Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door p.arendz »

De Yvonne op de kant, maar welke sleepboot bij Hijlkema?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door k-k »

Peter, In de werflijst zie ik in 1949 een En Avant XXII, waarvan Hijlkema het casco heeft gebouwd. Maar of het dat is? Gr. Klaas.

https://scheepswerfvoorwaarts.wordpress ... rflijsten/
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door p.arendz »

Ja, je moet daar ontzettend mee oppassen Klaas :)
Er waren immers twee Hijlkema's! Voorwaarts en ook nog Fa Hijlkema &Zn. Allebei in Martenshoek. Deze foto is bijna bij de laatste voor de deur.
Ook deze werf is allang dicht. Er is wel een webstek over: https://members.home.nl/hlk/. Daar kun je zien dat de En Avant XIX al met een dikke M in de pijp tewater ging. Ook van de XXII is er zo'n foto. Op die lijst van Voorwaarts staan dus wat sleepboten die bij de andere Hijlkema zijn gebouwd. Er is bij een foto van de Johan ook nog een Walcheren genoemd, maar daar kan ik niets over vinden.
Hartelijke groet,
---Peter.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door k-k »

Peter, Geen idee hoeveel Hijlkema's zich, in die contreien, met de scheepsbouw hebben bezig gehouden. Neem als voorbeeld het scheepje van mijn Opa. Een neef van me kwam eens aan met een foto van de Museumwerf van Wolthuis en het verhaal dat Opa zijn Hoop op Zegen daar was gebouwd. Ergens in 2005 werd ik door een van de nazaten van Wolthuis benaderd of ik wist waar de Hoop op Zegen was gebouwd. Gelukkig is er een kwitantie van de koop en die was getekend door H(arm) Wolthuis. De Museumwerf zat M(enso) Wolthuis op. Op de foto van de tewaterlating gaat de Hoop op Zegen over SB te water. Bij de Museumwerf zou dat over BB geweest moeten zijn. Met de Historische Vereniging Hoogezand-Sappemeer is uitgezocht waar Opa's scheepje is gebouwd. Leuk dat zoiets dan 76 jaar later boven water komt en de puzzel compleet is.
Het hele verhaal kun je hier lezen. Gr. Klaas.

viewtopic.php?f=3&t=4484&start=1730
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

p.arendz schreef: 16 okt 2017 15:42
.......Er waren immers twee Hijlkema's! Voorwaarts en ook nog Fa Hijlkema & Zn. Allebei in Martenshoek.
Deze foto is bijna bij de laatste voor de deur.
... die lijst van Voorwaarts staan dus wat sleepboten die bij de andere Hijlkema zijn gebouwd. Er is bij een foto van de Johan
maar daar kan ik niets over vinden.
Je had inderdaad in Martenshoek twee Hijlkema werven, de ene heette E.J. Hijlkema, Scheepswerf "Voorwaarts" met het adres Werfkade 78
en op nr. 48 zat Firma Hijlkema & Zn. Scheepsbouw.
Twee werven met elk een website, Hijlkema Voorwaarts: https://scheepswerfvoorwaarts.wordpress.com/
en Fa. Hijlkema: https://members.home.nl/hlk/
Het vreemde is dat de sleepboot Johan bij de werf van Fa. Hijlkema ligt, maar zij is in 1950 volgens Moormans Jaarboek
bij Hijlkema Voorwaarts gebouwd. Info over de Johan: https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/8082/

johan 1950 hijlkema voorwaarts martenshoek.jpg
johan 1950 hijlkema voorwaarts martenshoek.jpg (96.68 KiB) 2889 keer bekeken
johan 1950 hijlkema voorwaarts.jpg
johan 1950 hijlkema voorwaarts.jpg (42.24 KiB) 2889 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door k-k »

Is dit wel dezelfde boot, Ben? De bovenste (zwarte boot) heeft duidelijk een hogere roef. Bij de Johan loopt de lagere roef verder door naar voren. Gr. Klaas.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door p.arendz »

Als ik alle foto's van sleepboten op smeer vergelijk, dan ligt ook de Johan bij de Fa Hylkema (zoals het op de loods staat :wink: )
De fout wordt vaker gemaakt hoor, meestal wordt Voorwaarts genoemd ipv Fa Hijlkema & Zonen & niet andersom
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Binnenvaarder »

Niet super oud, maar toch. Uit het hoge Noorden, uit een boekje over de stad Groningen in 6 talen uitgegeven in 1993
mvg
Geert
Bijlagen
Waterhuizen.jpg
Waterhuizen.jpg (685.7 KiB) 2881 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Terschelling en Willy 1951.

Bericht door Ben »

terschelling 1951 suurmeijer foxhol © p. boonstra.jpg
terschelling 1951 suurmeijer foxhol © p. boonstra.jpg (114.55 KiB) 3080 keer bekeken
terschelling 1951 suurmeijer en willy 1951 bodewes volharding.jpg
terschelling 1951 suurmeijer en willy 1951 bodewes volharding.jpg (188.95 KiB) 3080 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Bron: Moormans Jaarboek 1951.

en de ligging, in het rode kader, van de werf aan het (oude) Winschoter diep in Groningen:

Afbeelding

Een tijdschriftartikel van oktober 1964: scheepswerf J. Vos & Zn. verdwijnt uit Groningen.

Afbeelding
Plaats reactie