Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In de eerste maand van 1931 vertrok het schip naar Tandjong Priok, waar het op 23 februari aan kwam.
Op 25 maart van dat jaar vertrok ze voor haar eerste reis naar Chinese havens.
Het zusterschip, de Tjisadane werd een half jaar later opgeleverd en vertrok in september van 1931 voor haar eerste reis naar China.
Met nog 2 andere schepen werd een 14 daagse dienst onderhouden vanuit Tandjong Priok of Soerabaja via Balikpapan, Manila, Amoy (nu Xiamen), Shanghai naar enkele Japanse havens en terug.
De schepen hadden een lengte van (afgerond) 140 meter en hadden accommodatie voor 44 eerste klas passagiers, 28 tweedeklas, 90 derde en ruim 1.800 tussendeks passagiers.
De Tjinegara was geen lang leven beschoren, want op 25 juli 1942 werd ze op een reis van Brisbane naar Noumea (Nieuw Caledonië) door de Japanse onderzeeër I 169 getorpedeerd.
Het zusterschip Tjisadane overleefde de oorlog wel en is in 1962 gesloopt.
groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Mooi Evert !.
Het schip weer eens vanuit een heel andere hoek bekeken !.
m.v.g., Roy
Het schip weer eens vanuit een heel andere hoek bekeken !.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Maten in meters 97 x 14 x 6 (afgerond).
De motor aan boord was van Stork (2.100 apk) en de snelheid was 12,25 mijl.
Er waren 2 passagiershutten en er was een bemanning van 52 'koppen'.
Het schip is in 1969 verkocht en heeft vervolgens nog gevaren als Eastern Prosperity, Eastern Prosper en Meng Horng.
De sloop vond plaats op Taiwan in 1984.
Zusterschepen waren de Van Noort en Van Neck, die gebouwd waren bij Boele in Bolnes.
Deze schepen zijn ook in 1969 verkocht.
De Van Noort is in 1984 gesloopt in Shanghai en de Van Neck kreeg op 29 juni 1982 onderweg weg van Kakinada (oostkust India) naar Singapore in de buurt van de Andamanen en Nicobaren eilanden in de Golf van Bengalen lekkage in de machinekamer, waarna de bemanning op 30 juni 1982 het zinkende schip heeft verlaten.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Weer mooie schilderijen, Evert.
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Inderdaad, weer een fraaie getekende K.P.M.er er bij Evert !.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Deze walvisvaarder deed dienst tot 1955, waarna een 2e Willem Barendsz nog tot 1965 voor de N.V. Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart reizen naar het Zuidpoolgebied maakte.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Mooi stuk werk Evert.
HG
Jan.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Jan, ik kwam op het idee om de Willem Barendsz en één van de vangschepen te schilderen, toen ik onze boekenkasten aan het herinrichten was. Ik zag toen de oude boeken (ze vallen bijna uit elkaar) "De eerste walvisvaart ven de Willem Barendsz" van Dr A. Melchior (scheepsarts) staan en daar naast "Walvis aan stuurboord" van Jaap Kolkman, boeken over de eerste naoorlogse Walvisvaart. Dat bracht mij op het idee om deze aquarel te maken.
groeten
Evert
groeten
Evert
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Een gewaardeerd idee Evert. Niet alleen de aquarel, maar ook het herinrichten van de boekenkast.
Ik zit er iedere dag tegen aan te kijken, en heb al veel boeken weggedaan. Vooral de Nederlands talige.
Wie wilt ze nog en weggooien wil ik ook niet. En er is geen ruimte meer en verzenden is te duur, ook al zou ik de boeken weggeven.
En de Engelstalige, de bibliotheek heeft ze al of met een E.reader.
Ik kan niet winnen om dat ik steeds verlies.
(Can't win, because of loosing).
HG
Jan.
Ik zit er iedere dag tegen aan te kijken, en heb al veel boeken weggedaan. Vooral de Nederlands talige.
Wie wilt ze nog en weggooien wil ik ook niet. En er is geen ruimte meer en verzenden is te duur, ook al zou ik de boeken weggeven.
En de Engelstalige, de bibliotheek heeft ze al of met een E.reader.
Ik kan niet winnen om dat ik steeds verlies.
(Can't win, because of loosing).
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
In 1975 ben ik met de "Socrates" van de KNSM een keer in Puerto Cabezas, Nicaragua geweest. De haven bestond uit een in zee uitstekende houten pier die er niet al te stevig uitzag. Aan het eind van deze pier lag het stadje en ik ben daar ook inderdaad de wal op geweest. Kort, omdat we er slechts een halve lag lagen maar het heeft een zodanige indruk op me gemaakt dat ik jaren later een aquarel maakte. De schepen zijn volledig fantasie en de pier lijkt op die van Cabezas maar heeft ook iets weg van de pier van Puerto LImon. Het zijn in ieder geval goeie herinneringen aan mijn KNSM-tijd
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige