Waarom ben jij gestopt met varen?

van: www.kustvaartforum.com
Rob Niezing
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 sep 2006 11:03
Locatie: Eindhoven

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Rob Niezing »

Hoi Nick,

Nou dan ben jij een geluksvogel geweest, studeren gaat de een beter af als de ander, maar als
je ziet wat er af gesjoemelt wordt zakt m'n broek weer af :evil:

Ik heb het op school behoorlijk moeilijk gehad, en alleen door zetten heeft de oorzaak dat ik mijn papiertjes heb behaald, en een grotere schoenmaat :mrgreen: mijn tenen schoten naar voren van het krullen :lol: Mm , bm , A, B1 , B2 , C1, C2 vooral B1+2 was een valium tijd :shock: ze hangen op zolder, bij mijn scheepsmodelbouw dat is ontspanning :D

Gr. Rob
Animo libero Dirigimur
Nick

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Nick »

Ahoy Rob
Ja er was nog eens een tijd dat je wat meer kon doen zoals ook met me rijnpatent
een 100 frank in het excamen formelier :lol: :lol: :lol:
Sorry sir viel er uit toen ik me pen uit me zak pakte
Niets werd er gezegd stempel er op geslaagd en hij had 100 frank verdient
:oops: :oops: :oops: gaan we weer :lol: :lol: :lol:
Tegenwoordig is dat niet meer zo
En geloof me voor mij marcom a en b zit ik nu ook even te zweten hoor
Maar het is wel weer een goed gevoel dat dek onder je voeten te hebben
Daarnaast had ik ook wel vrij veel practijk ervaring al op gedaan
En dat scheelt natuurlijk wel een hoop
Maar nu met de ressie is het minder
Ook in Liverpool is het rustiger geworden
bossan

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door bossan »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Hans Bos.

Kwam bij toeval op deze site terecht en heb me gelijk maar als lid gemeld.

Ben gaan varen op mijn 14e, werkte,spaarde en studeerde me rot en werd op m'n 26e verjaardag als kapitein aangesteld op de Sylvia, gelijk naar Indonesie, daarna nog 2 jaar op de Orchid Flower ( Ex Elise Schulte ) en in '74 permanent aan de wal in Singapore.

Mijn enigste reden was, dat ik me niet kon voorstellen om zo'n 30-35 jaar in de zelfde funktie door te ploeteren zonder enige verdere ( promotie ) kansen.

Ben wel -tot heden- aktief gebleven in vaargebeuren, ik bemoei me nog dagelijks met zwaar drijvend aannemers materieel zoals sleepboten, bakken, hefeilanden ect. ect.

Hoop via deze site oude bekenden te kunnen ontmoeten, zeker ex kollega's van de Sylvia vloot, waar ik zo'n 6 jaar bij gevaren heb.

De beste wensen

Hans
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door R.Konigers »

Welkom Hans , als je een beetje sentiment op wilt halen , kijk even in het midden van pagina 5 van dit forum...staat ergens ; M.Havinga ,Groningen.
Hier vindt je veel Sylvia schepen.
Mvrgr..
Roelof
Roy-

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Roy- »

Leuk dat je tot de club wilt toetreden Hans !.
Ongetwijfeld heb je veel in je maritieme leven meegemaakt en ervaren dat je ook met ons wilt delen.
Ik kijk er in ieder geval naar uit.

m.v.g. Roy
BertvE

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door BertvE »

Pas onlangs dit forum ontdekt en ga ook een duit in het zakje proberen te doen:

