Interessante verhandeling Pieter.
Toch iets waar ik als motoren liefhebber totaal geen weet van had.
Maar goed, een mens weet nu eenmaal meer niet dan wel................
m.v.g., Roy
De machinekamer, incl. welke motor?
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Leuk dat iemand er nog plezier aan beleeft!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 feb 2018 22:07
Jastram motortje
Hallo allemaal,
Al jaren ben ik in bezit van een grote jastram motor, een krg 6 cilinder. Deze dikke jongen wordt natuurlijk gestart met lucht, dus daar staat een grote demag kompressor bij, die 35 kan drukken. Voor startlucht echter, heb ik aan 20 genoeg.
Nou had ik nog geen hulpmotor om de demag aan te drijven, en kon onlangs ineens een kleine jastram er bij kopen.
Dit kleine jastram motortje is een krb. Deze zijn zeer onbekend, je kunt er nergens iets over vinden. Hij lijkt nog het meest op een deutz mah, die bouw en dat idee. Je moet dan denken aan een 914, ongeveer dat formaat.
Wie weet er iets over dit moterke? Waar komen die vandaan, zijn er ergens gegevens over, was het licentie bouw, etc etc, alles is welkom.
Voor zover ik weet waren ze met z'n tweetjes, twee krb's samen in 1 boot. Een voor lucht, en een voor stroom en een waterpompje. Drie keer raden wat de hoofdmotor was..... Is onbekend.
Wie wat weet, ik hoor het graag.
Mvg monsterdiesel
Al jaren ben ik in bezit van een grote jastram motor, een krg 6 cilinder. Deze dikke jongen wordt natuurlijk gestart met lucht, dus daar staat een grote demag kompressor bij, die 35 kan drukken. Voor startlucht echter, heb ik aan 20 genoeg.
Nou had ik nog geen hulpmotor om de demag aan te drijven, en kon onlangs ineens een kleine jastram er bij kopen.
Dit kleine jastram motortje is een krb. Deze zijn zeer onbekend, je kunt er nergens iets over vinden. Hij lijkt nog het meest op een deutz mah, die bouw en dat idee. Je moet dan denken aan een 914, ongeveer dat formaat.
Wie weet er iets over dit moterke? Waar komen die vandaan, zijn er ergens gegevens over, was het licentie bouw, etc etc, alles is welkom.
Voor zover ik weet waren ze met z'n tweetjes, twee krb's samen in 1 boot. Een voor lucht, en een voor stroom en een waterpompje. Drie keer raden wat de hoofdmotor was..... Is onbekend.
Wie wat weet, ik hoor het graag.
Mvg monsterdiesel
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Heb je het al gewoon bij de fabriek geprobeerd? Ze bestaan nog, ook al maken ze al heel lang geen motoren meer. info@jastram.net.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Rai brochure Industrie Motorenfabriek vermoedelijk 1987
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
14 april 1987 overdracht honderdste MAK diesel voor Maerks Groep
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Mooi spul Gert,
Deze Industrie-folder is van 1965.
In 1976 werd Brons-Industrie opgericht en de fabriek in Alphen werd in 1977 gesloten.
Deze Industrie-folder is van 1965.
In 1976 werd Brons-Industrie opgericht en de fabriek in Alphen werd in 1977 gesloten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Bedankt voor de info Gert, dan heb ik het waarschijnlijk in mijn bezit gekregen in 1973, tijdens een excursie naar de Industrie motoren fabriek, vanuit de zeevaartschool, zie foto.
- Bijlagen
-
- Industrie 21.jpg (95.35 KiB) 2450 keer bekeken