Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Wie weet?

Bericht door p.arendz »

Moi Gert,
Dat is genoeg toch? Dat het niet de Nassauhaven was, was sowieso al wel duidelijk dunkt me. Maar misschien een zuster van de Leuvehaven voor een andere club & dan met "gewone" masten. Zoals Roy suggereerde. Ook dat raadsel is nu dus opgelost. & mogelijk kan Hans op de originele foto zien dat het doelpaal masten zijn, zonder dat wij een beetje tegen pixels aan zitten te koekeloeren :wink:
Hartelijke groet,
---Peter.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Wie weet?

Bericht door Hans »

Hoi Peter,

Ik weet zelf niet veel van de kustvaart.
Toen de Leuvehaven werd genoemd was ik de laatste geweest om dat te bestrijden.
Maar er ontstond een discussie over de naam van het schip en Roy adviseerde om de foto ook hier te plaatsen.
Dus is het probleem met vereende krachten weer mooi opgelost.
Maar nu toch de Nassauhaven genoemd is, lag die wel eens te lossen, eind jaren zestig, in de 2e Katendrechtsehaven bij Veltenaar?
Ik herinner mij zoiets uit de tijd toen wij in de pauze van school langs de havens op de Kaap liepen te schooieren.
Groet,
Hans.
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Dat klopt helemaal Hans !.
Ik meen dat deze coasters van Van Uden in een vaste lijndienst op Kopenhagen voeren. Maar ja, voor exacte info m.b.t. de K.H.V. zitten hier echt betere insiders dan ik ben................
Dat heb je trouwens al gauw hoor................ :lol: :idea: :wink:

m.v.g., roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

De Boekelo en Abro samenliggend op een onbekende lokatie, gelet op het uniform van de kijker, een Nederlandse soldaat,
moet het ergens in Nederland zijn. Iemand die meer weet?

boekelo 1939 niestern delfzijl en abro 1935 van diepen datum onbekend - kopie.jpg
boekelo 1939 niestern delfzijl en abro 1935 van diepen datum onbekend - kopie.jpg (89.1 KiB) 2264 keer bekeken
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Ben, dat is geen Nederlandse soldaat maar een Zweed en dat is bij Ystad, eind oktober 1940. Lees HIER het hele verhaal op Marhisdata.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

@Theo, bedankt voor de oplossing en de link. Zoek ik bijna dagelijks op marhisdata net dit keer niet.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie weet?

Bericht door Ben »

Theo Horsten schreef: 23 jun 2017 16:33 ---------
Ik vrees dat dit een heel moeilijke is, maar ik vertrouw er toch een klein beetje op dat iemand weet welk schip dit kan zijn, begin 1960 gefotografeerd in het Engels Kanaal. Verder geen enkel gegeven.

-----------------------------------------------------------Afbeelding
Edit moderator: bovenstaand bericht verplaatst naar het topic "Wie herkent dit schip?".
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Momenteel ben ik de vlootlijst van Van Nieveld Goudriaan & Co. op een rijtje aan het zetten.
Uiteraard maakt daar ook een lijst van zusterschepen deel van uit. Nu liep ik wel tegen een heel vreemd gevalletje aan.
NiGoCo had een eenlingetje aan het ms."Phecda" van 1953. Het was aanvankelijk als de "Biscaya" voor Dammers & van der Heide bedoelt, maar tijdens de bouw door NiGoCo overgenomen. Dammers heeft overigens nog wel 5 van dergelijke schepen laten bouwen. Ze werden allen bij De Gusto uit Schiedam gebouwd. Even het spul op een rijtje:
"Ton van der Heide", 1951, bouwnummer 984.
"Casablanca", 1951, bouwnummer 985.
"Kenitra", 1952, bouwnummer 994.
"Fedala", 1952, bouwnummer 995.
"Phecda", 1953, bouwnummer 23. :!: :?:
"Mathilda", 1957, bouwnummer 107. :!: :?:
Hoe kan dat nu met deze numerieke volgorde ?. In boeken over NiGoCo, Dammers & van der Heide en Marhisdata hebben ze het allemaal over deze bouwnummers. Ik begrijp hier helemaal niets van. Kijk ik nu over iets heen, of neemt iedereen de fout van een ander over ?.

We zijn weer eens zeer benieuwd hoe dit zit................ :!: :wink:

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Theo Horsten »

----------
Roy, die bouwnummers zijn juist en niemand maakt een fout. Het antwoord op je vraag ligt in de manier waarop Gusto met zijn bouwnummers is omgegaan. Om dat te begrijpen, moet je de geschiedenis van de werf bekijken die - uiteraard zou ik zeggen :wink: - op het internet te vinden is. In 1952 waren ze bij bouwnummer 1000 en toen zijn ze opnieuw begonnen. Als je HIER klikt, wordt het je allemaal geopenbaard. Gemakkelijk te vinden door op Google in te tikken: "Bouwnummers Gusto Schiedam".

Ik had eerst even op Miramar gekeken die van die mooie werflijsten produceert. Dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat Gusto bij 1000 opnieuw zijn begonnen en van daaruit heb ik dus even verder gezocht. Hieronder het stukje van de lijst dat jou interesseert...

------Afbeelding
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Bedankt voor de moeite Theo !.
Wie had dat nu toch verwacht. Werven zijn altijd zo trots op hun aantal bouwnummers, dat ze ook gecancelde orders gewoon meetellen in hun bouwnummers lijst. :!: :wink:
Goed, weer een, ( ietsje ), wijzer geworden.

m.v.g., Roy
Plaats reactie