Ik ben als (eigenwijze) 16 jarige school dropout in '81 naar zee gegaan nadat ik (zonder dat mn ouwelui het wisten) had gereageerd op een advertentie waarin een matroos werd gevraagd. Dat was bij een kapitein-eigenaar. Mijn vader heeft mij pas onlangs verteld dat hij die beste man,nadat ik was aangenomen, heeft gebeld met de vraag: hoe kun je dat nou doen .. een 16 jarige aannemen die solliciteert zonder dat z'n ouders het weten? Het antwoord van die wijze ouwe: Die hebben we graag, jongens die initatief tonen. Ik had het na een ijsreis al gauw gezien,(half gesjorde deklading hout, op zee verder sjorren omdat we de ijsbreker moesten halen)
dat hout/zout vooral in de winter niks voor mij was. Ik zal m'n afscheidscadeau ook nooit vergeten: naar een beroemde club net buiten delfzijl en een "dop" op kosten van de rest van de crew :) Daarna via wagenborg op diverse schepen gevaren waaronder de Pergo, die die solo reis maakte net toen ik met verlof was. Ook het eerste scheepje van de Gebr Waker, de Pionier, heb ik mee mogen bemannen (Mooie tijd!) Ook betrokken geweest bij de nieuwbouw van hun eerste Pioneer. Op een gegeven moment ook daar weg en door naar Dammers&vd Heide. (GHV). Mijn Pa bracht me de 1e reis voor D&vdH naar opstapplaats Rotterdam, op de Spring Panda was dat, en tijdens m'n welkomstronde werd er in het bijzijn van mn Pa verteld dat mn eerste reis naar "seamansparadise" Santos zou gaan. Ik heb mn ouwe nog nooit zo zien blozen :D. Uiteindelijk na verloop van tijd aan een vrouwtje blijven hangen en toen we "geíntregeerd" moesten gaan varen (ik had een bloedhekel aan de vetput) vond ik het welletjes. Baan als bandenmonteur gekregen aan de wal en getrouwd, ach je kent het wel. Baan aan de wal bleek geen succes en terug naar de scheepvaart, zonder papieren was geen optie. Dus de offshore drilling in geraakt en daar opgeklommen in de rangen tot uiteindelijk driller. Neddrill, Noble en daarna het noorse Dolphin zijn mijn werkgevers daar geweest. In 2002 werden er veel rigs opgelegd waaronder ook enige van dolphin en omdat het principe last in first out werd toegepast was ik de pineut met 4 jaar bij de company. Ik had geen zin om weer voor de amerikanen (of nog erger: hollanders die denken dat ze het beter kunnen dan de Yanken) te gaan werken voor condities beduidend minder dan op het NCS (2 weken op 4 af en balkenendenorm was niet van toepassing :lol: ) Inmiddels gescheiden en een nieuwe liefde gevonden, besloten het weer aan de wal te proberen. Na een jaar voor mezelf geprutst te hebben in installatie techniek en zwembad/sauna bouw vond ik een baan als general manager van een bungalowpark. Het is een prima baan met heel veel vrijheid (eigen baas in loondienst). Ook het feit dat ik de liefde van mijn leven in mijn huidige echtgenote heb gevonden helpt zeker mee om de drang naar zee te beteugelen. Die drang blijft,zeker richting offshore drilling wat kwa werk het mooiste is dat ik gedaan heb. Toch ben ik een tevreden mens die kan terugkijken op eel veel leuke, soms minder leuke dingen. Trotse eigenaar van een klein kajuitzeiljachtje wordt af en toe mijn behoefte naar "op het water zijn" nog enigzins bevredigt. We gaan meestal naar buiten als anderen naar binnen gaan, ben altijd liefhebber van "slecht" weer geweest.

Lang verhaal, wel leuk om het eens van me af te schrijven!

Bert
gerard tenerife

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door gerard tenerife »

mooi verhaal bert, maar van mij had het best wat langer mogen zijn.
groeten van tenerife, gerard
Harry Bernd

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Harry Bernd »

Tja, waarom ben ik gestopt met varen.Eigenlijk ben ik in de val van de zeevaartschool getrapt. Zolang je vaart heb je niet zoveel kans om iets tegen het lijf te lopen maar zo gauw je naar school gaat zit je lang genoeg aan de wal.Dus een meisje ontmoet en je weet, bepaald soort haar trekt harder dan de Smit Signapore.Dus na een tijd de wal op.
Gelukkig is alles nog weer goed gekomen.Na militaire dienst bij de douane gesolliciteerd. Eerst een paar jaar op een bootje op de Rijn en later op een zeegaand vaartuig. Wat wil je nog meer drie dagen op, drie dagen af en een bootje van de baas.
Harry
PieterW

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door PieterW »

Je bent dus stiekum niet gestopt met varen.
Is dat jachie van je baas toevallig een Stanpatrol 3407?

grtz, Pieter
Harry Bernd

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Harry Bernd »

Nee Pieter,
De Stanpatrols zijn van na mijn tijd.
Dit was het jachtje van de baas.
Harry
<script src='https://img716.imageshack.us/shareable/? ... b.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>Afbeelding</noscript>
Plaats reactie