De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

van: www.kustvaartforum.com
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door eefh »

ok bedankt Harry,jammer genoeg heeft degene die er op heeft gevaren geen computer,
anders had ik het wel door gestuurd,
groeten
en prettige feestdagen
Eef
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

Allereerst wil ik Harry en Ab bedanken voor hun bijdragen met de zeer interessante krantenartikelen.
Wrijfhout schreef:Het is zeker wel hetzelfde schip Eef. Het achterschip heeft een behoorlijke verbouwing ondergaan.
Afbeelding

De Rex ex Beta voor en na de verbouwing.

Afbeelding
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door eefh »

Hallo Ben,
Bedankt voor de mooie foto,s
groeten
Eef
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

Aan boord van de Erna werd deze foto van de scheepsclown Henkie Zegewaard uit Haarlem gemaakt.
bezemer 06 kok op erna henkie zegewaard.jpg
bezemer 06 kok op erna henkie zegewaard.jpg (265.52 KiB) 2662 keer bekeken
bezemer 07.jpg
bezemer 07.jpg (73.35 KiB) 2662 keer bekeken
Hourticot
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2013 13:25
Locatie: Waddinxveen

Foto van De Unitas, Batic e.d. Bij vertrek uit Roterdam

Bericht door Hourticot »

Ik heb een foto van de Unitas en de overige schepen toen ze uit Rotterdam vertrokken, de Unitas ligt nog aan de kade en de Baltic vertrekt al, mijn vader heeft op de Unitas de reis meegemaakt als machinist en heeft in Indonesië er ook op gevaren.

Groetjes Hans Taal
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Ben »

Hans, nogmaals bedankt, stuurde mij o.a. deze schitterende foto van het vertrek van de schepen uit Rotterdam.
Duidelijk leesbaar de Baltic rechts, daarvoor nog twee en aan de kade nog twee, één van de zes die op de lange reis gingen mist op de foto.
Nu nog puzzelen welke naam de andere vier hebben.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Roy »

Fraai winters plaatje hoor !.
Mooie Hollandse G.H.V. ook. Jammer dat ik niet exact kan zien welke schepen het zijn. We komen wel een mooi eind in de richting.
Links ligt de "Sommelsdijk",-'39 /-'65, of de "Sloterdijk",-'40 / -'66, van de H.A.L. uit Rotterdam. Waarschijnlijk is het de "Sloterdijk". Zo aan de letter R op de kont te zien tenminste. :roll:
Rechts vooraan ligt de "Leerdam",-'20 /-'54, of de "Edam", -'21 / -'54, ook van de H.A.L.
Het waren zusterschepen en eventuele kleine detail verschillen zijn niet te ontwaren. De "Blommersdijk",-'22 /-'57, ook van de H.A.L., leek er veel op, maar is het niet.
Rechts ligt één van de tien Nederlandse C-3ers, die ook zusters waren. Zo te zien is het de "Abbekerk" van de V.N.S. uit 's Gravenhage. De V.N.S. vlag hangt ook in de achtermast. Niet dat dit alles zegt want er hebben meerdere C-3ers in charter bij de V.N.S. gevaren. Aan de lengte van de naam te zien en geen, ( gele ), bies op de romp zou kunnen wijzen op de "Abbekerk". De gele bies was n.l. exclusief voor de C-3er "Andijk" van de H.A.L. De vier C-3ers van de Nederland hadden kortere namen en de vier zusters bij de Rott. Lloyd hadden een silver paint romp.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Evert Sikkema »

Roy, dat is weer heel goed speurwerk. In ieder geval hebben de GHV schepen nu een naam.
Hans zegt dat de Unitas nog aan de kade ligt. Dan lijkt het mij dat dat de voorste is, hoewel er dan geen sloep meer achter de stuurhut (aan stuurboord) hangt.
Je kunt ook zien dat alle schepen al klaar gemaakt zijn voor de tropen (latwerk, waarover zeilen gespannen konden worden), want voor het weer op de foto, met al dat ijs, zijn "zonneschermen" niet nodig.

Ik zat er dus toch naast, met mijn idee dat het voorste schip aan de kade de Unitas is (zie hierna, reactie Tinus Brand).

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Fluks »

Ze hebben sleepboothulp.Om door het ijs te komen? Groet,Arie.
Groeten,Arie.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: De reis van 6 kustvaarders naar Oost-Indië in 1947.

Bericht door Roy »

Ja, maar het is te weinig om te zien of het een rood dan wel geel bander is Arie. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Plaats reactie