Zware lading schepen.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Zware lading schepen.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Stellanova (1)

Afbeelding
Stellanova (2)

Afbeelding
Stellanova (3)

in Halifax, NS.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Zware lading schepen.

Bericht door Huug »

Het was ergens in de zestiger jaren dat ik een Singel bootje in de Golf tegenkwam afgeladen met haven kranen. Door de omvang staken de poten aan beide zijden buitenboord. Een bijzonder transport in het kustvaart wereldje dus.

Wie waren en zijn die zware en bijzondere lading specialisten eigenlijk en wat waren de pioniers in deze tak van sport?

Wellicht een leuk onderwerp om eens over te brainstormen met z,n allen!!!
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Huug »

Afbeelding

Nou een voorzetje met de Gloria Maris
In 1957 door de Groot en van Vliet opgeleverd aan Reederij Gloria Maris V.O.F // C.Holscher,s Scheepvaartbedrijf NV - Rotterdam
In 1968 bij de bouwwerf verbouwd . Ze werd 2 meter breder en uitgerust met zwaar laadgerei. 1 laadboom van 125ton en 6 laadbomen van elk 3 ton. In 1973 ging ze met behoud van naam onder Panamese vlag. In 1983 nieuwe eigenaren die haar de naam Gloria Carib gaven.In 1983 werd verkocht en vernaamd Multi Service 125. In 1990 naar de Verenigde Arabische Emiraten met behoud van naam.2003 voor dezelfde eigenaren omgedoopt in Veesham 48..
Onder voornoemde naam ging zij in in 2003 naar de sloop te Mumbai.

C.Holscher dus een van de pioniers in het zware transport . Zij brachten wat curieuze schepen in de vaart.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Ben »

De eerste Nederlandse pionier in het transport van zware lading met kleine zeeschepen kon wel eens B. van der Laan uit Rotterdam zijn geweest.
Voor zijn rekening werd in 1955 door Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf "Vooruitgang", Foxhol de Bernard John opgeleverd. Met haar tonnage van 795 brt een maatje te groot om als kleine vaart schip betitelt te worden.

Afbeelding

In september 1961 werd zij voorzien van zijtanks om de stabiliteit te vergroten en geschikt gemaakt voor het vervoer van zware lading. Haar oorspronkelijke breedte van 10.10 m. werd nu 11,42 m.
En in september 1964 verbouwd bij Havenbedrijf Vlaardingen-Oost N.V. te Vlaardingen tot zware lading schip en voorzien van een laadboom van 60 ton.

Afbeelding
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Huug »

Afbeelding

Biscayne Star de voormalige Titan Scan van de Deense reder Blaesbjerg.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Ron H »

Dit lijkt me er ook wel eentje uit de eerste uren. Naam: Giant, Rederij: mij onbekend.
Afbeelding
Bron: Facebook Huisman equipment Schiedam
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door hank »

Giant was van Dammers & van der Heide in Rotterdam.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Huug »

Een bijzonder plaatje van een bijzonder schip Ron !
In 1969 0pgeleverd door de werf Soc Nouvelle des Atelies & Chantiers du Havre te Le Havre nummer 197
GT 1443 nrt 768 dwt 1585. Een 2tew 6 cylinder Werkspoor van 3000pk gaf haar een speed van 15.5 mijl. Haar eerste naam was La Gavotte. In 1975 werd het Giant voor Cia Naviera Magdalena SA te Monrovia ( Dammers & van der Heide) In 1981 onder Panamese vlag.In 1984 naar Venezuela met behoud van naam. Haar verdere geschiedenis is mij onbekend.

Haar zware laadgerei kon 500ton tillen!
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Jan Hendrik
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jan 2005 06:01
Locatie: Melbourne

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Jan Hendrik »

Dit stalen wonder, de HMAS CANBERRA is gebouwd in Spanje en kwam met de BLUE MARLIN naar Melbourne om hier te worden afgebouwd.
Dat proces duurt 2 jaar en dit jaar komt er ook een susterschip vanuit Spanje, de HMAS ADELAIDE.

Op een vroege morgen in Oct 2012 gingen we met een bootje het spul tegemoet toen het net door de "heads" was.
Hierbij een greep uit de vele fotos die ik maakte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Frans de Lijster
Berichten: 5317
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Zware en buitengewone lading.

Bericht door Frans de Lijster »

Mooie foto's Jan Hendrik, uniek.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Plaats reactie