Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

potje == baby & misschien ook aankomende peuter (dwz in Groningen)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Beetje moeilijk om dat voor een westerling goed uit te spreken denk ik Peter. In het Groningse potje heeft de o een klank als in mosterd.
Kan me weer niet herinneren dat die klank bij de kleine coastertjes hoorde.
Denk eerder dat het te maken heeft met hun korte lengte en daardoor draaiden als een pot. Heb nog wel een poos in mijn coasterboekwerken zitten staren, maar kan op dat vlak niets vinden. Zou ook kunnen dat het uit het platt Duuts komt. Maar misschien is er een veel betere verklaring. Gr. Klaas.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

---------------
"Pot" als benaming voor een schip is oorspronkelijk geen Groningse uitdrukking, maar afkomstig uit Overijssel. Pas later werd het ook in Drente, Friesland en Groningen gebruikt. Een potschip is een erkend scheepstype waarvan genoeg afbeeldingen te vinden zijn. Het Zuiderzeemuseum heeft een in 1894 gebouwd potschip in de collectie. Googel op "potschip". Het waren voor die tijd flinke schepen die over de Zuiderzee naar Amsterdam voeren.

----------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------Model van een potschip in het Fries Scheepvaartmuseum

----
ko van dixhoorn
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2009 13:02
Locatie: Terneuzen

Re: Wie weet?

Bericht door ko van dixhoorn »

Theo .. ja dat had ik ook al gevonden op google
Maar als ik er over lees of hoor zijn het altijd hele kleine kustertjes
Klaas .. ja ik denk ook dat het met de lengte te maken heeft maar vindt het zo, n vreemd woord voor zo, n scheepje
P Arendz .. zou aannemelijk zijn een baby is inderdaad klein
Bedankt voor de info
Grt Ko
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie weet?

Bericht door A Vriend »

Pot de naam komt van een scheepje dat met potten en pannen rondvoer. Een pot werd veel gebouwd in Zwolle.
In de 17e eeuw kwam de grotere praam.

Een potschip dat behalve een scheepstype ook een aardewerkschip was. Dat verstonden wij destijds dus onder een ‘potschip’. “Diggelschip, aardewerkschip: scheepje, dat langs steden en dorpen voer om aardewerk, potten en pannen, porseleinen snuisterijen, e.d. te verkopen. In het noorden van het land was het vaak een tjalkje: het pottentjalkje. Diggelschip is de Groningse term voor potschip. De term aardewerkschip wordt zelden gebruikt. De handel bleef vaak niet beperkt tot aardewerk of keuken gerief. Soms werd ook in ijzerwaren, lompen en oude metalen gehandeld.” Het Woordenboek van de Drentse dialecten van Kocks noemt het woord ook in die betekenis: schip met potten en pannen.
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

De uitdrukking potschip heb ik ook meer gehoord, maar zie niet direct de link met kleine kustertjes. Maar even afwachten of er een andere verklaring komt. Gr. Klaas.
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

Zou het ook kunnen zijn dat er te moeilijk wordt gedacht?
Als ze over de kustvaart aan het praten waren ( dit ging dan over tjalken en verder vergelijkbaar materiaal)
Dan had mijn grootmoeder het altijd over ,,met een pispot naar zee gaan,, ook mijn grootvader had het wel over zaten we daar met een pispot enz.
En ik hoor het mijn moeder nog zeggen,gaan ze weer met zo,n potje naar zee, oa een oom van mij zat ook op zo,n potje(tjalk)
stond een gloeikop in en was hij ,,machinist,,!!
Alan
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mar 2017 14:47

Re: Wie weet?

Bericht door Alan »

Achter op de kont van de Boissevain, Ruys en Tegelberg zat tussen de naam en de thuishaven een mooi kroontje.
Waren er meer schepen die dat hadden. Zo ja welke? Wie heeft hier foto's van?
Bij voorbaat dank.
Boissevain-Ruys-Tegelberg.jpg
Boissevain-Ruys-Tegelberg.jpg (119.99 KiB) 1939 keer bekeken
ko van dixhoorn
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2009 13:02
Locatie: Terneuzen

Re: Wie weet?

Bericht door ko van dixhoorn »

Wester-Eems1948b.jpg
Wester-Eems1948b.jpg (85 KiB) 1820 keer bekeken
Via deze weg probeer ik gegevens te krijgen betreffende de 4 middelste laadmasten van de Wester eems
i.v.m modelbouw
Het gaat mij om de exacte plaatsen van de masten en de plaats waar de hijslieren stonden
Heb al contact gehad met het Groninger archief . die hadden wel een foto en een tekening maar jammer genoegd
was de tekening al van de tijd dat de middelste masten er af waren dus kom ik niet verder
Ook contact gehad met het Noordelijk scheepvaart museum maar daar wacht ik nog op antwoord
Misschien hier op het forum nog iemand die het nog weet , zou ik heel blij mee zijn
grt Ko
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Ko, op Shipspotters.nl : https://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=902 staat een foto van de Seabreeze waarop je, denk ik, wel kunt zien waar de laadmasten achter de stuurhut gesitueerd waren.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie