Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi weergegeven Evert !.
Dit is nog voor de verlenging en verbouwing in 1966 bij Verolme-Rozenburg.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Weer een mooi stuk werk Evert.

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Pieter S »

Mooi werk Evert,
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Amyntas.jpg
Amyntas.jpg (116.07 KiB) 1671 keer bekeken
Amyntas, wel eens eerder geplaatst, maar al lang weer verdwenen.
Geschilderd in 2004.

Gebouwd 1955 bij scheepswerf E.J. Smit & Zn., Westerbroek
BRT 499
LxBxH in meters: 64,84 x 9,84 x 3,69 DG 2,72
Bemanningsleden 15
In de machinekamer stond een Werkspoor diesel, 4 tew met 6 cyl (750 pk)
Snelheid 10,5 kn
Verkocht in 1972 en als Maria S in de vaart gekomen onder Griekse vlag
In 1977 werd de naam Alexis K en in 1981 Stravos G.
Gesloopt in 1984.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Mag dan 14 jaar geleden gemaakt zijn Evert
maar doet niets onder voor de schepen op canvas
van jongere datum.

Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Antonie.jpg
Antonie.jpg (151.59 KiB) 1601 keer bekeken
Antonie 1924
Ik heb deze kustvaarder geschilderd in ??? Ik denk zo rond 2003 of 2004, maar ik ben vergeten er een jaartal bij te zetten.
De aquarel hangt al jaren (ingelijst) bij ons in de computerkamer en als ik zou willen weten wanneer ik deze geschilderd heb zou ik hem uit de lijst moeten halen, omdat ik wel altijd een datum op de rand van het aquarelpapier (Arches) zet, maar die zit onder de passepartout.

Onderstaande gegevens heb ik van het Shipspotters.nl forum.

MO nr. 5398115
Roepletters NRWJ
Werf = A. Vuyk & Zonen’s Scheepswerven in Capelle aan den IJssel (496)
BRT = 180 DWT = 215
L.o.a. x Br. x Diepte = 35,20 x 6,03 x 2,11
Motor = 2TE 2 cil. gloeikop Kromhout (335x350) 100 rpk – 7 knopen

Op 17 april 1924 te water als FRIESLAND voor Fa. Hokke & v. Dam te Sneek voor de beurtvaart Harlingen naar Amsterdam. In juli 1924 opgeleverd aan Visser & Praat in Rotterdam.
In augustus 1924 voor A. Groen in Groningen, verbouwd en in de vaart op 14 oktober 1924.
In 1934 nieuwe roepletters PEEJ
In 1934 nieuwe motor: 2TE 3 cil. De Industrie (250x350) 120 rpk.
In februari 1936 voor Hendrik & Pieter Vellinga in Groningen. Beheer J.J. Onnes.
In november 1940 voor E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V. in Delfzijl.
In januari 1941 door de Duitsers in beslag genomen en in Hamburg verbouwd, ingezet in de Noorse Fjorden als FRA 35 en in 1944 HF 24 voor de Kriegsmarine
In augustus 1945 in Bergen terug gevonden, op eigen kracht naar Delfzijl gevaren en bij Niestern verbouwd en weer in de vaart voor Wagenborg.
In augustus 1949 voor Frederik de Vries in Delfzijl. Beheer Wagenborg.
In december 1952 ANTONIE (PCSJ) voor Cornelis Karel in Delfzijl. Beheer Wagenborg. Verbouwd: Stuurhuis achterop verbouwd tot kombuis en nieuw stuurhuis en brug boven op de roef.
In september 1961 ZEEMEEUW (PIXH) voor Lammert Bolhuis in Groningen. Beheer Wagenborg.
In 1971 opgelegd in Groningen als woonschip.
In 1974 uit de zeevaart.
In maart 1989 ZEEMEEUW voor M. Veenstra, Akkrum. Verbouwd tot zeilschip, Bruine vloot.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4730
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Roy »

Mooi schilderij en een uitgebreid historisch overzicht Evert !.
Een aanwinst voor dit forum hoor.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Jan van der Doe »

Oud of nieuw, Evert, maakt niets uit.
Het is altijd prachtig.

Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Louis O.
Berichten: 1815
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Louis O. »

Het schip is weer prachtig weergegeven, Evert.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.

Bericht door Evert Sikkema »

Speelman 20180502-02.jpg
Speelman 20180502-02.jpg (209.86 KiB) 1381 keer bekeken
Deze aquarel heb ik geschilderd met behulp van een foto uit 1931.

Het laden van dit schip met zakken (koffie misschien?) en balken (vermoedelijk teakhout) vond ik zo'n mooi tijdsbeeld dat ik het ben gaan schilderen. Het betreft de Speelman, die hier aan de kade ligt in Tandjong Priok (nu Tanjung Priok), de haven van Batavia (nu Jakarta).
Zulk soort taferelen zijn nu niet meer te zien, of het zou moeten zijn in Sunda Kelapa, de oude haven van Jakarta (Tanjung Priok), waar nog Boeginese prauwen (Pinisi's) met de hand geladen worden . De moderne manier van vervoer van stukgoed is dat dat in de fabriek in een container wordt geladen om dan via grote containerschepen hier naar toe te komen.
Deze Speelman voer v.v. op de lijn Batavia (Java) - Singkawang - Pontianak - Bandjarmasin (havens aan de kust van West Borneo, nu Kalimantan).
Het schip is op 2 maart 1942 door de Marine in Soerabaja (Tandjong Perak) tot zinken gebracht om te voorkomen dat het in handen van de Japanners zou vallen, maar is begin 1945 gelicht, waarna het hersteld werd en als Hakko Maru in de vaart kwam. Op 7 mei 1945 werd het schip door Amerikaanse bommenwerpers in Straat Makassar tot zinken gebracht.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie