Na de periode van de bekende 1200 tons kruiplijncoasters zoals de Willy..besloot men weer in zee te gaan met de firma Wagenborg , er werd nu een 3000 tons schip ontwikkeld in samenwerking met Wagenborg en Conoship.
Een boxsheaped laadruim afgedekt met hydraulische vouwluiken. De eerste kwam in 1989 als bouwnummer 253 ms Amy in de vaart voor Rederij Vuurborg te Delfzijl (oude Vuursteen , Wiebe Heins , Wagenborg).
Foto: ©C. Hill.
Gelijk ook maar even een overzichtlijstje :
253 - Amy 1989
254 - Sambre 1989
255 - Flinterborg 1990
256 - Eemsborg 1990
257 - Balticborg 1991
258 - Bothniaborg 1991
266 - Morgenstond II 1990
267 - Rijnborg 1991 (uitbesteed aan Bijlsma 654)
268 - Scheldeborg 1991 (uitbesteed aan Bijlsma 655)
269 - Skagenbank 1991 (uitbesteed aan Bijlsma 656)
270 - Zeus 1992 (uitbesteed aan Bijlsma 660)
Het 2e schip werd uitgevoerd met een hefbaar stuurhuis en kwam ook in 1989 in de vaart als Sambre voor Red. de Noord uit Papendrecht (Berends en Kuipers en anderen).
Amy en haar 10 zusters van Ferus Smit.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: Amy en haar 10 zusters Ferus Smit
@Jan van Oost (Koopvaardij weblog)
Bouwnummer 255 , de 3e 3000 tonner was mijn eerste boot bij Ferus Smit , de 2 voorgaande schepen waren uitgevoerd met hydraulische luiken van Kvaerner , de Flinterborg was het eerste schip van deze serie die werd uitgerust
met hydraulische luiken van Transport Efficiency. Dit was tevens het eerste nieuwbouwschip van Flinter BV , die al rondvoer met de Voran.
Jan van Niejenhuis met zoon Jari - Be Anink van Flinter en Otto Lamain (Wagenborg) liepen dan ook regematig over de werf te spitten. Op de foto is nog de oude werfkraan te zien , later werd er een grotere bijgeplaatst.
Na enkele jaren werd de oude werfkraan door de nieuwere van achteren bij de poten opgepakt en voorover laten donderen , een enorme klap en alles stond te schudden , daarna deden de snijbranders hun werk.
(leuk om de trap naar het schip weer te zien..hoe vaak dat ik die op-en neer heb geklommen)
Groeten Roelof
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: Amy en haar 10 zusters Ferus Smit
@PWR
De Flinterborg kwam in 1990 in de vaart , kwam echter met een "N" in de schoorsteen in de vaart (charteraar) sorry even geen foto voorhanden , het net ontwikkelde schoorsteenembleem van Flinter was toen al bekend , maar bleef voorbehouden aan de Voran.
Op de foto de Flinterborg inmiddels weer uit charter en kreeg toen ook het Flinterlogo.
Re: Amy en haar 10 zusters Ferus Smit
'Amy' - bouwno. 253
foto: Kielerkanaal, 24 sept. 2005 - © Niels Johannes
mvg
Leo
foto: Kielerkanaal, 24 sept. 2005 - © Niels Johannes
mvg
Leo
Re: Amy en haar 10 zusters Ferus Smit
Flinterborg met de N in de schoorsteen.R.Konigers schreef:De Flinterborg kwam in 1990 in de vaart , kwam echter met een "N" in de schoorsteen in de vaart (charteraar) sorry even geen foto voorhanden.....
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: Amy en haar 10 zusters van Ferus Smit.
Op foto van Ben kun je trouwens nog zien , dat de schoorsteen aan de achterkant nog open is (en op de bovenste foto is het dicht)...dit was zo'n metingstrucje omdat het schip onder de 2000 GT moest blijven. Peter van N maakte mij erop attent dat de "N" in de schoorsteen stond voor Novator uit Norrköping.
Re: Amy en haar 10 zusters van Ferus Smit.
De Flinterborg met de N van haar charteraar Novator in de schoorsteen verlaat Fowey.
Re: Amy en haar 10 zusters van Ferus Smit.
Flinterborg aan de Duurswoldsteiger, ook bekend als het plankenpad, in Delfzijl.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: Amy en haar 10 zusters van Ferus Smit.
Prima te lezen , Allen. leuk verhaal...hartelijk dank voor je bijdrage.
Groeten Roelof
Groeten Roelof