Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Afbeelding

Dit jaar, 2015, eerder een reisje met 2 overnachtingen gemaakt rond het eiland Cres, bij het slapen was het me fris vroeg in de ochtend.
Dat was bij deze reis in Augustus 2015 wel anders, overdag smoorheet, 37°c++ en warme nachten.
Mijn gezelschap familie, Nataša en Zjelko, beide tegen de 50, jongkies dus nog. Hun zoon kwam elke avond bij ons de tuin sproeien en mijn echtgenote (die nooit mee gaat) even gezelschap houden. We voeren van Krk in 2 1/2 uur naar de bovenste foto. Op Cres (en in Istrië) staan veel van deze obelisken, nautical daymarks. Deze en de volgende op het nabije eilandje Veli Čutin een tijdje in lijn houden en dan er tussendoor. Dat voert naar de baai op de laatste foto, Uvala Galboka. Er zijn 2 gemetselde stenen blokken met bolders. Daar laadde men vroeger hout en streekprodukten met kleine scheepjes. Deze Oostkust van Cres heeft geen echte havens en is berucht om het gebrek aan shelter tegen de bura. De Galboka baai is een van de weinige ankerplekken met beschutting.

Afbeelding

Afbeelding

We lagen hier een tijdje, zwemmen en marenda eten. Ik anker op een meter water, die klit Italianen liggen in een halve meter van dat azuur blauwe water met zandbodem. Op het strand bijna niemand, het was hoogseizoen, maar overland is dit slechts met grote moeite bereikbaar.

Groet--Zout.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Zoals gewoonlijk; fraaie serie platen en mooi reisverslag Hans !.
Hoe zit dat nu eigenlijk met die Bura winden ?. Komt dat uit de bergen of ontstaat dat op zee ?.
Aan de Franse zuidkust heb je ook zoiets en dat zijn dan van die Mistral winden.
En zijn die Bura winden hier bekend als Boeran winden ?.
Ben ik eigenlijk best allemaal nieuwsgierig naar. Tja waar niet naar............ 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Roy,
Die Bura (Italiaans Bora) doet zich voor aan onze hoge kusten als valwind. Hoe dichter de bergen aan zee staan, hoe harder de wind. Voorspellen is makkelijk, hoge druk boven Centraal Europa en lage druk boven de Adria geeft een Noord Oostelijke wind, de bura. Volgens bronnen hier is de bura geboren te Senj, getrouwd te Rijeka en overleden te Triëste. Wij, met onze kleine bootjes, luisteren goed en horen in het piepen van de wind: ---als ik blaas----dan vaar jij niet---.
We hebben hier regelmatig afgesloten wegen bij harde bura, het eerst gaat cat 1 eruit, autobussen met een verdieping, caravans en motoren.
Op de brug naar Krk is 240 kmh gemeten, een enkele maal afgesloten voor alle verkeer. Zomer bura is zelden zo hard, maar in de winter is het raak. Op ons dak zijn de randen met cement afgewerkt en elke afzonderlijke pan geschroeft. Soms bouwen onbekenden uit het binnenland iets zonder lokale kennis, daar waaien dan de pannen rond. En in de winter met bura is het me hier kouder dan ik verwacht had, verstook 1400 liter huisbrand olie per winter.

Groet--Hans.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Bedankt Hans !.
Een luid en duidelijke uitleg. Zelfs ik begrijp het en dat in ene keer.............. 8)

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Theo Horsten »

