Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Wie weet?

Bericht door Janna »

Die eerste uitleg die ik gaf; Bull Shit :wink:
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

O ja, natuurlijk...………. 8)
Mare, we zijn er nog steeds niet uit. Waar blijven de oude pikbroeken van weleer ?.
In de Prins Hendrik Stichting in Egmond misschien ?. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Dit zijn de vlaggen zoals ze tot 1902 werden gebruikt. Sommige letters worden met wimpels weergegeven. Nog geen cijferwimpels. Ook nog geen klinkers. Dat was om het hijsen van "vieze woorden" te voorkomen. :shock:
(De kleuren lijken me niet altijd goed te kloppen - zal wel aan het scannen liggen.)
Vriendelijke groet,
---Peter.
wordt vervolgd.
Vlaggen_1900.jpg
Vlaggen_1900.jpg (72.79 KiB) 1739 keer bekeken
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

En dit zijn de vlaggen zoals ze gebruikt werden van 1902 tot 1934, toen het systeem van vandaag werd ingevoerd.
Ondanks de kleurverschillen haal je de B en de S er wel uit. De wimpel kan dan eigenlijk alleen de D of misschien de F zijn.
kan ik niet veel chocola van maken.
kan ik niet veel chocola van maken.
DBS_1923.png (71.85 KiB) 1730 keer bekeken
Vriendelijke groet,
---Peter.
Vlaggen1920.jpg
Vlaggen1920.jpg (74.94 KiB) 1730 keer bekeken
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Jammer dat er geen oplossing voor dit vlaggen vraagstuk gekomen is.
De volgende dan maar.

In de Oude Zeug ligt de oude bunkertanker "Mozart", ex "Rapide IV", ex "Arno" en gebouwd als "Esso Bremerhafen" in 1958.
Na het in de vaart komen van de nieuwe bunkertanker "Mozart" is de oude "Mozart" verkocht en heeft in ieder geval in Werkendam en de Lemmer gelegen. Nu dus in het werkhaventje Oude Zeug. Ik denk dat ze van Veka is, maar waarom ligt ze nu in de Oude Zeug ?.

Ook ligt er een jak up werkeiland "Wijslift 4". Ik ken dit hele werkeiland niet. Wie wel ?. En van wie is die licht blauw geschilderde werkeiland ?.

De "Bosman" en haar zussie liggen er niet meer, een jaar geleden nog wel. Waar zijn deze gebleven ?. Weer naar Lelystad ?.

We zijn weer een zeer benieuwd.

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Roy,
De voormalige Jongertwerf in Oude Zeug is nog steeds eigendom van Peter Versluis, die ook eigenaar van Veka is. Een verkoop vorig jaar ging op het laatste moment niet door en nu wordt er weer wat productie gedraaid. Alleen is de werf niet meer onderdeel van Veka, maar apart gepositioneerd. Daar liggen dus ook opgelegde schepen, die Veka heeft ingeruild. De Bosman en de van Hasselt zijn na recent vandalisme weer verhaald naar de Vekawerf in Lemmer. Daar liggen ze veilig achter de hekken.

Van de Wijslift 4 weet ik minder. Ze is in 2016 gebouwd en ingezet geweest bij de sluis van IJmuiden. Volgens mij is ze nu te koop. HIER staan wat technische gegevens.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Goede morgen Gert,

Bedankt voor je antwoord.
Het is me allemaal duidelijk. Wel vreemd dat er een groot bord op de gevel staat dat het tentencomplex te huur is. Mogelijk in gedeelten ?.
Wel jammer dat zelfs bij het afgelegen haventje van Oude Zeug toch ook vandalisme plaats vind. Zonde hoor !. Blijft er nu niets gespaard ?.
Die oude kusttanker is onderhand museumwaardig. Helaas zal dat voor een tanker niet weggelegd zijn...………….. :idea: :roll:

m.v.g., Roy
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wie weet?

Bericht door peelander »

Roy schreef: 18 aug 2018 21:36 In de Oude Zeug ligt de oude bunkertanker "Mozart", ex "Rapide IV", ex "Arno" en gebouwd als "Esso Bremerhafen" in 1958.
m.v.g., Roy
Antwoorden op je vraag kan ik niet, maar ik heb nog wel een foto van de Mozart in de vaart, genomen bij Bath in 2005.
mozart ex esso bremerhaven 05 01 2005.jpg
mozart ex esso bremerhaven 05 01 2005.jpg (102 KiB) 1491 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Mooie duidelijke plaat Jan.
Dit is inderdaad de "Mozart" die ik bedoel. Inmiddels is er een nieuwe bunkertanker met dezelfde naam voor in plaats gekomen.
Dan is er ook nog een vrij nieuwe chemicaliën kustanker van de GEFO uit Hamburg die ook "Mozart" heet. Als hun kusttankers zijn naar componisten genoemd, gelijk aan die Belgische bunkerboer...……..
Maar goed, jij laat nu wel de juiste "Mozart" zien.

m.v.g., Roy
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wie weet?

Bericht door peelander »

Van de Mozart als Esso Bremerhaven heb ik ook nog een plaatje.
esso bremerhaven.jpg
esso bremerhaven.jpg (192.66 KiB) 1471 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie