De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door pieter53 »

Zo werkt het dus niet,het schroef raam met schroef gaat in zijn geheel naar boven met een takel,ik ben zeer benieuw hoe de aan sluiting op de as is. Dit werd toe gepast bij o.a. zeilende oorlogschepen met stoom aandrijving.
Als ik het goed begrijp een intrekbare schroef????
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy-

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy- »

Ik denk, maar ook niet meer dan dat, dat het uitlijnen niet van het grootste belang was. Immers hoeveel klappen maakte die schroef u eenmaal ?.
Als er interesse voor bestaat, wil ik het aan de voorzitter van de Stichting Bonaire wel eens vragen of daar nog gegevens van voor handen zijn.
Laat 't maar eens horen.

m.v.g. Roy
Henk M

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Henk M »

Slingeren van de schroef.
Naar mijn idee is geen onbelans in de schroef, zolang die niet vast gekoppeld is aan de schroefas.
Het lager voor de schroef, de middelpunt van de schroef en het lager achter de schroef moeten in èèn lijn staan.
Wat ik zo'n beetje begrijp, uit bovenstaande berichten, wordt er geen vast verbinding gemaakt tussen schroefas en schroef.

Henk M
Rinus Vermunt
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2007 20:52
Locatie: Etten Leur

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Rinus Vermunt »

Ik denk dat er in de schroefas zoveel flexibiliteit zit dat die gewoon opgetild kan worden om onderhoud te plegen, zoals lagermateriaal vervangen.
En dan is het handig dat je die ruimte hebt met de hulpmiddelen.
Ik heb zelf een Ruston H8 gerestaureerd, en het blok compleet op een stalen frame gezet, toen bleek dat ik het motorblok gewoon naar het onderframe trok, waardoor ik eerst deze twee delen moest uit-shimmen.
En ook de krukas was enorm elastisch, die kon ik gewoon met kraan optillen om het uitwendigelager op te vullen.
Kijk maar even op https://www.youtube.com/watch?v=PrOyFLSK ... annel_page
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door t.fluks »

Het in 1892/93 door Colin Archer gebouwde poolonderzoekschip "Fram"(Voorwaarts), voor de Noorse poolonderzoeker Fridtjof Nansen had ook al een koker, waardoor roer én schroef, binnen het uur, aan dek gebracht konden worden. Hoe dat precies werkte, weet ik ook niet.
Tammo.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

Van welk fabrikaat is deze nog in gebruik zijnde raadmotor :?:

Afbeelding
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Herman »

Industrie
gr.Herman
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door t.fluks »

Gert,
nog bedankt voor het plaatsen van de foto, dit is tenslotte geschiedenis.
Tammo.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ben »

@Herman, het is geen Industrie, geen Nederlands fabrikaat.
:?: Trouwens, waar zijn die andere machinekamer-bedienden :?:
Een blik van boven op de 6 cylinder engine:

Afbeelding
hleive
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 feb 2005 17:32
Locatie: Oostzaan

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door hleive »

Het is denk ik een MaK type MSu 423 (volgens het boek) :) ,zo'n 650 pk/428 0mw.min.
Groeten Harry.
Afbeelding
Plaats reactie