De tjalk Soli Deo Gloria staat hier te koop https://tinyurl.com/auhey
Hier verder de gegevens van deze tjalk
m.s. SOLI DEO GLORIA- PHPM (1954 - 1967)
5.1912 Scheepswerf Gebr. J.& G. Verstockt, Martenshoek ( - ) 140 b, 84 n, 210 d - L x B x H = 26,75 x 6,24 x 2,45 meter Stalen koftjalk
t.w. 7 maart 1912; o. 7 mei 1912
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 340 Z. GRON. 1927
1912: 'LAMMECHIENA II', Harmannus Schling, Groningen
1914: (7 januari) 'LAMMECHIENA II'. Nicolaas Wijnstok, Hoogezand/Groningen
1915: (18 november) 'TROMP', Gebr. D.C. & J.G. Muhring, IJmuiden
1927: (18 mei) 'TROMP'. Oege Schuitema, Groningen
1934: (maart) in Groningen bij de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven verbouwd en voorzien van een 4-tew 3-cil dieselmotor van Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, type SV3M336 (nr. 296789/91) (195 x 315), 65 r.p.k.
1936: (26 september) 'TROMP', Jannes Pattje, Waterhuizen
1936: (9 oktober) 'TROMP', Geert Timmer, Slochteren
1940: (2 maart) aan de ketting gelegd
1940: (7 mei) 'TROMP', N. V. Zeelichter'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam
1941: (4 augustus) onder Duits toezicht geplaatst en voer tot 1944: op het traject Groningen - Kiel v.v.
1944: in Groningen opgelegd in de Oosterhaven
1945: (15 april) door de Duitsers tot zinken gebracht nabij het botenhuis van de studentenvereniging in het verbindingskanaal: het schip zonk maar gedeeltelijk en kon de eerste week na de bevrijding van Groningen worden geborgen; in Groningen gerepareerd bij Scheepsbouw & Reparatiewerf J. Vos & Zoon
1947: (15 april) 'MARAAT-V', N.V. Zeelichter 'Thames II' (M.J. van der Eb), Rotterdam
1950: (april) in Rotterdam hij N.V. Scheepswerf H. de Hoog gehermotoriseerd: 4 tew 3 cil dieselmotor van Humboldt- Deutzmotoren AG, Koln (220 x 375), 125 r.p.k.
1954: (24 februari) 'SOLI DEO GLORIA', Wopke Kalkhuis, Groningen
1958: (oktober) in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer verlengd: 165 b, 98 n, 255 d - L x B x H = 31,86 x 6,24 x 2,45 meter
1962: (16 april) `SOLI DEO GLORIA', Willem Oudman, Thesinge/Groningen
1965: (maart) in Delfzijl bij Deutz gehermotoriseerd: 4 tew 4 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, Koln, 125 r.p.k. (afkomstig van de vuurtoren van Vlieland waar de motor als reserve-aggregaat stond opgesteld)
1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company Inc., Manila (in Vierverlaten bij Scheepswerf Barkmeijer gehermotoriseerd: 2 tew 3 cil. dieselmotor van Klockner-Humboldt-Deutzmotoren AG, K6ln (220 x 360), 150 r.p.k., voorzien van het oorspronkelijk zeiltuig en verbouwd tot opleidingschip. Het vertrok in maart 1967 voor een tocht van ca. 10.000 mijl naar Manila. Het schip zou via de Middellandse Zee varen, maar kon door de blokkade van het Suez-kanaal na de zesdaagse oorlog niet verder dan Gibraltar; verkocht en in de vaart als vissersvaartuig, later als stenenvisser vanuit Gibraltar. '
1996: (12 april) als `GRAZIA' in de vaart als zandzuiger met als thuishaven Palermo
Koftjalk Tromp / Soli Deo Gloria.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Ik weet nog dat hij in Harlingen bij de werf lag na die verkoop met al een deel van de Filipijnse bemanning aan boord. Ik lag daar toen met een Wagenborg-schip, welke weet ik niet meer.1967: (15 januari) 'PMI NAVIGATOR', Liberation Steamship Company Inc., Manila
Nooit geweten dat hij nooit in Manila is gekomen.
.
Soli Deo Gloria
De Soli Deo Gloria ligt nog steeds in Leeuwarden, maar er wordt niet meer aangewerkt. Het laatste nieuws is, dat zij aan een stichting in Elahuizen (Fr.) is verkocht.
De foto's ook even hierbij gezet ,op verzoek van Ben,om het verhaal bijelkaar te houden.Jelle Talsma vertelde mij dat de roef en het achteronder betimmerd worden en ook het vooronder maar dat hij verder kaal blijft als vrachtschip dus niet voor charter wordt ingericht.Ik hoop vurig dat dat gerealiseerd kan worden,dan is het echt uniek .