Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 2458
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Oscar,
Bedankt voor je antwoordt, aan toiletafvoeren had ik nooit gedacht. Dacht als 1e aan water voor de ketels etc maar ik vond ze dan wel op een vreemde plaats zitten, dit soort aansluitingen verwacht ik meer th MK.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Oscar
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:49

Re: Wie weet?

Bericht door Oscar »

Op een vrachtschip zou je dat inderdaad verwachten, maar op een passagierschip van dergelijke afmetingen zijn overal afvoeren, van toiletten, was- en doucheruimtes, messrooms, wasserijen, kombuizen, pantries, etc. Veel van die afvoeren staan wel met elkaar in verbinding, zolang er voldoende afschot is maar uiteindelijk gaan ze toch, na het passeren van een terugslagklep, overboord.
H.gr.
Oscar
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Patria omstreeks 1920 vlaggensein.jpg
Patria omstreeks 1920 vlaggensein.jpg (42.13 KiB) 1434 keer bekeken
Vroeger, als passagiersschepen elkaar tegen kwamen, werden er groeten uitgewisseld voor zover mij bekend.
Dit is een vlaggensein op het schip Patria van de Rotterdamsche Lloyd, omstreeks 1920, onderweg naar Indië of op de terugreis.
Wie weet wat dit vlaggensein betekent?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Bericht door Janna »

Dit soort seinen zoek je op in de International Code of Signals, die toen ik nog voer op de brug in de kast stond. Of dat vandaag de dag nog zo is betwijfel ik, want voor zover ik weet worden tegenwoordig alleen nog eenletter seinen gebruikt. Dan volstaat een sticker.
Bovendien worden er nog maar een paar seinvlaggen regelmatig gebruikt: de B als je aan het bunkeren bent, de Q voor als je nog niet ingeklaard bent en geen doktor nodig hebt, de G voor ik wens een loods en de H voor als je er een hebt. Passagiersschepen hijsen de P nog wel voor vertrek, dan wordt het tijd om in te schepen.

Een twee letter signaal, dus niet iets medisch want die signalen bestaan uit 3 (letter-) vlaggen.

De seinvlaggen B en daaronder de S, met erboven een nummer wimpel. Ik kan niet zien welke wimpel. Donker, een 2 misschien?

Ik heb gezocht in de laatst uitgegeven International Code of Signals, uit 1969 gereviseerd in 2003, en daar betekent BS geen bullshit maar "Send a boat/helicopter with a stretcher". In dit geval bedoelt de Patria een boot want in 1920 waren er nog geen helicopters.

Ik denk dat die wimpel het aantal stretchers zou kunnen zijn.

En ik ga er gemakshalve vanuit dat de betekenis van deze signalen tussen 1920 en 1969 ongewijzigd bleef :?
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Ja, dat is nou net het probleem, want in de dertiger jaren van de vorige eeuw is het allemaal serieus veranderd. Dus aan het seinboek van "vandaag" hebben we niks. :(
Misschien is er nog een oude versie in een of andere biblioheek?
Vriendelijke groet,
---Peter.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Janna, jij schrijft dat het niet iets medisch zal zijn omdat dan 3 vlaggen nodig zijn, maar als er om een boot gevraagd wordt met 2 brancards, zou je toch zeggen dat er een ongeval of zoiets gebeurd moet zijn.
We zullen er wel nooit achter komen, want het is (bijna) 100 jaar geleden.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Wie weet?

Bericht door Janna »

Evert, ze vragen hier niet specifiek om medische assistentie maar willen een of meerdere mensen ontschepen. Misschien zijn de medische details al eerder uitgewisseld. Het zal vast met ziekte of een ongeval te maken hebben.

Maar dat is er vanuitgaande dat de signalen sinds 1920 min of meer ongewijzigd zijn gebleven. Peter stelt daar vraagtekens bij, en wellicht terecht.
Dan moeten we in een oudere versie van het seinboek gaan spitten.

Je plaatst een uitsnede van een foto. Heb je de hele foto ook?
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Ik kom geheel met Janna mee.
In het IMO boek International Code of Signals, uitgave 1987 staan voor deze vlaggen ook 2 - B - S. Althans dat maak ik er van.
Helaas kan ik niet vinden wat het inhoud.
Ik ken trouwens ook de gehele foto, maar weet niet of er copyrights op zitten. Het schip, de "Patria", heeft er trouwens flink de sokken in. Ik neem dus aan dat het signaal een begroeting aan een tegenliggende tropenstoker is...…………. :wink:

m.v.g., Roy
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Wie weet?

Bericht door Janna »

Dan zijn ze misschien toch aan het bs-en Roy :lol:
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Eu...……….., bs-en ?.
Help me eens, ik vat 'm n.l. niet...…………..

gr., Roy
Plaats reactie