Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Zoals gewoonlijk bij jou; goed getroffen sfeer in de K.P.M. tijd Evert !.

m.v.g., Roy
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

ganymedes.jpg
ganymedes.jpg (168 KiB) 1669 keer bekeken
Ooit maakte ik deze aquarel voor een oud-kapitein van de KNSM, intussen overleden maar gelukkig heb ik het schilderij gefotografeerd. De Ganymedes van de KNSM in slecht weer. Kwam wel eens voor op de Atlantische oversteek, maar de Es-klassers waren hele goede zeeschepen en een lust voor het oog bovendien.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Ganymedes, KNSM, 25032006 (passeert St. Eustatius).jpg
Ganymedes, KNSM, 25032006 (passeert St. Eustatius).jpg (165.81 KiB) 1653 keer bekeken
Mooi, Pieter, die Ganymedes. Ik heb haar ook geschilderd, maar ik heb er wat roest aan toegevoegd en als je me vraagt waarom? dan weet ik het niet
25 maart 2006 staat in de omschrijving, dus dat is ondertussen 12 jaar geleden dat ik het schip geschilderd heb, met Sint Eustatius op de achtergrond.
Of het schip er ooit langs gevaren is weet ik niet.
Trouwens hadden de schepen over het algemeen een vaste lijn, of kon zo'sn schip bijvoorbeeld de ene reis vanuit Amsterdam naar Suriname vertrekken en een andere keer naar bijvoorbeeld Chili?

PS. Bij mij liggen de laadbomen in de mik en bij jou liggen ze schuin naar beneden. Had dat soms te maken met de verlenging van het schip?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooie schilderijen hoor !.
En ja Evert, het klopt dat jij de "Ganymedes" onverlengd hebt afgebeeld en Pieter de verlengde versie.
Ik meen dat de ES serie hoofdzakelijk op de westkust van Zuid Amerika voeren. Reisjes door het Panamakanaal dus.

m.v.g., Roy
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Roy heeft het al opgemerkt, na de verlenging liggen de bomen schuin naar beneden in de mikken. Ook het kluisgat naast het dekhuis tussen ruim 2 en 3 is bij die verlenging aangebracht.De Es klassers voeren zowel op de Westkust van Zuid Amerika als wel in de z.g. slingerdienst tussen havens in de VS zoals Baltimore, Philadelphia, en New York en de Golfslingers met havens als New Orleans en Houston en verschillende havens in de West.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvullende info Pieter.
Hebben de schepen van de Es-klasse vanaf het begin van hun bestaan in die slingerdiensten geopereerd ?.
Het is me via Aad Schol, ( ook al weer zo'n 18 jaar geleden overleden ), gehoord dat de CiMaVi schepen veel in deze dienst voeren. Ik nam dus aan dat de is- en On-klasse dit ook zijn gaan doen. Er is natuurlijk na het verlengen van deze schepen veel veranderd. Zelfs de On-klasse werd na het afstoten van de Is-klasse ingezet voor Middellandse Zee reizen !.
We zijn weer eens benieuwd.

m.v.g., Roy
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Dat weet ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen, Roy. Ik ken een foto waarop de Ulysses staat afgebeeld terwijl ze door Venetië vaart, waarschijnlijk onderweg naar Porto Marghera, maar dat de Es-schepen regelmatig in de Middellandse Zee kwamen is mij niet bekend. Wel voeren ze in de slingerdiensten, de Westkust van Zuid-Amerika en de transatlantische diensten.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Waterzwerver
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018 17:59

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Waterzwerver »

Ik heb in de jaren 68, 69 tm 70 op twee Esschepen gevaren, de Ulysses en de Hercules. Beide voeren op de havens aan de Oostkust van Zuid en Midden Amerika. Een gemiddelde reis was 5 maanden, die.vaak begon in Curacao en dan via havens als bv Paramaribo, St. Maarten, Port au Prince, Kingston, Santo Domingo, Maracaibo, Puerto Barrios, La Ceiba, Puerto Limon, Georgetown enz naar de USA, waar altiid Savannah, Baltimore, Philadelphia en New York werden aangelopen. Vervolgens werd er dan een tweede slinger gemaakt via ongeveer dezelfde havens. Dan terug naar Amsterdam waarna de kustreis via Hamburg , Bremen, Antwerpen , Rotterdam en Amsterdam werd gemaakt. Tevens werd er ook regelmatig de Orinoco opgevaren en werd er bauxiet en suiker gehaald in havens als Paranam en Belwaarde in Suriname. De Bauxiet ging dan rechtstreeks naar Delfzijl. In die tijd voeren Es klassers niet op de Middellandse Zee, dat was voorbehouden aan de as en is klassers. Maar daar weet Roy alles nog van. Overigens ging toen de laatste reis van de Attis onder KNSM vlag wel weer naar de West, maar dat liep niet helemaal goed af. Was het neusje niet een beetje beschadigd Roy ?
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de reacties.
Het klopt helemaal dat de laatste 2 reizen van de "Attis" naar de West en Centraal Amerika gingen.
De laatste reis van de "Attis" heb ik niet meegemaakt. Dus van een beschadigde neus weet ik niets af, ook nooit over gehoord. Maar dat zegt natuurlijk lang niet alles. :roll: :idea: :wink:
M'n contract voor een half jaar zat er op en ik had het er niet naar m'n zin. Dat padvindertje van de afdeling P.Z. probeerde me nog op de "Ulysses" te krijgen. De reis was wel aanlokkelijk, maar ik wilde wat anders. Om het maar netjes te zeggen, ik wilde naar een stoomschip. Aldus geschiedde...………….

m.v.g., Roy
Jan de Reus
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan de Reus »

Superior Trader

De coaster Superior Trader is gebouwd bij de N.V. Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van L. Remeus te Scheveningen. Het schip werd op 26 november 1960 te watergelaten en de oplevering vond plaats op 8 februari 1961. Het beheer van het schip werd uitgevoerd door de Scheepvaart Maatschappij Norfolk Lijn.

Inhoud: 329 brt (352 dwt)
L.o.a. x Br. x Holte = 47,34 m x 7,32 m x 2,42 m
Motor = 4T 6 cil. Werkspoor (270x500) 395 rpk goed voor een max snelheid was 11 knopen.

Geschiedenis
In juni 1967 in de vaart gekomen als AMPERA II voor Pemerintah Daerah Tingkat I te Ambon, vlag Indonesië.
In 1975 overgegaan naar P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari te Ambon.
In april 2006 verwijderd uit de Lloyds Registers ivm twijfel over voortbestaan.

Jan
Bijlagen
Superior-Trader_150kB.jpg
Superior-Trader_150kB.jpg (62.96 KiB) 1293 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie