In het kort even een stukje geschiedenis.
Op 29- 3-1941 zijn 6 "schwimmende Kohlenverladeanlagen" voor de Sowjet Unie
besteld bij Nederlandse werven, 4 stuks bij Verschure (bouw-nr's 242 t/m
246) in Amsterdam en 2 bij de De Klop (bouw-nr's 559 en 560) in Sliedrecht.
De bouw werd, door de oorlog, sterk vertraagd.
Pas in 1944 werden de schepen door de bezetter weggevoerd.
Op de schepen stond een 6 tons topkraan van Conrad Stork.
Van deze zes schepen zijn er, voor zover bekend, 2 na de oorlog in Nederland
teruggekomen.
Een van de kolenverladers bekend na de oorlog als C2
9- 6 1948: Terug in Nederland via Delfzijl
18 12 1948: Vrijgegeven te Delfzijl. (MCTV 3127)
Afgegeven aan Oorlogsbuit
Een van de kolenverladers bekend na de oorlog als Nor K 5
8- 6-1948: Terug in Nederland via Delfzijl
9-12-1948: Vrijgegeven te Delfzijl. (MCTV 3127)
Afgegeven aan Oorlogsbuit?
Bovenstaande informatie is afkomstig van Hans Jehee die zich al lange tijd bezig houdt met de geschiedenis van de scheepvaart in Nederland tijdens de tweede wereldoorlog.
De C2 en de NOR K5 zijn door Boele en Oosterwijk gekocht van het rijk.
De schepen waren nauwelijks onderhouden en er moest veel aangebeuren.
In de machinekamer stond een stoommachine die de generator aandreef.
Dezew werd vervangen door een diesel.
Ook de kranen werden volledig gemodificeerd.
Uiteindelijk zijn ze als de kraanschepen Maraboe en Flamingo vele jaren door Boele en Oosterwijk geëxploiteerd.
Na wat zoekwerk is vastgesteld dat de NOR K5 een van de twee bij Klop gebouwde overslagschepen was.
De andere was de NOR K6.
Van deze laatste is tot op heden nooit iets teruggevonden.
Hierboven een foto vermoedelijk gemaakt rond 1943 bij Verschure in Amsterdam van een van de Kolenoverslagschepen.
Duidelijk is de schoorsteen van de stoommachine te zien op het achterdek.
Nog een foto van het zelfde kolenoverslagschip.
Hier is duidelijker de kolenoverslaginstallatie te zien.
De Flamingo (voorgrond) en Maraboe (achtergrond) van Boele en Oosterwijk aan de Aelbrechtskade in Rotterdam.