In het topic over de Willy en haar zusterschepen schreef in het volgende :
"De opvolger werd in 1990-1991 uitgewerkt en contacten gelegd met vele reders van hierboven , een 2200 tonner..maar werd al in een vroeg stadium overgedaan aan Scheepswerf Bijlsma , vandaar dat u daar de bekende namen weer tegenkomt."
Bijlsma heeft het ontwerp verder uitgewerkt en dit was een succes voor de komende jaren , als Smit dit achteraf had geweten had hij het volgens mij nooit uit handen gegeven.
De eerste uit de succesvolle serie was de Solon in 1992 , voor een ex Ferus Smit klant C.Vermeulen uit Geldermalsen.
Uiteraard alle schepen , net als die van Ferus Smit , in samenwerking met Wagenborg.
Overzicht :
1 bnr.657 - Solon
2 bnr.658 - Gelre
3 bnr.659 - Marietje Andrea
4 bnr.661 - Vega
5 bnr.662 - Michel
6 bnr.663 - Steady
7 bnr.664 - Nescio
8 bnr.665 - Jason
9 bnr.666 - Cito
10 bnr.668 - Vissersbank
11 bnr.669 - Stern
12 bnr.671 - Boeran
13 bnr.673 - Aaltje Jacoba
14 bnr.674 - Futura
15 bnr.675 - Ladon
16 bnr.676 - Fivelborg
17 bnr.681 - Flevoborg
De 17 Bijlsma Traders 2200-2500.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
@Roelof, kun je ons uitleggen hoe je van een 2200 tonner een 2500 tonner maakt als je aan de afmetingen niets verandert?
Afmetingen van de Gelre en Vega zijn gelijk:
Length 1: 81.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.20 Meters Depth, moulded
Draught: 4.11 Meters Draught, maximum
Tonnage van de Gelre:
Gross Tonnage: 1576.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 874.00 Net tonnage
Deadweight: 2249.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Tonnage van de Vega:
Gross Tonnage: 1576.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 874.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Afmetingen van de Gelre en Vega zijn gelijk:
Length 1: 81.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 76.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.20 Meters Depth, moulded
Draught: 4.11 Meters Draught, maximum
Tonnage van de Gelre:
Gross Tonnage: 1576.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 874.00 Net tonnage
Deadweight: 2249.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Tonnage van de Vega:
Gross Tonnage: 1576.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 874.00 Net tonnage
Deadweight: 2500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
@Roelof, bedankt voor je uitleg. Mijn gegevens kwamen niet uit de boekjes, maar van marhisdata en dacht daar aardig op te kunnen vertrouwen.
Helaas dus niet, want ook nummer 6, de Staedy, heeft bij marhisdata nog een holte van 5.20 en 2168 tonnen deadweight.
Helaas dus niet, want ook nummer 6, de Staedy, heeft bij marhisdata nog een holte van 5.20 en 2168 tonnen deadweight.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
Ben..de enige 2200 (sommigen 2250) tonners waren de eerste 3 en wonderbaarlijk genoeg
midden in de serie nog een Nescio...de rest waren 2500 tonners....
NOOT : Bij nader onderzoek niet waar dus , zoals Schokker verderop verteld...de eersten waren allemaal 2200-2250 tdw.
midden in de serie nog een Nescio...de rest waren 2500 tonners....
NOOT : Bij nader onderzoek niet waar dus , zoals Schokker verderop verteld...de eersten waren allemaal 2200-2250 tdw.
Re: De 17 Bijlsma Traders 2200-2500
Volgens mij was de Steady ook 2200dwt. Volgens mij waren zelfs de eerste 6 of 7 stuks 2200ton dwt.
De Marietje Andrea is later als enige verdiept (door kalfdekken en ook de boeing op de kop verhoogt) tot 2500 ton.
M vr grt
Henk
De Marietje Andrea is later als enige verdiept (door kalfdekken en ook de boeing op de kop verhoogt) tot 2500 ton.
M vr grt
Henk