In 1953 richtte dhr. J.B. en G.D. Hoekstra aan de Wijnhaven 36 in Rotterdam hun agentschap op voor een lijndienst op Ipswich UK..het begon allemaal rustig met gecharterde schepen...daarvoor was dhr. J.B. Hoekstra werkzaam bij het Transatlantische Scheepvaartbedrijf Anthony Veder.
Echter richtte men in 1959 in samenwerking met de uit Bremen reder Argo Reederei Richard Adler & Sohn aan de Wijnburgstraat 22-24 officieel de Rotterdam-Ipswich Line (RIL) op.
..er werd in 1960 gestart met een schip van Argo Reederei, de Meise, en werd omgedoopt in Ipswich Pioneer en kwam onder Nederlandse vlag..eigenaar bleef de Argo Reederei.
J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
De vermelding in Moormans jaarboek 1959 met Wijnhaven 36 als adres
en in 1962 is het adres Pieter de Hoochweg 20 geworden.
en in 1962 is het adres Pieter de Hoochweg 20 geworden.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
In 1968 werd de Ipswich Pioneer(ex Meise '60) na 8 jaar teruggeleverd aan Argo Reederei en kwam als Pirol weer onder Duitse vlag.
In 1969 werd de Francisca na 7 jaar vaart op voornamelijk Scandinavië verkocht naar Italië.
Morgen weer verder met de vloot.
In 1969 werd de Francisca na 7 jaar vaart op voornamelijk Scandinavië verkocht naar Italië.
Morgen weer verder met de vloot.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Van het nog varende duo werd in 1971 na 10 jaar trouwe dienst de Ipswich Progress (ex Fink) verkocht aan James Smith ,Rotterdam als Bernisse ,
maar werd door Argo Reederei Richard Adler & Sn , Bremen gelijk vervangen door hun Sperber , deze werd aangepast voor de lijndienst , de kranen werden verwijderd en kwam voor RIL onder Nederlandse vlag te varen als Ipswich Progress II.
Ook kwam de Bussard van Argo Reederei dat jaar onder Nederlandse vlag , maar bleef onder dezelfde naam varen , maar volgens mij voer de Bussard op andere trajecten.
maar werd door Argo Reederei Richard Adler & Sn , Bremen gelijk vervangen door hun Sperber , deze werd aangepast voor de lijndienst , de kranen werden verwijderd en kwam voor RIL onder Nederlandse vlag te varen als Ipswich Progress II.
Ook kwam de Bussard van Argo Reederei dat jaar onder Nederlandse vlag , maar bleef onder dezelfde naam varen , maar volgens mij voer de Bussard op andere trajecten.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Ook in 1973 zag Argo Reederei er blijkbaar brood in om nog 3 schepen van hun onder Nederlandse vlag te brengen , maar niet
bij de Rotterdam-Ipswich Line , daarvoor zocht men een "stroman" in Nederland , die werd gevonden in vorm van ing.Harry Nefkens uit Rotterdam , misschien heb ik het fout , maar deze man had volgens mij geen binding met de scheepvaart. Er werd wel een soort beheermaatschappij opgericht onder de naam : Zeerederij H.Nefkens te Rotterdam.
Deze werd in 1973 "eigenaar" van de sleepboot Freya van Heerema en de Leonard Böhmer van Red.Nautiek (die rederijnaam verdween dan definitief). Tevens werd de Bussard van RIL overgeheveld naar Zeerederij H.Nefkens (manager bleef J.B.Hoekstra). Men moet mij maar verbeteren als ik dit verhaal verkeerd zie.
Zoals gezegd werden door Argo Reederei 3 schepen overgeheveld naar de Nederlandse vlag , nl. de Auriga, Altair en Greif de schepen bleven varen onder dezelfde naam.(alle 3 manager J.B.Hoekstra).
De Auriga (het schip bleef het schoorsteenembleem houden van Argo , echter op de foto met een nieuw embleem maar dat was pas in 1977 , hier komen we later op terug)
De Altair (met het schoorsteenembleem van Argo)
De Greif
bij de Rotterdam-Ipswich Line , daarvoor zocht men een "stroman" in Nederland , die werd gevonden in vorm van ing.Harry Nefkens uit Rotterdam , misschien heb ik het fout , maar deze man had volgens mij geen binding met de scheepvaart. Er werd wel een soort beheermaatschappij opgericht onder de naam : Zeerederij H.Nefkens te Rotterdam.
Deze werd in 1973 "eigenaar" van de sleepboot Freya van Heerema en de Leonard Böhmer van Red.Nautiek (die rederijnaam verdween dan definitief). Tevens werd de Bussard van RIL overgeheveld naar Zeerederij H.Nefkens (manager bleef J.B.Hoekstra). Men moet mij maar verbeteren als ik dit verhaal verkeerd zie.
Zoals gezegd werden door Argo Reederei 3 schepen overgeheveld naar de Nederlandse vlag , nl. de Auriga, Altair en Greif de schepen bleven varen onder dezelfde naam.(alle 3 manager J.B.Hoekstra).
De Auriga (het schip bleef het schoorsteenembleem houden van Argo , echter op de foto met een nieuw embleem maar dat was pas in 1977 , hier komen we later op terug)
De Altair (met het schoorsteenembleem van Argo)
De Greif
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35
Re: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam.
Blijkbaar ging het in 1974 minder goed in de Rotterdam-Ipswich Line , het gecharterde RoRo schip Ipswich Pioneer II kon het blijkbaar alleen af , want de Ipswich Progress II (ex Sperber) werd verkocht naar Panama en de Ipswich Purpose werd onder Panamese vlag gebracht als Rico , maar bleef bij Hoekstra aan het kantoor.