Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
velasquez

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door velasquez »

Kroatië, een prachtig land en in 2002 er een maand vakantie doorgebracht steeds ergens anders in sobbe of hotel.
Toen nog een vrijgevochten bende staat zo was mijn ervaring.
Veel politie op straat die de maffia zijn beschermheer was en tot 5 maal een prent gehad op de kustweg voor te hard rijden.
Nou die weg heeft geen 100 meter recht dus onmogelijk maar wel 50 kuna betalen met een groen briefje met wat onleesbare woorden erop.
Er reden toen vele auto`s met NL, DLD, of frans kenteken rond en waren gewoon gejat, dat bleek wel toen later met vrienden de foto`s bekeken werden en een zijn zwager opmerkte he dat is mijn auto geweest, was in 2000 in Spijkenisse verdwenen.
Tot 2 maal een vergadering van een maffia kopstuk mee gemaakt, mijn vriendin verstaat het Kroatisch zodoende.
Diverse drugs transporten in havens gade geslagen waar politie toekeek of alles wel bij de juiste persoon terecht kwam.
Al met al een prachtige vakantie met mooi weer en veel lol gehad.

gr.BB
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Velasquez,
Deze opmerkingen komen me bekend voor, hebben we al eens gehad.
De kustweg is buiten het toeristenseizoen voorbij Senj nu zeer rustig omdat achter Senj de nieuwe snelweg naar Dalmatië te pakken valt en is erg verbeterd. Op voor mij het eerste stuk moet je ook nu je rechtervoet bedwingen, tot Novi Vinodolski is er minimaal 1x snelheidscontrole en de borden met snelheidsbeperkingen staan dicht op elkaar. Wat je verder in 1 bezoek mee maakt, ik maak hier niets mee, voor dergelijke zaken moet ik tv crimi`s kijken.

De reis, we waren dus op Ilovik, wat rondgekeken en een tafel aan het water gereserveerd voor het avondmaal (40 jachten in de haven en 100 op de boeien en voor anker die met hun by-boats aan komen tuffen). Het restaurant was uitstekend en alle tafels bezet. Daarna weer eens naar de plaats voor een uitstekend ijsje. Er zijn iets van 5 restaurants die op 1 na allemaal dicht zijn in de winter, er wonen hier 100 mensen permanent.

Afbeelding

Goed geslapen en vroeg op, om half 7 koffie gezet en iets gelopen, diverse zeilers vertrokken al en de Amore uit Split vertrok om 8 uur naar het zuiden, op de achtergrond het eiland Sveti Petar. Op de Amore geen mens te zien terwijl het schip goed bezet was. Slapen ze nog, of ontbijt?

Afbeelding

De vuilnisboot is men aan het laden, van alle kleine eilanden behorende tot de gemeente Lošinj gaat de vuilnis voor verwerking naar Lošinj. De schepen op de rede moeten ook liggeld betalen en krijgen bezoek van een sloep die vuilnis ophaalt. Bij ons op Krk is er al jaren afvalscheiding met een sorteerhal en compostering.
Op de achtergrond Lošinj, met het tracé van de nieuwe waterleiding naar Ilovik. Er omheen zigzagt een weg naar een haventje met grote parkeerplaats vanwaar men met een personenveer of taxiboot tussen de beide eilanden verkeren kan.

Groet--Zout.
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

De ochtend op en in Ilovik, na de koffie aan boord nog een bakkie aan de wal, met toiletgebruik. Rustig aan tegen tienen vertrokken, 10 minuutjes varen naar een baai in het zuiden van Ilovik en daar gelegen tot 3 uur. Wat zwemmen, marenda en een biertje, vervolgens vertrokken naar het Zuiden, het eiland Silba, een goed uurtje varen. Daar kijkt traditioneel de havenmeester om het vuur op de breakwater, kijken wat naar binnen wil, het is een populaire plek. Maar weinig ligplaatsen, vol-vol. We kregen te horen dat er geen plek was. Toch naar binnen gevaren, ik maakte dit al eerder mee. Zag een klein leeg plekje, de havenmeester kwam zeggen dat ik daar wel mocht liggen, maar dat er geen mooring was. Afmeren met de kop naar de wal, daar de mooring oppikken, strak trekken en op het achterschip vastzetten. Er was dus geen mooring, daar hebben we een los werpanker voor met een lange lijn. Die uitgeworpen, hield niet in het zand. Mijn medepassagier te water laten gaan en het anker achter een stuk rots laten leggen, het is er niet diep. Zo lagen we goed. Het eiland weer eens bekeken en prima gegeten, inktvis van de grill. Normaal krijg je dan 5 stuks uit Patagonië voor weinig geld. Op Silba is eten wat duurder, maar ik had 2 grotere Adriatische inktvissen (zijn duurder), die iets meer bite hebben, geserveerd met groente van de grill voor € 12,--. Niets te klagen dus en de wijn was ook goed.
Excuus, foto`s maakte ik niet, die plaatste ik van een andere reis, maar die zijn verdwenen hier.

