Als ik het goed begrijp een intrekbare schroef????Zo werkt het dus niet,het schroef raam met schroef gaat in zijn geheel naar boven met een takel,ik ben zeer benieuw hoe de aan sluiting op de as is. Dit werd toe gepast bij o.a. zeilende oorlogschepen met stoom aandrijving.
De machinekamer, incl. welke motor?
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik denk, maar ook niet meer dan dat, dat het uitlijnen niet van het grootste belang was. Immers hoeveel klappen maakte die schroef u eenmaal ?.
Als er interesse voor bestaat, wil ik het aan de voorzitter van de Stichting Bonaire wel eens vragen of daar nog gegevens van voor handen zijn.
Laat 't maar eens horen.
m.v.g. Roy
Als er interesse voor bestaat, wil ik het aan de voorzitter van de Stichting Bonaire wel eens vragen of daar nog gegevens van voor handen zijn.
Laat 't maar eens horen.
m.v.g. Roy
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Slingeren van de schroef.
Naar mijn idee is geen onbelans in de schroef, zolang die niet vast gekoppeld is aan de schroefas.
Het lager voor de schroef, de middelpunt van de schroef en het lager achter de schroef moeten in èèn lijn staan.
Wat ik zo'n beetje begrijp, uit bovenstaande berichten, wordt er geen vast verbinding gemaakt tussen schroefas en schroef.
Henk M
Naar mijn idee is geen onbelans in de schroef, zolang die niet vast gekoppeld is aan de schroefas.
Het lager voor de schroef, de middelpunt van de schroef en het lager achter de schroef moeten in èèn lijn staan.
Wat ik zo'n beetje begrijp, uit bovenstaande berichten, wordt er geen vast verbinding gemaakt tussen schroefas en schroef.
Henk M
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
- Locatie: Etten Leur
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Ik denk dat er in de schroefas zoveel flexibiliteit zit dat die gewoon opgetild kan worden om onderhoud te plegen, zoals lagermateriaal vervangen.
En dan is het handig dat je die ruimte hebt met de hulpmiddelen.
Ik heb zelf een Ruston H8 gerestaureerd, en het blok compleet op een stalen frame gezet, toen bleek dat ik het motorblok gewoon naar het onderframe trok, waardoor ik eerst deze twee delen moest uit-shimmen.
En ook de krukas was enorm elastisch, die kon ik gewoon met kraan optillen om het uitwendigelager op te vullen.
Kijk maar even op https://www.youtube.com/watch?v=PrOyFLSK ... annel_page
Groetjes Rinus
En dan is het handig dat je die ruimte hebt met de hulpmiddelen.
Ik heb zelf een Ruston H8 gerestaureerd, en het blok compleet op een stalen frame gezet, toen bleek dat ik het motorblok gewoon naar het onderframe trok, waardoor ik eerst deze twee delen moest uit-shimmen.
En ook de krukas was enorm elastisch, die kon ik gewoon met kraan optillen om het uitwendigelager op te vullen.
Kijk maar even op https://www.youtube.com/watch?v=PrOyFLSK ... annel_page
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Het in 1892/93 door Colin Archer gebouwde poolonderzoekschip "Fram"(Voorwaarts), voor de Noorse poolonderzoeker Fridtjof Nansen had ook al een koker, waardoor roer én schroef, binnen het uur, aan dek gebracht konden worden. Hoe dat precies werkte, weet ik ook niet.
Tammo.
Tammo.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Van welk fabrikaat is deze nog in gebruik zijnde raadmotor
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Industrie
gr.Herman
gr.Herman
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Gert,
nog bedankt voor het plaatsen van de foto, dit is tenslotte geschiedenis.
Tammo.
nog bedankt voor het plaatsen van de foto, dit is tenslotte geschiedenis.
Tammo.
Re: De machinekamer, incl. welke motor?
Het is denk ik een MaK type MSu 423 (volgens het boek) ,zo'n 650 pk/428 0mw.min.
Groeten Harry.
Groeten Harry.