Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Ik neem dat het de Gebr. Spanjersberg uit R'dam waren die de ansichtkaarten uitbrachten Evert.
Of ze het voor elke rederij kompleet verzorgden weet ik weer niet. Zouden ze eigenlijk nog wel bestaan ?.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Nu je dat zo zegt, Roy, de naam Spanjersberg komt mij niet onbekend voor, maar ik kan er op internet niks over vinden. Wel heb ik op de achterkanten van een flink aantal gekeken, die ik op mijn verzoek zo'n 60 /65 jaar geleden toegestuurd kreeg van rederijen, maar nergens kwam ik de naam Spanjersberg tegen. Op de meeste foto's staat achterop dat ze uitgegeven zijn door de HAL, KRL, Nigoco, SMN, enz. Ook Skyphotos staat nog al op wat kaarten. Maar het kan natuurlijk best zijn dat Spanjersberg de foto's in opdracht maakte.
Wat ook gebeurde was dat een schip op een foto een andere naam kreeg dan het in werkelijkheid heette.
Zie dit voorbeeld:
Kota Baroe met omschrijving Kota Inten.jpg
Kota Baroe met omschrijving Kota Inten.jpg (133.8 KiB) 1638 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Ook daar zijn meer voorbeelden van Evert. Helaas !.

De H.A.L. flikte dat b.v. ook met de "Rijndam" / "Maasdam". Zelfs de leesbare naam werd veranderd. Ik meen dat ook zoiets met de "Sloterdyk" en "Sommelsdyk" gedaan is.
Ik meen dat de R.I.L. het ook met de B.R.T.'s heeft gedaan.
Het is dus scherp opletten voor de fijnproevers....................

m.v.g., Roy
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Ja dat lijkt dan wel op die ansichtkaaarten Zonsondergang op Terschelling - Zonsondergang op Ameland - Zonsondergang op Schiermonnikoog :roll: :lol:
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb in Amsterdam op een school gewerkt en daar vertelde een leraar dat hij als kind in de zomer tijdens de vakantie (grote vakantie noemden wij dat) naar familie in Balk of Sondel (Gaasterland) ging te logeren. Die mensen hadden een winkel waar souvenirs verkocht werden en hij mocht dan op het voetstuk van de houten hertjes die ze ingekocht hadden GAASTERLAND schilderen. Dezelfde hertjes die ook in Nunspeet, Apeldoorn of Zeist verkocht werden.
Terug naar verkeerde scheepsnamen op foto's.
Ik heb eens van iemand gehoord die de Maasdam of Rijndam voor iemand geschilderd had, maar hij had daarvoor een foto van het andere schip gebruikt. Toen het schilderij klaar was kwam de opdrachtgever met de klacht dat het niet het goede schip was, want het schip dat hij bedoelde had 1 patrijspoort meer (of minder, dat weet ik niet meer).
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Dat klopt helemaal Evert !.
Maar het verhaal is wel een beetje tricky hoor.

Kijk, er zitten verschillen in de opstelling van de ventilatiekokers voor de fankamer, maar dit is meestal niet te zien.
Wat meestal wel te zien is zijn de voorste 6 ramen van het promenadedek. Het promenade dek is gesloten met van die hoge staande ramen. Echter het voorste gedeelte is een gesloten deel van de accommodatie. Ik meen dat daar het scheepsorkest speelde, dus is het een salon.
Van voor naar achteren gerekend het de "Rijndam" 2 ramen gevolgd door 4 ramen. Dit is zowel aan de b.b. als de s.b. zijde zo.
De "Maasdam" echter heeft 3 ramen gevolgd door weer 3 ramen. Bij beide schepen zit tussen de twee serie ramen een iets groter gesloten stukje. Dit verschil is duidelijk waar te nemen................, als je het weet.
Maar nu komt de vervelende fotografische truc die ze bij de Lijn uitgehaald hebben. Ik heb een kleurenfoto van de "Rijndam", van een laag punt op zee genomen, terwijl ze een matige snelheid loopt. De foto is over b.b. voor genomen. Dezelfde foto heb ik ook gespiegeld en dan staat er opeens "Maasdam" op. Zelfs de golfjes van de zee en die het schip veroorzaken zijn exact hetzelfde. Zo werd de zaak dus fijn belazerd en de toeschouwers fijn op het verkeerde been gezet............. :!: :idea: :?
Maar goed, wij laten ons niet belazeren en kijken gewoon naar de voorste ramen van het promenade dek. :wink:

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie weet?

Bericht door Evert Sikkema »

Je hebt helemaal gelijk Roy, maar je moet dan wel overal op letten en uit mijn regelmatige correspondentie met jou weet ik dat jij die kleine verschillen veel eerder in de gaten hebt dan ik.
De moeder van mijn schoonzuster zei altijd: Een snelle loper ziet het verschil niet en een langzame loper let niet op zulke dingen.
Dat is een gezegde waar ik me wel In kan vinden.
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

In de 70-er jaren gaf de RABO bank een mooie poster uit van de Gorch Fock. In deze regio viste ik achter het net, maar in Drenthe scoorde ik er twee. Opgeplakt en opgehangen in het trapgat van ons eerste huis. Telkens als ik er langs liep, dacht ik: Mooi, maar er klopt iets niet! Tot ik later in een Maritieme Encyclopedie hetzelfde plaatje zag, maar dan gespiegeld. Heb ik jaren naar een zeilschip met een rood boordlicht aan SB gekeken.
Van hetzelfde schip bouwde ik in die tijd een plastic model van Revell. Had al gauw door dat de bouwdoos afweek van het schip op de poster. Maar welk schip was het dan wel? Dat vond ik in het boek De Laatste Grote Zeilschepen. Bleek het de Eagle te zijn, in 1936 gebouwd onder de naam Horst Wessel en na de oorlog ingepikt door de Amerikanen. Dus niet alles is wat het lijkt! Gr. Klaas.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Wie weet waar WIM I (ex WIM 1955) hier in het dok ligt? Nogal landelijk als je het mij vraagt.
Vriendelijke groet,
---Peter.
Foto: Verzameling Jan Duinkerken
Foto: Verzameling Jan Duinkerken
image.jpeg (54.64 KiB) 1571 keer bekeken
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

T.S.M. Terneuzen denk ik?

Hank.
Plaats reactie