Groet--Zout.
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Een nieuwe morgen op Silba, weer vroeg op, en eerst een flink stuk gelopen, even de kop helder maken.
Zo vlak na zessen lopen er meer mensen, gescharrel bij bootjes en de eerste zeilers die vertrekken.
Om 7 uur koffie gezet en in de kuip zittend naar het weerbericht voor de Adria uit Split geluisterd.
Dagelijks zeer warm en niet te veel wind. Zo als gebruikelijk later nog een koffie in het dorp en vers brood.
Rond 10 vertrokken, alles krap en nauw, het water vol touwen en meerdraden die je niet in de schroef wilt hebben. Mijn maat de pikhaak gegeven, was niet nodig. De boot achteruit naar het roer laten luisteren, daar is wat afstand voor nodig. Even achteruit zover het kon, vooruit de kop wegdraaien zodat de kont midden voor het open gat kwam en toen recht achteruit, het lukt zelden zo mooi. Na een uurtje varen een lange tussenstop voor anker in de zelfde baai van gisteren in het zuiden van Ilovik. Dat lag precies op de route naar Susak, onze eindbestemming vandaag. We gingen om 15.00 uur ankerop waren tegen 16.30 bij Susak. Een ligplaats vonden we, een half uur daarna waren er nog 3 boten gekomen en was de haven vol.

Afbeelding

Susak heeft een benedendorp bij de haven met een zandweg en wat betonpaden richting bovendorp (zie foto).
Er is een mooi zandstrand met tot ver ondiep water. Ook hier al ligstoelen verhuur. We zijn wat gaan drinken en een tafel reserveren voor de avond. Toen de zon achter de heuvel ging liepen we naar het bovendorp. Dat gaat grotendeels over trappen, lijkt op de foto niet zo hoog, maar toch een flinke klim.

Groet--Zout.
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Frans de Lijster »

Het is weer genieten voor ons Hans.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Afbeelding

Afbeelding

Ja Frans, je was hier ook, mooie herinneringen.

Het eiland Susak heeft verbinding met Mali Lošinj via de oude maar mooie Premuda, die op foto 2 aankomt van Unije. Ze maakt enkele rondjes per dag en neemt ook alle vracht, bevoorrading mee. Op de kade staat men er met tractoren etc al op te wachten. Verder is er dagelijks openbaar vervoer naar Rijeka, de catamaran stelt inwoners in staat om voor weinig geld een dag naar de provincie hoofdstad Rijeka te gaan. Vroeg weg, op de avond terug na inkopen, administratieve zaken of gezondheidszorg.

Afbeelding

Ook is er een catamaran van Pula naar Zadar die het eiland in het seizoen aandoet.
Wij gingen dus naar het bovendorp toen de zon weg was. Ik kwam hier 45 jaar geleden voor het eerst, toen waren er veel wijngaarden. Het eiland is vruchtbaar, geen rots zoals op andere eilanden, maar leem en zand. Dat is verloren gegaan door ontvolking, nu nog 200 permanente bewoners. Maar er is hoop, boven kwamen we bij een wijnkelder. We proefden 5 soorten wijn en kochten 4 flessen rode, een barrique, een half jaar in eiken vat gelegen. Zo lekker, een droom. Deze mensen hebben 14 hectare wijngaard boven het dorp nieuw opgezet (mooi te zien op Google Earth). Meer land vragen ze op lange huurcontracten waarbij de verhuurder uitbetaald krijgt in wijn. De verkoop is geen probleem, de toeristen zorgen daar wel voor. Overigens verbouwde men hier vroeger de SanSego (Italiaans voor Susak) druif. Restanten van dat oude ras zijn gered en worden momenteel bij ons op Krk vermeerderd en aangebouwd.

In de avond lang op een terras gezeten met een goede visschotel. Het bleef warm. De weersvoorspelling gaf een omslag over 2 dagen. Morgen dus nog een mooie dag en dan naar huis. Op een jacht tegenover ons zat Slavko Linić met zijn familie. Hij is de oud burgemeester van Rijeka en tot voor kort minister van financiën. Ook een mens, speelde in het ondiepe water met de kleinkinderen en keuvelde op de kade met ander bootjesvolk. We zouden hem nog terugzien. Verder alles onder controle, geen campings, hotel of disco hier, geen auto`s of scooters. We probeerden te gaan slapen, rustig maar het bleef zeer warm, ramen en deur open. Daar zouden we spijt van krijgen.