En in de winter met bura is het me hier kouder dan ik verwacht had, verstook 1400 liter huisbrand olie per winter.
Dat is niet veel. Ik zit 4 graden zuidelijker, maar als ik alleen olie stook, heb ik voor een seizoen van oktober tot mei toch wel het dubbele nodig. Ik ben ook wel eens over de 3 ton gegaan. Vandaar dat we nu al drie jaar hout stoken, de eerste twee jaar erbij, afgelopen winter uitsluitend hout. Dat scheelt me ongeveer 2000 euro voor een stookzeizoen, dus dat is wel de moeite waard. Komende winter ga ik opnieuw halfom stoken. Dit vanwege het comfort. 's Morgens eerst de verwarming aan en in de middag de houtbrander. Dat is zo'n haard met een glazen deur en een fan die de warme lucht via leidingen ook nar andere ruimten brengt. Bevalt uitstekend. Was een investering van 4000 euro, maar dat was dus snel terugverdiend.
Het kan hier 's winters goed koud zijn, vooral als de noordenwind vanuit Macedonië over de bergen komt gieren. En sneeuwen kan het hier ook. Elke winter gaan de sneeuwkettingen wel een keer onder de auto.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door joop 1 »

als ik dat zo allemaal eens aanhoor is het hier in ostfriesland zo slecht nog niet nog geen pan van dak gewaaid alleen s winters winterbanden omdat het verplicht is gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Frans de Lijster »

En ik maar denken dat jullie bofkonten zijn met die lekkere temperaturen.
Nou, dan maar de gemiddelde Hollandse winter.
Afgelopen winter maar twee keer de autoruiten schoon moeten krabben, de winter daarvoor helemaal niet.
En een gemiddeld gasverbruik van 1500 kuub per jaar, inclusief douchen.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
velasquez

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door velasquez »

De juiste isolatie op de juiste plaats en de juiste ventilatie bepaalt het energie gebruik en niet de wind en temperatuur buiten.
Gebruik met mijn Boerderij vrijstaand en huis 600 m3 14 m3 hout a 100 zloty/m3.
En vriezen nou daar staat Polen om bekent, strenge winters en warme zomers.

gr.BB
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Winterbanden heb ik ook, maar tevens een nieuwe auto waar ze niet op passen. Eigenlijk wil ik niet zonder, bij ons is soms sneeuw en geen 100 meter weg vlak of rechtuit. Een kwestie van thuisblijven dan. Maar moet je in de winter van het eiland af, naar het binnenland of Italië, dan moeten bij ons de zomerbanden minimaal 4 mm profiel en kettingen mee, of winterbanden, terwijl Slovenië en Italië winterbanden eisen.
De olietank heb ik weer vol, het is in jaren niet zo voordelig geweest, maar als ik koop zakt de prijs altijd nog verder, ook nu.
Maar nu de zomer, we zijn hier 15 jaar, hebben terrassen overkapt voor schaduw en dakisolatie. Het is dan lang lekker, maar geleidelijk sluipt de hitte binnen, dit jaar was het erg lang heet. Waar we nooit aan wilden, een airco, die illusie hebben we opgegeven. We hebben een split-buitenunit laten plaatsen die 2 binnenunits aanstuurt in de woonkamer en onze slaapkamer. Die zetten we op 26°c, lijkt nog warm, maar is heerlijk. En in de herfst eens uitproberen, ermee de kilte uit huis halen ipv de cv aan. Die staat hier evenveel maanden uit als vroeger in NL weken.

Onze tocht voortzettende varen we voorbij Cres tussen Lošinj en Oruda door, waar ondieptes zijn met Cardinal Marks erop. We varen daar ruim vrij van, maar ik ben pas tevreden als ik ze zie. Ons doel het eiland Ilovik waar de Eufemija net vandaan kwam, leuk schip.

Afbeelding

We vonden een ligplaats vanwaar ik de laatste foto maakte, 3 regionale cruisers die weektochten maken en ook hier overnachtten.
Deze reis geen overnachtingen voor anker, mijn medereizigers waren nooit op deze eilanden geweest. Dus in de avond wat rondlopen en op een terras eten en het langzaam laat laten worden.

Afbeelding
jaap Termes
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 okt 2006 19:50
Locatie: Heemskerk

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door jaap Termes »

Zout,
Je bent weer terug maar zit je dag /jaar telling goed /

aug 2014 , aug 2015 ?

Het is blijft mooi en ik beleef het weer.
groet,

Jaap
Plaats reactie