Koftjalk Zes Broeders

van: www.kustvaartforum.com
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Janna »

Leuk om te zien dat het vordert Just. Mega klus, en niemand zal verwachten dat het gisteren klaar was.

Het "fundament" is nu in ieder geval weer voor elkaar. Als-ie onder water maar goed is. Die natte vijand moeten we buiten houden ;)

Hierbij een foto van een andere koftjalk, van schipper Arbeider, bij de werf in Groningen. Al eens eerder geplaatst.
Niet jouw tjalk, maar goed, toch een leuk plaatje.

Afbeelding

Veel succes verder,
Erik
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Ook al eens eerder geplaatst:
Afbeelding
Dit keer wel een foto van de Zes Broeders, in de staat zoals deze vermoedelijk voor 1924 was.

Just
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Joost F »

Just,
menigeen vind mijn masttop te groot, te hoog, te te.....en dan zie je van die meewarende blikken omhoog...
heerlijk vind ik het dan wanneer ik zo'n foto zie en mag constateren dat jou masttop veel meer dan een derde van de totale paal gaat worden en de hijs ook korter blijft dan het onderlijk.... het zijn geen skutsjes uit 2010...
Toppie Jongen, ga zo door!!! groeten Joost
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Geert,

Ik weet ook niet van het betsaan van Brons-gloeikoppen en zeker niet met dit bouwjaar en motornummer.
Gezien het motornummer, afmetingen en vermogen, zou het een Brons type 2D25 moeten zijn:
2 cyl, 4T, 50 pk, 320 rpm, verstuiverbakmotor, 230 x 350.
Die verstuiverbakmotoren werden ook wel voor semi-diesels uitgemaakt en zo verward met gloeikopmotoren.
Misschien dat de verwarring zo is ontstaan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Het is inderdaad een verwarrende combinatie. De verklaring van Gert lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Dit is wat er in de documentatie staat, maar ook hierin zijn weer flinke variaties te vinden. De oude fundatie van de Brons zit nog deels in het schip, dus deze zullen we zoveel mogelijk gebruiken om de nieuwe motor op te plaatsen.

Just
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Wrijfhout »

Toeval wil dat er op het binnenvaartforum bij Steilstevens ook over een eencylinder gloeikop Brons in de Damsterdiep wordt gesproken...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Ole »

Zes Broeders onder de naam Neuwerk bij scheepswerf Luebbe Voss in Westerende/Eems-Jade Kanal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Toen wij haar kochten was de opbouw er al afgesloopt. Ik ben dus erg blij met deze foto's.
Ook leuk om te zien dat het schip wel degelijk het water uit geweest is voordat ze naar Nederland kwam..
De roestbende op het vlak is inmiddels verleden tijd, gelukkig. Momenteel moeten de huidplaten in het achterschip, de berghouten en het achterdek er ook aan geloven.
Een behoorlijk klus, maar het resultaat mag er dan ook zijn. Ik zal binnenkort weer proberen een paar foto'tjes te plaatsen.

Groeten,
Just
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Janna »

Doe dat Just. Fotootjes plaatsen dan.
Want ze zijn hier op dit forum gek op plaatjes van dikke tjalken. :)

Ben benieuwd wat Ando allemaal aan 't doen is.
Just-ice
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jul 2006 19:53

Re: Koftjalk Zes Broeders

Bericht door Just-ice »

Afgelopen woensdag hebben we een goede stap gemaakt met het achterdek. Dat heeft zich uitbetaald in een flinke spierpijn, maar het resultaat is wat mij betreft zeker het afzien waard.
Omdat we doorgewerkt hebben tot het donker is het foto's maken er een beetje bij in geschoten. Daarom een foto van het werk in uitvoering.
Afbeelding

Groet,
Just
Plaats reactie