Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

van: www.kustvaartforum.com
velasquez

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door velasquez »

Het vergaren van kennis is naar mijn ervaring voor ieder mens verschillend, zowel theorie als praktijk in zijn vakgebied.
Rustig en bedaarde lieden doen er veel langer over als nieuwsgierige mensen die elke keer als er iets voorvalt gaan onderzoeken waarom gebeurd dit of dat nu, wat is de oorzaak en hoe kunnen we het oplossen dat het niet weer gebeurd.
Daarbij speelt de commutatieve vaardigheid een hoofdrol zeker in een vakgebied als de petrochemische industrie waar hiërarchie een hoofdrol speelt.
Mij is geleerd om alles wat tijdens mijn wacht gebeurde te noteren in een notitieboekje en heb er vele 10 tallen vol geschreven in mijn loopbaan en er verschrikkelijk veel aan gehad.
Tot dat internet niet bestond was er maar een iets waar kennis uit te halen was, het boek wat uiteraard veelal theorie was omdat er maar verdomd weinig boeken zijn geschreven over praktijk ervaringen.
Dat er lieden zijn binnen welk vakgebied dan ook die hun kennis niet delen met hun mede of ondergeschikte?.
Mijn ervaring is dat dit meestal lieden zijn die nu niet volgens de normale gang van zaken hun functie hebben verkregen zeg maar vriendjespolitiek.
Die hadden natuurlijk de angst dat zij vroeg of laat door de mand vielen door onkunde en onvoldoende theoretische achtergrond, en heb er aardig wat meegemaakt die of na enige tijd hun heil ergens anders zochten of uiteindelijk in het zgn. WAO circuit belanden.
Hebben de babyboomers hun kennis voor zich gehouden, nu ik zie dit geheel anders.
Was het in het verleden zo dat lieden die van de HTS of Universiteit kwamen eerst enige jaren op de werkvloer mee moesten lopen om hun praktische kennis en communicatie met de werkvloer op te bouwen.
Begon er in de jaren 90 de situatie te ontstaan dat het management dat niet meer nodig vond en werd er begonnen met het schrijven van storing oplossingen die de werkvloer maar moest gebruiken of het nu de juiste was of niet en helaas dat gaat niet werken maar heeft wel tot gevolg dat de wisselwerking tussen management en bedrijfsleiding met de werkvloer wegviel.
Dit kwam mede door allerlei wetgeving inzake verantwoordelijkheid.
Elke functie binnen een bedrijf is belangrijk maar helaas zijn de poppetjes die aan de knoppen draaien de belangrijkste om een goed functionerend bedrijf te krijgen.
Heden doordat binnen de bedrijfsvoering de lagere rangen het sluitstuk zijn geworden waarmee gesold word wat weer resulteert in dat de kennis van de werkvloer compleet verdwenen is en daar zien wij allen heden in de samenleving de gevolgen van.

Neem als voorbeeld de NS, was vroeger het gehele operationele bezetting trots op zijn bedrijf en dacht in termen dat het bedrijf een stukje van hem was.
Met als resultaat dat het bedrijf optimaal presteerde.
Heden horen of lezen wij dat als er blaadjes op de rails liggen er niet gereden kan worden of dat er een wisselstoring is.
Het meest vreemde vind ik nog wel dat de samenleving het gedwee accepteert.
Nederland maar ook geheel de EU is zo langzamerhand een Bananenrepubliek aan het worden.
Waar het recht van de sterkste geld en corruptie en zelfverrijking de standaard is.
En daar gaat de gehele samenleving mee ten onder inclusief industrie en ambacht.

gr.BB
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

We zullen het allemaal wel gehoord en of gelezen hebben, maar Imtech is failliet verklaard.
Ik ben er van overtuigd dat Connie van Rietschoten zich in z'n graf om zou draaien als hij dit zou kunnen meekrijgen.
Immers, Imtech is van oorsprong het zeer bekende elektrotechnische bureau Van Rietschoten & Houwens van de Sluisjesdijk in R'dam. Ze hadden op diverse scheepswerven hun eigen werkplaatsen om aan de nieuwbouw, verbouw en reparaties van schepen uit te voeren. Het bedrijf had hierin een dijk van een naam. Het ging hier ook op dat kwaliteit betaald moest worden, dus de goedkoopste waren ze niet, maar dan had je ook wat.
Maar goed, uiteindelijk werd de toko door Connie van Rietschoten aan Internatio-Muller verkocht en kreeg de naam Imtech. Er werden nog de nodige andere bedrijven aan toegevoegd, zo ook Radio Holland. Er werd goed werk aangenomen en uitgevoerd uiteraard ook in de offshore. Elektronische veiligheid maatregelen zoals in de ondertunneling van de A-2 bij Maastricht, de Noord-Zuid lijn van de A'damse metro, enz.
Een groot attractiepark dat in Polen gebouwd zou worden heeft vele miljoenen gekost, mislukte totaal en luidde de ondergang van Imtech in. De Duitse dochter werd al eerder failliet verklaard, maar helaas bleef het hier niet bij.
De overname kandidaten stonden al in de rij om waardevolle onderdelen uit Imtech weg te kopen. Prettig voor de man / vrouw op de werkvloer, die hielden tenminste hun werk. Maar van het eens zo grote en goed geoutilleerde Imtech blijft niets meer over.

