Sloet van de Beele, de Pijnacker Hordijk en de Van Imhoff.
Op de foto van de Pijnacker Hordijk viel mij dit op (zie detail). Dit heb ik wel op meer foto's gezien. Kan iemand uitleggen wat hier gebeurde en waarom?
Pijnacker Hordijk BJ 1914.jpg
Pijnacker Hordijk BJ 1914.jpg (123.51 KiB) 2040 keer bekeken
Pijnacker Hordijk BJ 1914 detail.jpg
Pijnacker Hordijk BJ 1914 detail.jpg (286.96 KiB) 2040 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny »

Asresten storten?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Re: Wie weet?

Bericht door BramM »

Koelwater?
BramM
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

De bak werd gebruikt om te zorgen dat het koelwater niet meters ver naar buiten spoot. Werd in onze havens ook gebruikt, als je met je bvt schip l/z een zvt lag zorgde dit ervoor dat je hele schip niet onder het water kwam, ik spreek dan over de jaren 60. Ik denk dat in het stoomtijdperk er aardig wat m3 per uur werden verpompt. Ik denk dat in de Oost ook diverse vaartuigen l/z kwamen, hiermee werd voorkomen dat ze werden "volgepompt".
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Re: Wie weet?

Bericht door BramM »

Wij lagen op de Schelde bij Terneuzen rietsuiker te laden voor Roosendaal uit een zeeboot. Een forse straal koelwater spoot meters ver weg Op de vraag van de schipper of dat gat niet even dicht kon antwoorde een voorman "stop je .... er maar zo lang in" waarop de schipper riep "ik ben aardig bedeeld, maar dat gat is me te ruim"
BramM
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

't Is wat Geert ook stelt; een stoomschip geeft een grotere pijp water dan een motorschip.
Ook aan de kade zijde werd zo'n zware houten bak buitenboord gehangen. Zo niet, dan liep de hele kade onder.
Dat het zoveel water was kwam overigens niet door het koelwater maar door water uit de condensor en daar werden heel wat kuub's doorheen gejaagd !.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Bedankt voor jullie uitleg. Ik had wel gedacht dat het zoiets zou zijn, maar wat?? Zo ben ik weer een stukje wijzer geworden.
Vroeger hing er in de buurt van de kombuis toch ook vaak een leeg olievat of zoiets, waar etensresten enz. in gingen, die dan af en toe in zee gekieperd werden? Ik had wel gezien dat het dat niet was.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Piet Bruijns »

Ik kan me nog levendig die zware schotten herinneren uit mijn jeugd.
In Antwerpen lagen twee victory schepen waar ik als jochie een kijkje
op mocht nemen.
Er kwam een geweldige plens water uit die pijp en op mijn vraag waar dat water
allemaal vandaan kwam vertelde de wachtsman: "Awel manneke, den
kaptein zit zekers in 't bad".
En ik moest dat als 12 jarig manneke maar geloven...... Ja Daaaag!
Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (355.89 KiB) 2378 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

De foto van de SeaSens en het bericht vertellen over de verkoop in juli 2017 van de oude kuster naar Nederland, waarschijnlijk Rotterdam en
met een nieuwe naam Hoop op Welvaart zou zij gaan dienen als bed and breakfest.
Is er iemand die haar in Rotterdam of misschien wel Amsterdam heeft gezien?

Seasence 1941 ex imke c ex imke von ahn ex heinz schriewer stader schiffswerft op 18 juli 2017 verlaat ostende.jpeg
Seasence 1941 ex imke c ex imke von ahn ex heinz schriewer stader schiffswerft op 18 juli 2017 verlaat ostende.jpeg (122.69 KiB) 2401 keer bekeken
seasence ex  imke-c.jpg
seasence ex imke-c.jpg (39.05 KiB) 2401 keer bekeken
Plaats reactie