Koftjalk Zes Broeders

van: www.kustvaartforum.com
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden zijn wij de gelukkige eigenaars van, wat gezegd wordt, de laatste koftjalk die teruggekeerd is naar Nederland. Het gaat hier om het casco van de als Zes Broeders gebouwde koftjalk uit 1909, van de werf van Wed. Ype de Jong in Ruischerbrug.

We hebben de historie van het schip al in belangrijke mate weten te achterhalen, maar op sommige plekken tasten wij nog in het duister. De levensloop van het schip is bekend, maar wat betreft documentatie en oude foto’s hebben we nog een lange weg te gaan.

Op 21 mei jl. is er een artikel over ons schip in de Schuttevaer verschenen. Hierop hebben we al enkele leuke reacties gekregen die hopelijk leiden tot meer informatie en documentatie.

De bedoeling is het schip weer volledig te restaureren in een ruim tijdsbestek. We hebben geen haast, maar kwaliteit staat voorop. Allereerst zullen het vlak en de kimmen vernieuwd moeten worden. Dat zal in laswerk gebeuren. Daarna zullen er diverse werkzaamheden in klinkwerk uitgevoerd worden.

Om dit alles tot een goed resultaat te brengen is het van groot belang dat we weten hoe dit alles van origine gezeten heeft.
Daarom wil ik graag een oproep doen aan iedereen die dit schip kent, oude foto’s heeft, of misschien zelfs onderdeel van de bemanning is geweest. Dat zou voor ons een enorme steun zijn tijdens de restauratie.

Hieronder wat informatie en de foto’s die we tot nu toe gevonden hebben:

ZESBROEDERS 1909
Gebouwd in 1909 Wed. Y. de Jong, Ruischerbrug (10) 99 b, 60 n, 130 d - L x B x H = 26,13 x 5,26 x 2,08 meter G 8.900, B 8.476 Koftjalk
Klasse: Bureau Veritas - Brandmerk: 951 Z. GRON. 1928
1909: ZESBROEDERS, Wed. J. Smedema, Groningen
1911: (14 augustus) ZES BROEDERS, Komelis Bootsman, Ezinge (later Delfzijl)
1924: (augustus) in Enkhuizen bij Enkhuizer Scheepsbouw Maatschappij N.V. ingebouwd: 2 tew 2 cil. gloeikopmotor vanN.V. Appingedammer
Brons Motorenfabriek, Appingedam (nr.2229)(230 x 350), 50 r.p.k.
1930: (21 februari) ELECTRA, Jacob Oorburg, Delfzijl
1930: (25 februari) ELECTRA, Klaas Beck (Wagenborg), Groningen
1934: (27 april) RIEBO, Herwig de Boer (Wagenborg), Delfzijl
1939: RIEBO, Herwig de Boer (Carebeka N.V., Groningen), Delfzijl
1941: (7 augustus) door de Duitsers in beslag genomen voor dienst in Noorse wateren
1942: (januari) Spennettransportschip bij de Kriegsmarine tussen Juist en Bergen (tot augustus)
1943: (15 april)'KJ 28', Kriegsmarine
1944: (1 januari)'Vs 828', Kriegsmarine
1944: (16 oktober) 'V 1613', Kriegsmarine
1945: (14 juli) terug in Delfzijl
1946: (november) RIEBO, Herwig de Boer (Carebeka N.V., Groningen), Delfzijl
1947: (maart) in Delfzijl bij Scheepswerf Niestern gehermotoriseerd: 4 tew 3 cil. dieselmotor van Motoren Werke mannheim AG, Mannheim, type RH422D (nr. 110575)(1943), 160 r.p.k.,
1948: (30 januari) RIEBO, N.V. Overschiesche Land- & Tuinbouw Maatschappy (Willem int Veld), Overschie
1949: (1 april) OLTEM, N.V. Overschiesche Land- & Tuinbouw Maatschappy (Willem in't Veld), Overschie
1951: (mei) in Bolnes bij Boelé s Scheepswerven & Machinefabriek N.V. verbouwd
1952: OLTEM, N.V. Overschiesche Land- & Tuinbouw Maatschappy (Willem in't Veld)(Wagenborg), Overschie
1954: (4 oktober) MALZWIN, N.V. Rotterdamse Agenuur, Commissie en Goederenhandel 'Unitas', Rotterdam (uit de zeevaart)
1959: (19 februari) MALZWIN, N.V. A.J. Prins & Zoon, Sliedrecht (verbouwd tot een drijvend kantoor door Scheepswerf P van Houwelingen, Sliedrecht)
1961: (25 september) MALZWIN, N.V. Aannemingsbedrijf Prins, Sliedrecht
1971: (7 januari) MALZWIN, Huntemann GmbH, Hooksiel (in de sportvisserij) (dekhuis en laadgerei verwijderd, in dienst als overslagschip
1972: (oktober) NEUWERK, Huntemann GmbH, Hooksiel 1989: in gebruik als logementschip
(Bron: Adriana Shipping)

Zes Broeders:
Afbeelding
Riebo:
Afbeelding
Oltem:
Afbeelding(bron: Carabeka boek)

Groet,
Just en Jos
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het gekke is dat ik dit schip als Eclecta i.p.v. Electra in mijn archief heb opgenomen???

gr. Harry

Afbeelding
z.s. Eclecta

Afbeelding
mzs. Eclecta
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Harry de naam ECLECTA staat in Moorman en in het boekje over Carebeka, daar komt de naam ELECTRA niet in voor. In het boek over Wagenborg staat alleen de naam ELECTRA. In de Lloyds Registers komt het schip helaas niet voor (te klein). Wie er gelijk heeft?
Groet
Jaap
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb de foto's jaren geleden van Hans Beck te leen gehad om een reproductie van te maken. Kan me niet voorstellen dat ik toen de naam verkeerd overgenomen heb die achterop de foto's stond...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Bericht door Just-ice »

Harry, je hebt helemaal gelijk!!!
Het schip heeft Eclecta geheten, niet Electra. Dat is ooit eens fout in een archief terecht gekomen. Heel erg bedankt voor de foto's!
Er zijn meerdere bronnen voor de scheepsnamen die we geraadpleegd hebben, en daarin komt het schip ook voor als Zes Gebroeders.
Wel meer verwarringen dus.
Nogmaals dank, deze foto's kende ik nog niet. Wat ik wel erg opvallend vind is dat het schip blijkbaar in een latere periode ramen in de roef gekregen heeft in plaats van poorten. Dat is ook op de onderste foto van Harry duidelijk te zien.

