- Westerdam 20180108.jpg (172.5 KiB) 2274 keer bekeken
In vervolg op de Noordam en de Zaandam uit 1938 gaf de HAL in 1939 aan de werf Wilton Fijenoord de opdracht om nog 2 soortgelijke schepen, die weliswaar iets groter zouden worden (ruim 12.000 ton), te bouwen. Dat moesten de Westerdam en Zuiderdam worden, maar de 2e Wereldoorlog gooide roet in het eten. Dit leidde er toe dat uiteindelijk de Westerdam onder water verdween door een aanval van Britse bommenwerpers. Het wrak werd door de Duitsers gelicht om het als blokkadeschip in de Nieuwe Waterweg te gebruiken. Voordat dit plan tot uitvoer gebracht kon worden lieten mensen van het verzet het schip zinken. Het werd opnieuw gelicht maar begin '45 zagen leden van het verzet kans om kleefbommen aan de romp te bevestigen, waarna het casco van de Westerdam opnieuw zonk.
In de herfst van 1945 werd het schip gelicht en kon aan herstel en uiteindelijk afbouw worden begonnen. Eind juni 1946 kon dan uiteindelijk de eerste reis plaats vinden naar New York.
Het casco van de Zuiderdam overkwam min of meer hetzelfde in de oorlog, na een bombardement van Britse vliegtuigen brandde het schip uit, waarna het wel weer gelicht werd en door de Duitsers als blokkadeschip in de buurt van Maassluis tot zinken werd gebracht. Toen het na de oorlog gelicht werd bleek dat herstel niet meer mogelijk was en is het wrak gesloopt.
De Westerdam heeft tot 1964 op de Noord Atlantische route gevaren en is in 1965 in Spanje gesloopt. In feite is 18 / 19 jaar voor een schip niet zo lang, maar ook hier moest de passagiersvaart het onderspit delven, het vliegtuig werd het vervoermiddel om snel aan de overkant van de oceaan te komen.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.