Reefers

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Re: Seatrade

Bericht door Roy- »

Wie weet iets over een kleine reefer genaamd "Marco Reefer" ?.
Zo'n 28 jaar geleden heeft dit scheepje in charter bij Seatrade gevaren.
Uiteindelijk is ze in de U.K. aan de ketting gelegd. Wat hierna met het schip gebeurd is weet ik niet.
Er zijn mij wel wat gebeurtenissen bekend welke op het eind van haar carriere afgespeeld moeten hebben, maar daar hebben we het later wel over. Het probleem is n.l. dat ik dit nog niet op papier heb. Maar dat komt nog.
Heel in de verte komt dit schip me bekend voor, maar het fijne weet ik mooi niet.
Wie weet meer ?.

m.v.g. Roy
compass

Re: Seatrade

Bericht door compass »

Hallo Roy,

De 'Marco Reefer' is de voormalige 'Marva' dan Dudok de Wit.

Groeten,
Bert de Boer
Roy-

Re: Seatrade

Bericht door Roy- »

Vandaag geen tijd gehad om naar de haven te gaan, maar wel even gebeld.
Mijn zegsman is in 1981 als 2e machinist aan boord gegaan terwijl de "Marco Reefer" in de Industriehaven in Den Helder lag. Ze had hiervoor boter in Esbjerg geladen met als bestemming Mersin aan de zuidkust van Turkije. Mogelijk houd dit verband met de toenmalige aanwezige boterberg binnen de E.E.G. zoals de E.U. toen toen nog heette.
De eigenaren waren Hans & Bob Woud die een kantoortje in Uitgeest hadden. De rederij zelf had een andere naam welke in Willemstad op Curacao geregistreed was. ( De familienaam Woud komt overigens binnen de horeca in Den Helder vrij vaak voor ).
Na in Mersin de boter gelost te hebben werd een lading grapefruit ingenomen met als bestemming Rotterdam.
Er deden zich nogal wat problemen met de bemanning voor welke hun voedingsbodem in een achterstallige gage vonden. In Mersin stond het water tot op de m.k.platen. "Iemand" had een b.b.afsluiter open gezet. Met een klokpomp is de m.k. weer lens getrokken en werd, nadat de afsluiter weer dichtgezet was, een blik met een nieuwe 1e machinist open getrokken.............
Na uit Mersin vertrokken was moest Kreta aangelopen worden vanwege machineproblemen en voor bunkers. Dit ging aanvankelijk niet door daar geen haven assistentie verleend werd. Wat de reden hiervoor was is op dit moment niet duidelijk. Of de agent had geen borg gehad, of er was op dat moment geen sleepboot voorhanden, wie zal het zeggen. De bunkerhaven was Kali Limenes, ongeveer in het midden van Kreta op de Zuidkust. Het tankenpark bevind zich op een eilandje vlak voor de kust.
Hoe dan ook, nadat de "Nordic" van Seatrade, welke ook de charteraar van de "Marco Reefer" was, eens langs gevaren was en netjes gegroet had, verdween ze weer........ Er was tijd genoeg voor, dus werd sloepenrol gehouden. Welnu, van de sloep deugde niets en de davits werkten ook niet. Het bleek dat van de dinghy's ook weinig in orde was, hoe dit ook geconstateerd moge zijn.
Na 2 weken en uiteindelijk toch bunkers ingenomen te hebben, werd weer koers gezet. Hierna werd La Valetta aangelopen daar de Industrie een warmloper gehad had. Ook Malta, wat niet zo'n vreselijk oord is om te vertoeven, gaf een op onthoud van 2 weken. Een Belgische bedrijf had deze tijd nodig om de lagerschalen weer in te schrapen.
De lading gaf ook de nodige problemen. Of liever gezegd de koel installatie. Er waren 3 hulpmotoren, een Volvo, een Dorman en nog andere motor om de 3 koel compressoren aan de praat te houden. Ook deze vereisten nogal wat aandacht. Nu is er zo-wie-zo een hulpkar nodig om het schip van spanning, in welke vorm dan ook, te voorzien. Dat lukte met veel kunst en vliegwerk.
Dit hielt ook direct in dat de lading met grapefruits nogal stiefkinderlijk bedeelt werd.
Uiteindelijk werd Rotterdam niet aangelopen maar Brighton, met een totaal verrotte lading, dat spreekt voorzich. Daar werd het schip direct aan de ketting gelegd en moest iedereen van boord. Met nog natte keding in z'n barang ging de 2e machinist de trein in naar Harwich.
Uiteindelijk heeft hij in het voorgenoemde Uitgeest z'n laatste gedeelte van z'n gage uitbetaald gekregen.
Hier stopt ook de info hoe het toen verder met de "Marco Reefer" gegaan is................
Er zal ongetwijfeld nog wel meer over dit scheepje te vertellen zijn, maar hier houd m'n informatie voor dit moment ook even op.

