Waarom ben jij gestopt met varen?

van: www.kustvaartforum.com
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Bericht door Harry »

Hallo Eric,

Dat zal niet mee gaan vallen om met de huidige bemanningsoverschotten een baan te gaan vinden :D

Groet Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Eric

Bericht door Eric »

Bemanningsoverschotten?????????
Ik ben er absoluut niet bang voor niet aan de slag te kunnen.
Ik heb lang genoeg gevaren, en m'n S-1 met vaartijd op zak.
M'n vaarbevoegdheid is nog twee jaar geldig, dus ook dat moet geen problemen opleveren.

Liefst weer bij m'n oude baas, maar anders kan het ook bij een ander, of zelfs onder buitenlandse vlag.
Dat laatste maakt toch niets meer uit, als je kijkt naar de gemengde bemanningen van tegenwoordig.
Mvg,
Eric
Harry
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jan 2005 21:43
Locatie: N-Drenthe

Bericht door Harry »

Hallo Eric,

Het was dan ook ironisch bedoeld. Laatste reis 4 nationaliteiten bij een reder die zijn best doet om met alleen nederlandse officieren te varen. :?

Groet Harry
Thank you, ´till the next time Bye Bye!
Jolanda

Bericht door Jolanda »

Is allemaal politiek, ze varen liever met oost-Europianen. En maar adverteren met: Nederlandse officieren gevraagd, kunnen ze aantonen dat die niet willen, terwijl er zat op die advertenties gereflecteerd wordt, ik heb al menig keer op een Nederlandse vlag schip een RUSSISCHE kapitein aangetroffen. Misstanden.
Een verbolgen Harrie.
Eric

Bericht door Eric »

Tja, toch zijn er rederijen die er nu van terug komen.
Er wordt teveel schade gedraait, de voorbeelden zie je regelmatig in de media langskomen.
Mvg,
Eric
Jolanda

Bericht door Jolanda »

Ze kunnen mij geen brokken genoeg maken :twisted:
H.
Jackrus

Waarom ben jij gestopt met varen

Bericht door Jackrus »

In 67 na het behalen van het Mulo diploma meteen aan boord van de
Capella, had in voorgaande schoolvakanties al als licht en og gevaren).
Prachtige tijd, weekje hout laden in Finland, idem bij het lossen in
Europa. In 69 tijdelijk eraf vanwege m'n vader en naar de Abel Tasman
voor m'n 3de rang. Januari 72 weer a/b als stuurman. Wat was er al
veel veranderd.Paketten ipv plankje voor plankje etc. 7 uur 's morgens
met 2 gangs laden en om 4 uur 's middags zeeklaarmaken.
Tot 74 volgehouden, inmiddels getrouwd en kind op komst. 's Morgens
voor de kant bij W&Bterminal en 's avonds vol zout weer op de Eems.
Kon niet eens naar huis en woonde in Delfzijl. Dus gesolliciteerd bij
het Korps Rijkspolitie en toen het schip in 74 verkocht werd a/d wal
gebleven en in oktober 74 als kersverse vader naar de politieschool
in Apeldoorn. Opleiding van 1 jaar en daarna als wachtmeester naar
Spijkenisse, zomers achter speedboten aan op het Brielse Meer en in
de winter op de Oude Maas. Na vier jaar naar de RPtW Delfzijl, met de
oude RP19 op de Eems en wad. Zeehondjes terugbrengen etc.
In 1986 een vacature voor de nieuw op te richten Kustwacht.
Gesolliciteerd en aangenomen. Van november 86 tot november 2001
in het Kustwachtcentrum te IJmuiden, ondergebracht bij PCH oftewel
Scheveningen Radio. In 2001 naar Den Helder in een gloed nieuw
gebouw bij de Marine. Het Kustwachtcentrum viel nl sinds 1996 onder
Defensie. Heb dus wel altijd affectie met zee gehouden.

Als ik zo het verhaal van Eric lees kan ik het me wel voorstellen dat je
terug wil, maar het zal vast nog wel tegenvallen. Wat dat betreft geef ik
Harry gelijk. We moeten af en toe communiceren met een Nederlandse
vlag schip en krijgen dan te doen met een Oost-europeaan die amper
enges spreekt laat staan nederlands. Het zal lijkt me wel heel erg wennen zijn.
Jack
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Bericht door BramM »

Dag Eric,
Bel maar eens met Marco, ze hebben vast nog wel een plaatsje voor jou.
met vriendelijke groey
BramM
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Heeft iemand ooit de verandering in het Wetboek van Koophandel onder ogen gehad waarin wordt geregeld dat nu ook een niet-Nederlander als gezagvoerder op een schip onder Nederlandse vlag kan varen? Ik schrijf met opzet "gezagvoerder" omdat de wet een kapitein van een Nederlands schip nogal wat bevoegdheden toekent. Hoe is dat nu dan geregeld?

Anderzijds is het natuurlijk ook weer zo dat we niet moeten doen of wij de enigen zijn die fatsoenlijk met een schip kunnen varen. Een rederij kan natuurlijk ook proberen om goede buitenlandse officieren te vinden. Maar doen ze daar wel moeite voor? Of zijn ze alleen maar op een koopje uit? Alle waar is naar zijn geld en dat geldt óók voor mensen. Hoe goed zijn Nederlanders - nog? Ik herinner aan het topic "Cowboys?" of een titel waarin dat voorkomt.

Maar, Eric: 35 jaar en S1 plus ervaring... Het moet wel gek gaan als jij niet aan de bak komt. ik zou alleen nooit meer bij een reguliere rederij gaan varen, maar uitsluitend gaan freelancen. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.
Ik kan me - vooral op jouw leeftijd - heel erg goed voorstellen dat je weer naar zee wilt en ik wens je alle succes.
Jolanda

Bericht door Jolanda »

Goedeavond Theo.

Ik ben niet helemaal op de hoogte maar ik weet uit betrouwbare bron dit: Als aangetoond kan worden dat er geen Nederlandse gezagvoerder voor handen is, mag een ander, van wie de Nederlandse staat de bevoegdheden accepteerd, aannemen in dezelfde functie.

Dus adverteren en de reacties wegmoffelen en voila, weer een plek voor een Oost-Europiaan. Ben blijk dat ze er bij Vertom, voorlopig??, niet aan mee doen.

Groeten, Harrie.
Plaats reactie