De machinekamer, incl. welke motor?

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

Fijn dat er nu verschillende forummers op deze vraag gereageerd hebben.
Het moge bekend zijn dat ik graag tot in detail m'n vlootlijsten samenstel en dat dit vaak op tegenstrijdigheden blijkt te stuiten. Daarom de reacties maar eens op een rijtje gezet om tot een waterdichte conclusie te kunnen komen.

TM410 type A werd van 1968 tot in 1971 gebouwd.
TM410 type B werd van 1971 tot in 1975 gebouwd.
TM410 type C werd van 1975 tot in xxxx gebouwd.

De laatste serie van 5 C-klasse schepen werden tussen 1981 en 1984 opgeleverd, allen met 6TM410, 4.270 apk.

Hiervoor waren de 6 schepen van de A-klasse uitgerust met een Atlas-MaK van 2.850 apk., type; 8MU453AK.
De "Alida Smits" werd in 1982 hermotoriseerd en kreeg ook een 6TM410LR. Gesteld dat LR een juiste toevoeging is.

Type 6TM410 B maakt 550 rpm.
Het kan ook 500 tot 650 rpm. zijn.
Welk type motoren waren het nu exact ?. Was het type A, B. of C ?. Gezien de bouwjaren zijn alle drie mogelijk..............
Het vermogen van deze motoren bleef bij alle genoemde schepen 4.270 apk.
Blijft toch over hoeveel rpm. deze motoren maakten.
U ziet, we blijven volharden en zeer nieuwsgierig. :wink:

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Gert Schouwstra »

Roy, De toevoeging LR werd ook wel gebruikt als de motor zelf door de fabriek al onder klasse werd gebouwd. LR betekent dat Lloyds Register.

Deze motoren zijn zo robuust dat je kunt afstellen op elk vermogen en toerental, dus daar ga je niet zo makkelijk uitkomen.
Het verschil tussen type A en B is een verbetering van de cilinderkop, verder zijn de motoren gelijk.
En bij vergelijking van B en C gaat het om een verbetering van de drukvulgroep (turbo). Die hebben doorgaans een wat hoger vermogen.
De laagste belasting is volgens mij 625/650 pk/cil en dat loopt op richting 800 pk/cil of meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

Dag Gert,

Dat LR lijkt mij een plausibele conclusie. Immers M. Smits / Genchart had al z'n schepen onder klasse bij L.R.
De letter C zal dan inderdaad voor charging staan.
Blijft het een gegeven dat alle motoren hetzelfde vermogen hadden. Gesteld dat dit ook werkelijk zo is. :!: :idea: :roll:
Jammer dat er geen voormalige Genchart mensen op het forum zitten.
Voorts blijkt het ook nu wel weer dat er veel hiaten in de nog jonge maritieme geschiedenis blijken te zitten.

Bedankt voor het meespeuren.

m.v.g., Roy
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ruud Burgers »

Ja, die werkspoor daar heb ik foto's van gemaakt tijdens de revisie, de scholieren van het Maritieme college waren er ook bij met assistentie,
dit was een mooi gezicht op mijn website staat de hele reportage hierover (www.ruudbfoto.nl )
Gr Ruud
Jacco vd Ende
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2018 18:28

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jacco vd Ende »

Ik heb 8 jaar op de C-schepen als machinist gevaren met de TM410.
Alle 5 schepen hadden de TM410C LR draaien.
Zover ik het van de SWD monteurs begrepen heb stond het LR voor:Linksom draaiend,Rechts gebouwd,dwz brandstofpompen aan de rechter zijde.(kan ook precies andersom zijn)
Er is ook een experimenteel D type geweest,die stonden in de Faith of Explorer eveneens van HSS.
Die motoren draaiden meer vermogen wat echter nogal wat problemen gaf zoals haarscheurtjes in de drijfstangen.
De motoren op de kleine C's draaiden 2500 PK op 526 RPM,dit vreemde toerental was i.v.m. de PTO overbrenging naar de asgenerator om die toch 1500RPM te laten draaien.
De grote C's draaiden 4270PK op 580 RPM.
Voor zover ik weet waren de TM410's leverbaar met toerentallen 500-600 RPM.
De 3 belangrijkste dingen in het leven van een machinist:
Sex,drank en oliedruk.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Roy »

Bedankt Jacco !.
Dit lijkt mij uiteindelijk de juiste weergave. Niet dat ik er slapeloze nachten van had, maar ik ben er toch voor naar het Scheepvaartmuseum in A'dam gereisd. Gelukkig had ik ook nog wat "bijvangst". :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Jacco vd Ende
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2018 18:28

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jacco vd Ende »

Hierbij nog wat foto's van de TM410 van de Carola Smits
Afbeelding
Bijlagen
TM410_0001_NEW.jpg
TM410_0001_NEW.jpg (148.62 KiB) 1764 keer bekeken
TM410_0002_NEW.jpg
TM410_0002_NEW.jpg (304.16 KiB) 1764 keer bekeken
TM410_0003_NEW.jpg
TM410_0003_NEW.jpg (141.25 KiB) 1764 keer bekeken
TM410_NEW.jpg
TM410_NEW.jpg (118.2 KiB) 1764 keer bekeken
De 3 belangrijkste dingen in het leven van een machinist:
Sex,drank en oliedruk.
Jacco vd Ende
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2018 18:28

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jacco vd Ende »

En nog wat tijdens het laden van warmtewisselaars in Batangas,Filipijnen 1992.
Afbeelding
Bijlagen
Carola Smits1_NEW.jpg
Carola Smits1_NEW.jpg (154.04 KiB) 1763 keer bekeken
Carola Smits2_NEW.jpg
Carola Smits2_NEW.jpg (235.17 KiB) 1763 keer bekeken
Carola Smits3_NEW.jpg
Carola Smits3_NEW.jpg (216.69 KiB) 1763 keer bekeken
De 3 belangrijkste dingen in het leven van een machinist:
Sex,drank en oliedruk.
Jacco vd Ende
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2018 18:28

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Jacco vd Ende »

Dit was op de Christina 1 tijdens het binnenlopen van Barreiro,Portugal.
https://www.youtube.com/watch?v=nCzOmS_04kU
De 3 belangrijkste dingen in het leven van een machinist:
Sex,drank en oliedruk.
Ruud Burgers
Berichten: 475
Lid geworden op: 17 dec 2018 12:29

Re: De machinekamer, incl. welke motor?

Bericht door Ruud Burgers »

Ja, hier even een foto van een scheepsmotor die je niet veel tegenkomt denk ik,
het schip was op de werf Damen hier in Harlingen voor survey , daar ben ik de huisfotograaf van. dus mag overal komen.
dus raden maarrr. liefst alle gegevens.
06-DSC_0608.JPG
06-DSC_0608.JPG (167.6 KiB) 1735 keer bekeken
15-DSC_0619.JPG
15-DSC_0619.JPG (157.77 KiB) 1735 keer bekeken
Plaats reactie