Nog even over Kali Limenes. Naar het Bijbelse verhaal heeft de apostel Paulus hier in zwaar weer schipbreuk geleden. Hij was onderweg van Jerusalem naar Rome. Er staat een kapelletje wat hier aan doet herinneren. Met een beetje Google werk zijn er plenty foto's en informatie over te vinden.

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Seatrade

Bericht door Ben »

Roy schreef:Hier stopt ook de info hoe het toen verder met de "Marco Reefer" gegaan is.
@Roy, misschien ging ze na de door jou beschreven reis wel naar Breskens voor reparatie en werd ze uiteindelijk aan de ketting gelegd.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Reefers.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Royal Klipper - 1987.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Reefers.

Bericht door Ben »

Welke rederij, charteraar, gaat schuil achter de letters ART in de schoorsteen ?

Afbeelding
Oceanic Ice ex Oceanic - 1977 - Nieuwe Noord Ned. Scheepswerven, Groningen
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Reefers.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Klipper - 1982 - nog in de vaart als Aquamarine-II.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Reefers.

Bericht door Ben »

HILDE HORN 1959 Flag: DEU Tons: 696 DWT: 795 Length overall: 70.2 Beam: 10.2 Builder: Sietas, Neuenfelde .
Subsequent History: 69 TINITO CASTRO - 80 JACARANDA Disposal Data: deleted 91

Afbeelding
Foto: ©A. Duncan.
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Reefers.

Bericht door Dick »

ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 7 en 8

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre zes delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart en Kleine Handelsvaart. Zojuist zijn de delen 7 en 8 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 7 is het eerste van twee geplande uitgaven over de Koelvaart. In de internationale koel-/ vriesvaart heeft Nederland lange tijd een relatief bescheiden rol gespeeld, gezien de prominente plaats die gespecialiseerde rederijen in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen altijd hebben ingenomen. Pas in de tachtiger jaren trad daarin verandering op vooral doordat het Scheepvaartkantoor ‘Groningen’ - sinds 1973 Seatrade Groningen - een grote vloot opbouwde, mede door schepen van andere, ook buitenlandse, reders in management te nemen.
De belangrijkste Nederlandse rederijen met koelschepen waren - naast Seatrade - Anthony Veder, Pinkster, Dammers & Van der Heide, Vroon en Jaczon. Ook enkele buitenlandse ondernemingen brachten meerdere schepen onder Nederlandse en Nederlands Antilliaanse vlag, zoals de Caraïbische Scheepvaart Maatschappij (United Fruit), Primlaks en de Italiaanse GF Group. In dit boekje komen de reders en rederijen in beeld die vanaf 1945 koelschepen in hun vloot hebben gehad, met uitzondering van Dammers & Van der Heide en Seatrade. Aan deze grote rederijen, die in 1989 samensmolten, zal te zijner tijd een speciale uitgave worden gewijd.
MC Spruit
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 jun 2008 13:36
Locatie: Delfzijl

Re: Reefers.

Bericht door MC Spruit »

Vorig weekend op rede Kopenhagen kwam ik de "Green Klipper" (ex Orange Klipper) tegen.

Afbeelding

Groeten

Maarten
Where Nobody Knows Nothing
Somebody Knows Something..
Plaats reactie