De bovenste foto is naar mijn mening niet van dit schip maar van een andere Eclecta. Om de verwarring nog even wat groter te maken :wink: .

Just
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Bericht door Joost F »

Hoi Jos en Just,

gefeliciteerd met de aanwinst, het getuigd van enige durf om zo'n giga-project met de huidige gronstofprijzen van de grond te tillen. Alleen maar lof daarvoor. Dat we daardoor op het forum er weer een leuk hoofdstuk bij hebben is daardoor ook prettig, zo van achter de monitor is het volgen van een restauratie ook leuk.

Bij het bestuderen van de geplaatste foto's in dit item zit me toch iets niet lekker..die lichtranden in de roef versus het tijdsverloop van het schip.
Ik vind het niet logisch dat ze op een gegeven moment(als Oltem)weer de vier lichtranden aan SB hebben zitten, terwijl eerder de middelste twee lichtranden waren vervangen voor heuse ramen.
Hebben ze bij Boelé in mei 1951 de ramen weer vervangen door lichtranden??

Ook de twee door Wrijfhout geplaatste foto's geven mij enige twijfel. Bij stapelloop heeft dit schip al een forse roef ten opzichte van het luikhoofd.
Op de eerste foto van Wrijfhout, z.s. Eclecta staat een veel kleinere roef dan op alle andere plaatjes, de vorm van de lichtranden wordt nergens anders aan de BB zijde getoont, maar ik weet het niet....

De door Maarpol geplaatste foto laat een fraaie schuit zien en als je goed kijkt zie je behoudens de twee ramen drie blindes aan de zijde van de roef :er ontbreekt een raam (mogelijk lag er nog iemand een uiltje te knappen) dus misschien was het de Albatros. heel veel koftjalken met drie ramen waren er ook weer niet. Leuk is te zien dat er onderhoud werd gedaan aan de scheepshuid achter de kop van het zwaard. Mijn schip is op die plaats erg slecht onderhouden geweest; veel inkankering. Of was domweg bij zeegang de ophanging afgebroken? hopend dat ie dan goed geborgd was....

Hopelijk kun je historie van het roeframen verloop achterhalen. Ik ben zeer benieuwd!!
succes met de voortgang,groeten Joost F
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Bericht door Just-ice »

Ha Joost,

Leuk je hier op het forum te treffen.

De foto's roepen bij ons ook vraagtekens op. Mijn hypothese is dat de tjalk gebouwd is met lichtranden, die bij de motorisering en plaatsing van de stuurhut zijn veranderd in ramen. In een latere fase zouden deze dan weer vervangen moeten zijn door lichtranden. Het patroon en aantal van de lichtranden, als bij de Oltem, komt niet overeen met die vanaf de bouw.

De eerste foto van zs. Eclecta is niet hetzelfde schip, durf ik zo te stellen. Er zijn teveel afwijkende kenmerken. De tweede foto, vrijwel zeker, wel.

Het ontbrekende raam bij de foto van maarpol was mij ook opgevallen. Ik heb het vaker gezien op oude foto's. Ik kan alleen niet goed definiëren waar dat raam dan gezeten heeft.

Al met al blijven er vraagtekens, maar er worden ook steeds meer dingen duidelijk, ook door naar sporen op het schip zelf te kijken.
Binnenkort meer foto's van de huidige staat.

Groet,
Just
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Bericht door Just-ice »

Weer even een kleine update van mijn kant.
Alle beton ligt inmiddels los, en ligt klaar om het schip uit te kunnen. Dat moet komende week(weken?) gaan gebeuren.
Als dat klaar is gaat ze het water uit in Leimuiden, bij scheepswerf de Bock en Meijer. Daar zal het vlak vernieuwd gaan worden. Uiteraard volgen er dan meer foto's.
Alle kattesporen komen klokgaaf onder de beton vandaan. Een mooie meevaller.
De restauratie staat op het punt te beginnen.
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Weer even een kleine update van onze kant.
De koftjalk staat inmiddels op het droge en er wordt druk gewerkt aan het nieuwe vlak.
Daarvoor moet uiteraard eerst het oude vlak eruit wat nogal wat voeten in de aarde heeft.
Zo op het droge lijkt het schip nog groter.
Afbeelding
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Het is inmiddels al meer dan jaar geleden sinds ik de laatste update over ons project heb gepost. Wegens omstandigheden duurde het vervangen van het vlak langer dan gepland, dus hebben de rest van de werkzaamheden ook wat vertraging opgelopen.
De Zes Broeders is op 23 november weer te water gegaan, voorzien van een nieuw vlak, nieuwe kimmen en een gereviseerde schroef (bij iemand uit de tuin!!).
In de volgende fase van de restauratie zal de roef en het achterdek aan de beurt zijn. Mocht er hier nog iemand foto's hebben van het schip waar de roef op te zien is zou dat ons enorm helpen.

Afbeelding
Archief J&J Settels

Groet,
Just
Plaats reactie