Wat ik me nu afvraag; het is al zo vaak vertoond dat een bedrijf door een grote multinational wordt opgekocht en na een aantal jaren door mismanagement kompleet ten onder gaat. Helaas zijn hier veel voorbeelden van op te noemen.
Ik vind het altijd zo raar dat een multinational een branche vreemd bedrijf koopt en er uiteindelijk, vroeg of laat, niets van blijkt te bakken. Ja, een sterk wisselend management kan een aantal jaren zijn / haar zakken vullen maar een continuïteit voor een bedrijf wordt totaal ondergeschikt gemaakt aan het eigen belang, lees gegraai.

Ben ik nu de enige die dit met min of meer verbijstering zie gebeuren ?.

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Theo Horsten »

Maar goed, uiteindelijk werd de toko door Connie van Rietschoten aan Internatio-Muller verkocht en kreeg de naam Imtech.
Roy, je doet het voorkomen alsof dat nog maar enige jaren geleden gebeurd zou zijn en alsof dat tegen de zin van Conny van Rietschoten zou zijn geweest, waardoor die zich nu in zijn graf zou omdraaien. Het is bijna een halve eeuw geleden, op 1 januari 1968 om precies te zijn, dat Internatio en Van Rietschoten en Houwens fuseerden. Conny verkocht de handel aan Internatio, daar kwam het op neer.Toen was Conny een jonge vent van begin veertig, hij en zijn familie werden er dik beter van en Conny kreeg een stoel in de raad van bestuur van Internatio. Hij was van de zorgen af en kon zeilen zoveel als hij maar wilde. Van Rietschoten & Houwens was niet meer dan een fractie van Internatio Müller dat later IMTECH werd. Het bedrijf heeft in die halve eeuw steeds uitstekend gedraaid, dus wat dat betreft valt, Internatio, noch Internatio Müller, noch Imtech iets te verwijten.

----------------------------------Afbeelding
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

Ja, dat Van Rietschoten zijn toko op vrij jonge leeftijd overdeed aan Internatio is me bekend. De exacte datum trouwens niet..............
En ja, hij heeft met die verkoop leuke dingen kunnen doen, zoals met de "Flyer" grote successen boeken met Oceaan zeilen. Dat het bedrijf onder de vleugels van Internatio-Muller lang uitstekend geopereerd heeft is ook een waarheid als een koe. Toch was I-M ook verantwoordelijk voor het aannemen van megalomane projecten. Immers, het motto is altijd en eeuwig GROEI,maar consolideren is m.i.z. van een veel groter belang. Bovendien, had de board van I-M ook niet een grote verantwoording bij het beslissen van het aannemen van deze projecten ?.
We zien hetzelfde gebeuren met Ballast-Nedam die ook zo nodig grote projecten in haar eentje op haar boordje lag, met alle gevolgen van dien. Inmiddels ligt ook een bod voor B-N. van een Turkse investeerder op tafel. Trekken we de vergelijking ook met het vergroten van het Suezkanaal er even bij zien we dat daar een combinatie gevormd werd van de twee grote Belgische en twee grote Nederlandse baggeraars. Dit doen baggerboeren trouwens altijd bij grote projecten. ( Boskalis heeft haar lesje in de jaren 70 met het debacle in Argentinië aardig geleerd, naar ik hoop ).

Kijk daar doel ik nu juist op; een leegloop van Nederlandse bedrijven, dan wel een mogelijke winst, ( zolang die duurt ), die naar het buitenland overgeheveld wordt. Het is gewoon een deviezen vlucht waar dit land helemaal niets aan heeft. Ergo, daar begint het leegzuigen van een bedrijf nu juist en komt het einde al gauw in zicht. De mensen die de daadwerkelijke arbeid verrichten en daarmee de continuiteit waarborgen staan vervolgens op straat. Het management heeft dan inmiddels ergens anders al haar financiële bedje gespreid. Begrijp me goed, ik zit hier niet met een links praatje, maar kijk gewoon, met meer dan gemiddelde belangstelling, naar de praktijk................

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

Vanavond, donderdag 20 augustus waren in het programma Nieuwsuur op NPO 2 om 22.00 uur enkele interessante, of zo u wilt, dieptreurige verhandeling over de reden van de ondergang van Royal Imtech...........
Ik kreeg dinsdag trouwens ook de Telegraaf van afgelopen zaterdag. Van de verhandelingen die daar in stonden werd ik ook bepaalt niet vrolijk. Niet dat ik iets met deze krant heb, maar de artikelen waren wel gedegen.
Toch schijnt men het kompleet falende management er financieel op aan gaan te spreken. Wat daar ook van terecht mag komen, er staan al rissen mensen op straat, los van de onderdelen die wel verkocht konden worden en zo onder andere vlag doorgaan.

m.v.g., Roy
sparks

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door sparks »

Schoenmaker hou je bij je leest is in deze vaak wel van toepassing. Ander voorbeeld is bijvoorbeeld hoe het de OGEM verging

https://nl.wikipedia.org/wiki/Overzeese ... happij_N.V.

En gezien het feit dat een en ander dan ook nog naar de beurs moet geeft nog wat extra problemen want groei en forse winsten zijn dan verplicht, bonussen worden gelijk maar even wat dikker geregeld en je word opeens voor een groot deel gefinancierd door de banken wat op zich natuurlijk niet erg is als je beleid klopt. Je zou denken dat ze wat van het Albert Heijn gebeuren hadden geleerd bij Imtech.

De volgende die in de problemen gaat komen is Heijmans en het zou me niets verbazen als Ballast Nedam over een paar jaar als nog naar de kl... gaat, wat daarvoor betaald is lijkt mij wat weinig om de problemen compleet op te lossen.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

Ja, de bedrijven die je opnoemt zijn in Nieuwsuur ook even aangestipt.
Een directeur eigenaar van een bedrijf is blijkbaar een heel ander type dan een "vlotte" manager die even op de toko komt passen. De 1e zal trachten zijn zaak naast het uitbouwen ook te consolideren. De 2e komt alleen maar enige tijd zijn / haar zakken vullen, de dames en heren aandeelhouders te vriend houden en vlak voor het schip zinkt ergens anders hetzelfde trucje uit gaan halen.......
Het heeft alles te maken met die spreekwoordelijke meeuw die komt aanvliegen, een poosje al krijsend rondcirkeld, de zaak flink onder schijt en vervolgens klapwiekend heen gaat. :idea: 8)

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door velasquez »

Wat met Imtech gaande is, is het gedrag van een Hedgefonds.
Plots is er geen liquide middelen meer, banken zijn niet bereid om bij te springen dus bedrijf is failliet en er staan direct bedrijven klaar om de zgn. gezonde onderdelen over te nemen.
Wat overblijft is een lege huls met veel schulden en de schuldeisers kunnen naar hun geld fluiten.
Modern zaken doen heet dat.

gr.BB
sparks

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door sparks »

Toch is het op zich vreemd dat de banken de stekker eruit getrokken hebben. Als je al heel veel in de min staat is een klein beetje meer in de min voor een bank meestal interessanter als dat je zeker weet dat je die heel veel in de min voor een heel groot deel kwijt bent.

Aan de andere kant is het maar de vraag of bij herfinanciering de zaak wel beter zou zijn gegaan want op dat moment hadden de banken denk ik nu wel maatregelen genomen en het beleid, voor zo ver dat al niet heeft gespeeld, zelf gaan bepalen waar een onderneming 99 van de 100 keer ook niet beter van wordt.

Het zou wel eens kunnen dat de banken niet hadden verwacht dat ze de 2e emissie aandelen vrijwel helemaal zelf hebben moeten financieren omdat er vanuit de markt nauwelijks belangstelling was en dus niet hadden gerekend op deze enorme extra schuldenlast.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Discussiestukken, maritiem gerelateerd.

Bericht door Roy »

Niet dat ik ook maar iets met Hedgefondsen heb, maar achteraf blijkt het dat een aantal bedrijven, naast Hedgefondsen ook Pon Power, Imtech wel in z'n geheel hadden willen redden dan wel overnemen.
het waren de banken die voor de zoveelste keer hun poot stijf hielden en Imtech gewoon failliet lieten gaan. Deze banken hebben overigens in het verleden wel financiële injecties toegediend, maar ook banken reken vaak met korte termijn winsten. Ook weer om de aandeelhouders rustig te houden i.p.v. op langere termijn een betere profit te genereren. Er moet financieel gescoord worden en wel nu. Goed voor het persoonlijke C.V.................

m.v.g., Roy
Plaats reactie