Groet--Zout.
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Het eerste licht rond 5 uur, wat zoemt daar zo, waarom meppen mijn medepassagiers in de rondte? We zaten onder zwermen muggen. Enige oplossing...eruit. Even tot mezelf komen, lekker fris buiten, me iets gewassen met de buitendouche, even gelopen en om 6 uur koffie gezet. Vroeg weg vandaag, om 07.20, 6 mijl over zee tot de eilandjes bij de ingang van de baai van Mali Lošinj, dan 2 mijl langzaam varen naar de pomp, brandstof en water tanken en vervolgens om 9 uur door de brug naar de oostkant van Lošinj. Die draait 2x per dag, 9 en 18 uur. Een speedboot kan er onder door, wij niet. Aan onze kant lagen zo`n 30 schepen te wachten, aan de andere kant iets minder. Bij de pomp kunnen 5 boten gelijktijdig tanken, er waren meerdere voor me, maar we hielden tijd over om naar de werf te varen voor wat foto`s.
Voor Lošinj hield deze Supplier/Tug zich gaande, de Brodospas Star imo 8206959

Afbeelding

De Mogambo imo 9560780 voer achter ons langs naar een ankerplaats. Voor de boeg langs zien we Susak nog, met de ferry Premuda die van het eiland op haar ochtend-ronde weer naar Mali Lošinj komt.

Afbeelding

We voeren tussen eilandjes door naar de baai van Lošinj waarbij we het oude en nieuwe vuur van Murtar E 3022 passeerden.

Afbeelding

Groet--Zout.
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Na het vuur van Murtar draaien bij vuur Sv Križ E 3024 de baai van Lošinj in. Seahelp heeft op enkele plaatsen zeer snelle grote rubberboten liggen waar ze ook mee slepen.

Afbeelding

Wat ver achter ons zat komt nu ook binnen terwijl we op de brug wachten, de mooie oude Premuda, 58 jaar.

Afbeelding

En de Brodospas Star die voor de kant wil bij haar soortgenoten.

Afbeelding

Die soortgenoten liggen hier. Ze werken o.a. op de Kroatische gasvelden ten zuiden van Istrië. Er is vorig jaar in opdracht van de regering door een Noorse firma nieuw seismisch onderzoek gedaan in het hele Kroatische Adria-deel. Aan de hand daarvan was er een veiling van blokken voor onderzoek en exploitatie. Typisch voor hier gebeurd dat altijd op het verkeerde moment, nu de investities laag zijn in deze zaken. De helft van de blokken had geen bieder en een firma die een gunning had heeft zich teruggetrokken.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

De draaibrug ging open, dat duurde lang, er is sprake van een nieuwe brug, wat hoger. Als er weer eens geld is zal dat wel uitgevoerd worden.
Nu was er sprake van opwinding, in een strakke kolonne erdoor, geen gaten laten vallen. Daarom zwaaide de bruggewachter tot aanmaning en had tevens een fluit tot zijn beschikking die het goed deed. Na de brug gingen we eerst een klein eindje zuid, we hadden ons ochtendritueel van koffie aan land etc nog niet gehad. Snel kwamen we bij Sv Martin, klein leuk plaatsje. Voor de kroeg afmeren op de plek van een afwezige visser.

Afbeelding

We gingen naar huis, maar zonder haast. Na Sv Martin bereikten in krap 2 uur Uvala Galboka weer, onze laatste stop, tevens eerste stop op de heenreis. Na geruime tijd kwam ook Slavko Linić (korte lichtblauwe zwembroek) die op Susak bij ons lag. Voor de brug was hij niet, die zijn zuidelijk rondgevaren om Lošinj. Voor ons zou dat 2 uur omvaren zijn en we moesten toch tanken, voor zijn jacht zal het in tijd minder uitmaken.

Afbeelding

De laatste foto, Uvala Galboka, zoek de verschillen! Sinds ons bezoek enkele dagen geleden is er nu een terreinwagen verschenen met ligbedden en parasols voor de verhuur. Lijkt me dunne handel daar.
We aten, zwommen en kletsten, om 16.30 vertrek, dat is om 19 uur in de thuishaven en voor donker thuis. Daar even douchen, wat eten en om 22 uur zat ik te slapen op de bank. Het was een mooie reis in goed gezelschap. Bij het inpakken in de thuishaven zwermden nog muggen van Susak uit alle hoeken en gaten waarbij Natasja zich afvroeg hoe die de weg terug weer vinden.

Groet--Zout.

Afbeelding
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Frans de Lijster »

Mooie reis Hans, bedankt voor de foto's.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Plaats reactie